Käsitykset vieraan kielen oppimisessa
KANKURI, SUSANNA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KANKURI, SUSANNA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa viidesluokkalaisten oppilaiden itseensä englannin kielen oppijana kohdistamia käsityksiä, sekä heidän käsityksiään niin kohdekulttuureista (Englanti, Yhdysvallat), -kielestä (englanti) kuin englannin kielen oppitunneistakin. Taustateoriana tutkimuksessa on aikaisempia kokemuksia ja oppijan omaa aktiivista roolia oppimisessaan painottava konstruktivistinen oppimisnäkemys.Kohdehenkilöinä tutkimuksessa on 20 viidesluokkalaista oppilasta, joista kymmenellä viimeisin englannin kielen todistusarvosana oli joko 6 tai 7 ja kymmenellä vastaavasti joko 9 tai 10. Tämän pohjalta tutkimuksessa puhutaankin ns. heikommin menestyneistä oppilaista viitattaessa ensin mainittuun ryhmään ja ns. paremmin menestyneistä oppilaista viitattaessa jälkimmäiseen oppilasryhmään.Tutkimuksen ongelmat ovat seuraavat:1. Millaiset ovat oppilaiden käsitykset itsestään englannin kielen oppijoina?2. Millaisia estoja oppilailla liittyy englannin kielen oppimiseen?3. Millaisia käsityksiä oppilailla on Englannista ja englantilaisista sekä Yhdydsvalloista ja yhdysvaltalaisista?4. Millaisia käsityksiä oppilailla on englannin kielen opiskelun tarpeellisuudesta?5. Millaisia käsityksiä oppilailla liittyy englannin oppitunteihin?Aineisto on kerätty yksilöhaastatteluin ja tutkimusmenetelmänä on käytetty yksilöiden erilaisista käsitystavoista kiinnostunutta fenomenografiaa. Fenomenografian mukaisesti on haastatteluissa esille tulleet käsitykset luokiteltu ongelmittain.Tutkimustulosten suuntana voidaan nähdä se, että heikommin englannin kielessä menestyneillä oppilailla oli myös heikompi kieliminä eli käsitys itsestään kielen oppijana. Heillä oli myös enemmän minään liittyviä estotekijöitä kuin paremmin menestyneillä oppilailla. Kohdekulttuureista näiden kahden ryhmän väliset käsitykset olivat keskenään hyvin samansuuntaisia. Myös kielen tarpeellisuuteen ja oppitunteihin liittyvät käsitykset olivat melko samanlaisia näiden ryhmien kesken, joskin paremmin menestyneet oppilaat liittivät useammin kielen tarpeellisuuden juuri tulevaisuuden näkökohtiin. Näin siis silloin, jos katsotaan koehenkilöitä ryhminä. Pitää kuitenkin muistaa, että tutkimukseen on osallistunut 20 oppilasta, joista jokainen on oma yksilönsä ja niinpä näiden ns. ryhmien sisällä on nähtävissä myös huomattavia eroja.Asiasanat: minäkuva - koululaiset, kielet - oppiminen, englannin kieli - oppiminen - lapset, oppiminen - käsitykset - lapset