Myyjäisiä ja tempauksia vai tosi toimintaa? : kartoitus Hämeenlinnan kaupungin koulujen vanhempainyhdistysten toiminnasta lukuvuonna 1994-1995
LAHTINEN, MARIKA; NURMINEN, ANNUKKA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAHTINEN, MARIKA
NURMINEN, ANNUKKA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee Hämeenlinnan kaupungin koulujen vanhempainyhdistysten toimintaa lukuvuonna 1994-1995. Tutkimusaihetta lähestyttiin Habermasin kriittisen teorian näkökulmasta. Kriittisen teorian mukaan olennaiseen osaan nousee yksilön halu vaikuttaa asioihin, kommunikatiivinen toiminta sekä Habermasin kolme tiedon intressiä. Tiedon intresseistä pitäisi pyrkiä emansipatoriselle tasolle, jolloin valtaa käytetään välineenä saada aikaan muutos. Tutkimuksessa tarkasteltiin kriittiseen teoriaan tukeutuen Hämeenlinnan kaupungin koulujen vanhempainyhdistysten toimintaa.Tutkimuksen keskeisin tehtävä oli tutkia millaista Hämeenlinnan kaupungin koulujen vanhempainyhdistysten toiminta oli lukuvuonna 1994-1995. Tutkimusaihe jaettiin seuraaviin alaongelmiin:1) Millaisia tavoitteita vanhempainyhdistyksillä on ollut lukuvuonna 1994-1995?2) Millaista vuorovaikutus koulun kanssa on ollut?3) Miten yhteistyö koulun kanssa on toteutunut?4) Onko vanhempainyhdistyksillä valtaa ja mahdollisuuksia vaikuttaa koulua koskevissa asioissa?5) Mitkä ovat vanhempainyhdistystoiminnan suurimmat epäkohdat?6) Mikä on vanhempainyhdistystoiminnan paras anti?Tutkimuksessa haastateltiin Hämeenlinnan kaupungin koulujen vanhempainyhdistysten 21:stä puheenjohtajasta kahdeksaa. Tutkimusaineiston keruussa käytettiin apuna teemahaastattelua. Näin pyrittiin kuvailemaan mahdollisimman realistisesti vanhempainyhdistysten toimintaa. Teemahaastattelurunko pohjautuu Habermasin kriittiseen teoriaan. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti johtaen analysoinnin sekä luokittelun kriteerit Habermasin kriittisestä teoriasta.Hämeenlinnan kaupungin koulujen vanhempainyhdistysten toimintaa kuvaillaan teema-alueittain. Tutkimuksessa ei kuitenkaan haluta vertailla vanhempainyhdistyksiä keskenään, vaan tarkoituksena on arvioida ja kuvailla yhdistysten toiminnan yleistä tasoa.Tutkimuksen loppuosaan on kerätty haastateltavien omia sekä haastattelujen pohjalta heränneitä kehittämisideoita vanhempainyhdistystoiminnalle. Kehittämisideat on tarkoitettu vanhempainyhdistysten lisäksi hallintoviranomaisille, koulujen henkilökunnalle sekä muulle kasvatushenkilöstölle.Asiasanat: koti - koulu - yhteistyö, vanhemmat, järjestötoiminta - vanhemmat - Hämeenlinna