"Me on puhallettu yhteen hiileen!" : yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisujakso Nummen ala-asteen 4. B luokan oppilaiden kokemana
KORHONEN, JOHANNA; RITAMÄKI, KATJA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KORHONEN, JOHANNA
RITAMÄKI, KATJA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Nummen ala-asteen 4. B luokan oppilaiden kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja se sisälsi tutkimusluokan oppilaille suunnatun yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisujakson. Jakso toteutettiin yhteistyössä luokan oman opettajan ja tutkijoiden kesken 18.4.-6.5.1994 välisenä aikana. Tutkimusluokalla oli yhteensä 30 oppilasta, joista puolet oli tyttöjä ja puolet poikia. Yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteiden mukaisesti oppilaat jaettiin kahdeksaan heterogeeniseen ryhmään alkumittauksen ja siitä laaditun sosiogrammin perusteella. Yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisujakso koostui 28 oppitunnista ja se jakautui äidinkielen, matematiikan ja biologian ympärille rakennettuihin projekteihin. Alkumittauksen lisäksi tutkimuksessa käytettiin ryhmien työskentelyn observointia, yksilö- ja ryhmäkohtaisia kyselyitä sekä jakson lopussa jokaiselle oppilaalle yksilöllisesti suoritettua teemahaastattelua.Tutkimuksen ongelmat jaoteltiin neljäksi ongelma-alueeksi:a) tapahtuman kuvaukseen liittyvät ongelmat,b) työnjakoon liittyvät ongelmat,c) ristiriitatilanteisiin liittyvät ongelmat jad) lopputuloksiin liittyvät ongelmat.Ongelma-alueet jakaantuivat pienempiin alaongelmaluokkiin.Tutkimuksessa saatiin kolmentasoisia tuloksia (yksilö, ryhmä, koko luokka), mutta tulosten analysoinnissa keskityttiin ryhmien toiminnan kuvaamiseen. Tutkimustuloksia käsiteltiin sekä tutkijoiden että tutkittavien näkökulmasta.Tutkimuksen luonteen ollessa kuvaileva ei voida tehdä mitään yleistettävissä olevia johtopäätöksiä, vaan tulokset keskittyvät lähinnä jakson kuvailuun ja tutkimusluokan kokemuksiin jaksosta. Tärkeimpinä jakson kokemuksista nousivat esiin yhteistyökykyisyyden kehittyminen, johon kuuluu esimerkiksi toisten auttaminen ja kannustaminen sekä muiden mielipiteiden huomiointi. Jakson aikana oppilaat oppivat myös suhtautumaan avoimesti mutta myös kriittisesti sekä omiin että toisten esittämiin ideoihin ja ajatuksiin. Jakson aikana enemmistö tutkittavista oli kokenut ottavansa enemmän vastuuta kuin aikaisemmin. Tämä vaikutti positiivisesti ryhmien työskentelyyn ja näin ollen tutkimusluokan kokemukset jaksosta olivat pääsääntöisesti myönteisiä.Asiasanat: ongelmanratkaisu, yhteistyö - oppiminen, ryhmätyö - koulu, yhteistoiminnallinen oppiminen