Näyttökoe lähihoitajan tutkinnossa : tapaustutkimus näyttökoeprosessista ja näyttökokeisiin osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksista
KUOPPAMÄKI, RITVA; PIHLAJA, TELLERVO (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KUOPPAMÄKI, RITVA
PIHLAJA, TELLERVO
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä on analysoida lähihoitajan tutkinnon näyttökokeita hyödyntämään näyttökokeiden kehittämistyötä ja lähihoitajan tutkintoa. Tutkimuksessa tarkastellaan näyttökoetta lähinnä tutkinnon suorittajan näkökulmasta. Lähtökohtana tutkimuksessa on opetushallituksen käynnistämä valtakunnallinen lähihoitajan näyttötutkinnon kehittämishanke. Näyttötutkinnot ovat ammattitutkintolain (306/94) ja -asetuksen (308/94) tarkoittamia ammattitutkintoja, joissa ammattitaito osoitetaan näyttökokein. Ammattitutkintolain keskeisimpänä lähtökohtana on opiskelu- ja ammattitaidon hankkimistavasta riippumattomien tutkintojen kehittäminen ammatillisessa aikuiskoulutuksessa.Seinäjoen terveydenhuolto-oppilaitos on toiminut yhtenä pilottioppilaitoksena valtakunnallisessa lähihoitajan näyttötutkinnon kehittämishankkeessa. Tutkimuksen aineistona on ensinnäkin ko. oppilaitoksessa toteutunut näyttökoeprosessi lähihoitajan tutkinnon kolmen perusmoduulin osalta. Aineiston keruu perustuu tutkijoiden avoimeen vuorovaikutukseen ja osallisena oloon näyttökoeprosessissa. Toiseksi tutkimusaineisto muodostuu kaikkien kyseisiin näyttökokeisiin osallistuneiden lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksista, joita he ilmaisivat kirjallisesti. Lisäksi tutkimusaineistoa on hankittu haastattelemalla osaa näistä opiskelijoista.Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus ja koskettaa vain tutkittavaa tapausta. Tämän tyyppisen tutkimuksen tarkoituksena on tutkia luonnollista tilannetta, jota ei voida järjestää kokeelliseksi asetelmaksi. Tutkimusaineisto on kerätty monimenetelmällisesti ja aineisto on analysoitu laadullisesti. Todellisuutta tarkastellaan kokonaisvaltaisesti kuvaten systemaattisesti ilmiön laatua. Tutkimusprosessi tähtää kuvaamaan ja analysoimaan tutkittavaa tapausta ja sen todellisuutta siten, että se lisää lukijan ymmärrystä lähihoitajan tutkinnon näyttökokeista.Tutkimustulosten mukaan näyttökokeet osoittautuivat tässä tapauksessa laadullisesti monipuolisiksi ja käyttökelpoisiksi lähihoitajan ammattitaidon arvioinnissa. Näyttökokeisiin osallistuneet lähihoitajaopiskelijat kokivat, että heillä oli ollut mahdollisuus näyttää laaja-alaisesti ammatillista osaamistaan ja tuoda omaa persoonallisuuttaan esiin. Vaikeutena he kokivat itsearvioinnin ja sen, että lähihoitajan ammatti on uusi ja vielä varsin tuntematon. Näyttötutkintojärjestelmä on askel kohti ammatillisen aikuiskoulutuksen uudistumista.Asiasanat: lähihoitajat - koulutus, näyttökokeet - ammattitutkinto