Osittain vieraskielinen opetus ala-asteen kolmannella luokalla
KAMULA, HANNA; LÖYTTYNIEMI, VIRPI (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KAMULA, HANNA
LÖYTTYNIEMI, VIRPI
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuva yhdestä osittain vieraskielisen opetuksen tapauksesta ala-asteen kolmannella luokalla. Tutkimuksen kohderyhmänä on ala-asteen kolmas luokka vanhempineen ja opettajineen. Luokalla on tutkimuksen aikana 23 oppilasta. Vieraskieli luokalla oli englanti. Kohdeluokan valinnan perustana on, että luokkaa oli jo aiemmin tutkittu ensimmäisellä luokalla (ks. Hirvelä & Hänninen 1994). Tarkoituksena on tarkastella sitä, miten osittain vieraskielinen opetus on edennyt ensimmäiseltä luokalta kolmannelle luokalle. Päätutkimustehtävät ovat seuraavat:1) Miten ala-asteen 3. luokan opettaja opettaa vieraalla kielellä?2) Millaisia oppimistuloksia osittain vieraskielisellä opetuksella saavutetaan kolmannella luokalla?3) Millaisia kokemuksia osittain vieraskielisestä opetuksesta on opettajalla, oppilailla ja oppilaiden vanhemmilla?Tutkimus on tyypiltään kvalitatiivinen evaluaatiotutkimus. Menetelminä on käytetty oppituntien observointia, opettajan ja oppilaiden haastattelua, kyselylomakkeita, äidinkielen testejä ja valmiita dokumentteja. Analyysimenetelminä on käytetty luokitusta ja tiivistettyä kuvausta. Luokittelemalla aineistoa on pyritty jäsentämään ilmiötä ja selvittämään eri piirteiden yleisyyttä aineistossa sekä niiden yhteyttä toisiinsa.Vieraan kielen osuus koko opetuksesta oli noin kolmannes. Oppitunteina laskettuna oppilas altistui englannin kielelle noin 7 oppituntia viikossa. Määrä oli kasvanut ensimmäiseltä luokalta, jolloin oppilaat altistuivat englannin kielelle noin 3,5 oppituntia viikossa. Englannin kieli ei ollut sidoksissa tiettyihin oppiaineisiin, vaan luokan oma opettaja opetti englannin kielellä kaikilla kohderyhmälle pitämillään tunneilla. Ensimmäiseen luokkaan verrattuna oppilaiden vieraan kielen taidot olivat laajentuneet ymmärtävästä kielitaidosta myös tuottamiseen. Oppilaat kirjoittivat vuoden aikana useita englanninkielisiä kirjoitelmia ja he pystyivät keskustelemaan englanniksi jopa äidinkielenään englantia puhuvien henkilöiden kanssa. Oppilaiden äidinkielen taidot eivät näyttäneet kärsivän osittain vieraskielisessä opetuksessa.Oppilaat suhtautuivat hyvin positiivisesti siihen, että luokalla opetuskieli oli pääosin englanti. Oppilaat eivät pitäneet englannin kielen oppimista vaikeana, mutta se vaati heidän mielestään paljon työtä. Oppilaiden vanhemmat olivat kahden oppilaan vanhempia lukuunottamatta olleet tyytyväisiä päätökseensä valita lapselleen osittain vieraskielinen luokka. Vanhempien mielestä osittain vieraskielisessä opetuksessa oppilas voi rauhassa tutustua kieleen ja oppia luonnollisen suhtautumisen vieraita kieliä kohtaan. Opettaja koki, että osittain vieraskielinen opetus antoi työhön paljon sisältöä ja mahdollisuuden kehittää omaa kielitaitoa. Toisaalta opetus oli hänen mukaansa tavanomaista työläämpää.Asiasanat: kielet - opetus - peruskoulun ala-aste, kielikylpy, englannin kieli - opetus