Koulupihojen kehittäminen : metoditriangulaatiotutkimus koulupihojen kehittämishankkeista Ympäristötalkoot -projektissa 1993-1995
HELENIUS, TITTA (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HELENIUS, TITTA
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999-07-12Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on koota esimerkkejä koulupihojen kehittämishankkeista, ja hahmottaa esimerkkien avulla kehittämistyön käytännön etenemistä. Tutkimusongelmat ovat seuraavat:1. Miten koulupihojen kehittämistyö käytännössä tapahtuu?Mistä aloite syntyy?Kuinka rahoitus ratkaistaan?Miten työ suunnitellaan?Miten työ toteutetaan?Alaongelma: Millaisia ongelmia koulut kohtasivat kehittämistyössä?2. Mitä merkitystä koulupihojen kehittämisellä on?3. Mikä merkitys Ympäristötalkoot -projektilla oli kehittämistyössä?4. Millaisia ajatuksia oppilailla on hyvästä koulupihasta?Tutkimuskohteet olivat valtakunnalliseen Ympäristötalkoot -nimiseen koulupihojen kehittämisen haastekampanjaan osallistuneita kouluja. Tutkimusaineistoina oli kyselyvastauksia, oppilaiden tuottamia projektiivisia aineistoja, koulujen kehittämishankkeiden esittelytöitä, kustannuslaskelmia, suunnitelmia, raportteja, valokuvia sekä kuvanauhoituksia ja lehtiartikkeleita. Tutkimus on tyypiltään laadullinen, ja tutkimuksesssa käytetään metodista triangulaatiota.Tutkimuksen tuloksista käy ilmi kehittämistyön prosessiluonteisuus. Kehittämisen eri vaiheet olivat sidoksissa hankkeen laajuuteen. Erityisen ongelmalliseksi nähtiin rahoituksen järjestäminen. Kehittämishankkeiden yleisin rahoitusmuoto oli pilkottu rahoitus, jossa kustannuksiin osallistuu useita maksajia. Ympäristötalkoiden nähtiin ohjaavan työtä monella tavalla ja tuovan realistisuutta työhön. Oppilaiden toiveiden havaittiin pysyvän muuttumattomina aikaisempiin tutkimustuloksiin verrattuna.Asiasanat: kouluympäristö - kehittäminen, pihat - koulu