Että maapallo pelastuu : Globe-projekti osana ympäristökasvatusta ja opettajan itsereflektion välineenä : toimintatutkimus
HEINONEN, MERVI (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HEINONEN, MERVI
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999Tiivistelmä
Tutkimus kuvaa Globe-projektin toteutumista 2-opettajaisella Leppälän ala-asteella Valkeakoskella vuoden 1998 alusta vuoden 1999 kevääseen. Globe on toiminnallinen ympäristötiede- ja kasvatusohjelma, jossa opiskelijat ympäri maailman tutkivat yhdessä ympäristöä. Mukana on kouluja 84 maasta, Suomesta 180 koulua.Tutkimuksen tavoite on kehittää kouluni Globe-toimintaa ja antaa muille opettajille mahdollisuuden vertailla kokemuksiaan koskemaan omia hankkeitaan. Selvitän oppilaitten suhtautumista erilaisiin Globe-tutkimuksiin. Pyrin selittämään kouluni ympäristökasvatustoimia kokemuksellisen oppimsen viitekehyksessä. Globe on osa muuta ympäristökasvatusta.Kyseessä on kvalitatiivinen toimintatutkimus. Aineisto oppilailta ja vanhemmilta kerättiin haastatteluin ja kyselykaavakkein lukuvuoden 1998-1999 aikana. Tutkimusmateriaalia sain myös omasta havaintopäiväkirjasta ja opettajien kanssa käymistäni keskusteluista ja kirjeenvaihdosta. Havainnointi koko hankkeen ajan ja niistä tehdyt muistiinpanot olivat tärkeä tietolähde. Lisäksi käytin eläytymismenetelmää kahdesti.Tutkimuksen pääongelmat olivat seuraavat:1. Millaiset luontotutkimukset ovat mieluisia tai epämieluisia?2. Minkälaisiksi oppilaat kokevat Globe-tutkimukset?3.
Miten Globe liittyy ympäristökasvatukseen?4. Mikä on oppilaiden käsitys tulevaisuudesta?5. Mikä on vanhempien suhtautuminen Globeen?6. Mikä on Globe-projektin merkitys omalle opettajuudelle?Tutkimustulosten mukaan nuorimmat oppilaat ovat innokkaimpia tutkijoita. Motivaatio-ongelmia alkaa ilmetä eniten viidenneltä luokalta lähtien. Globe-tutkimusten suosituimmuusvertailussa, TOP-10-listalla, pilvihavainnot ja lämpötilan mittaukset pääsivät kärkisijoille, mutta toisaalta juuri päivittäisiä säämittauksia kohtaan esitettiin eniten kritiikkiä. Kaikkien oppilaitten ei ollut helppo ymmärtää tutkimusten mielekkyyttä. Tulevaisuuteen oppilaat suhtautuivat yleensä positiivisesti ja ymmärsivät teknistymisen muuttavan arkipäivää. Globe-projekti sai vanhempien varauksettoman tuen. Opettajan ongelmiksi nousivat toiminnan nivominen muuhun koulutyöhön ja siihen liittyvät käytännön ratkaisut. Työn yksinäisyys ja työparin puute Globe-tehtävissä sai joskus aikaan riittämättömyyden tunnetta. Tutkimuksen päätavoite, oman toiminnan kehittäminen ja ymmärtämisen laajeneminen, toteutui omalta kohdaltani.Asiasanat: ympäristökasvatus - peruskoulun ala-aste
, opetusmenetelmät - ympäristökasvatus, kokemusoppiminen - ympäristökasvatus
Miten Globe liittyy ympäristökasvatukseen?4. Mikä on oppilaiden käsitys tulevaisuudesta?5. Mikä on vanhempien suhtautuminen Globeen?6. Mikä on Globe-projektin merkitys omalle opettajuudelle?Tutkimustulosten mukaan nuorimmat oppilaat ovat innokkaimpia tutkijoita. Motivaatio-ongelmia alkaa ilmetä eniten viidenneltä luokalta lähtien. Globe-tutkimusten suosituimmuusvertailussa, TOP-10-listalla, pilvihavainnot ja lämpötilan mittaukset pääsivät kärkisijoille, mutta toisaalta juuri päivittäisiä säämittauksia kohtaan esitettiin eniten kritiikkiä. Kaikkien oppilaitten ei ollut helppo ymmärtää tutkimusten mielekkyyttä. Tulevaisuuteen oppilaat suhtautuivat yleensä positiivisesti ja ymmärsivät teknistymisen muuttavan arkipäivää. Globe-projekti sai vanhempien varauksettoman tuen. Opettajan ongelmiksi nousivat toiminnan nivominen muuhun koulutyöhön ja siihen liittyvät käytännön ratkaisut. Työn yksinäisyys ja työparin puute Globe-tehtävissä sai joskus aikaan riittämättömyyden tunnetta. Tutkimuksen päätavoite, oman toiminnan kehittäminen ja ymmärtämisen laajeneminen, toteutui omalta kohdaltani.Asiasanat: ympäristökasvatus - peruskoulun ala-aste
, opetusmenetelmät - ympäristökasvatus, kokemusoppiminen - ympäristökasvatus