Sukupuolten välinen tasa-arvo varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajan koulutuksen näkökulmasta
KETTUNEN, KAISU (2013)
KETTUNEN, KAISU
2013
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-09-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24118
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24118
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan sukupuolen ja tasa-arvon teemojen käsittelyä lastentarhanopettajan koulutuksessa. Sukupuolen ja tasa-arvon teemoja on käsitelty kasvatustieteen tutkimuksissa 1970-luvulta lähtien, mutta tutkimukset ovat painottuneet peruskouluun tai sitä ylemmille koulutusasteille. Päiväkotimaailmaan on kohdistunut vain kourallinen feministisellä tutkimusotteella tehtyjä tutkimuksia vaikka päiväkodin arjessa on havaittavissa sukupuolistereotyyppisiä ajattelu- ja toimintatapoja.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten Tampereen yliopiston lastentarhanopettajan koulutuksessa käsitellään sukupuoleen ja tasa-arvoon liittyvää tematiikkaa sekä millaisia käsityksiä koulutuksen opiskelijoilla ja opettajilla sekä koulutuksesta valmistuneilla lastentarhanopettajilla on sukupuolitietoisesta tasa-arvokasvatuksesta. Lisäksi tavoitteena on tutkia miten sukupuolitietoinen tasa-arvokasvatus välittyy koulutuksen kautta varhaiskasvatuksen kentälle ja lastentarhanopettajan työhön.
Tutkimus on feministinen kasvatustieteellinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelminä ovat teemahaastattelu ja sisällönanalyysi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sukupuolen, tasa-arvon ja varhaiskasvatuksen monimuotoisista määritelmistä ja niihin liittyvistä teorioista sekä aikaisemmista kasvatustieteen feministisistä tutkimuksista, jotka ovat käsitelleet sukupuolen ja tasa-arvon teemoja varhaiskasvatuksen eri osa-alueilla. Lisäksi hyödynnän tutkimuksessani erilaisten varhaiskasvatuksen parissa tehtyjen tasa-arvohankkeiden ja -projektien tarjoamaa tietoa. Tutkimusaineistona ovat koulutuksen opiskelijoiden ja opettajien sekä koulutuksesta valmistuneiden lastentarhanopettajien haastattelut, joita oli yhteensä 14.
Tutkimus tuo esiin, että sukupuolen ja tasa-arvon teemojen käsittely lastentarhanopettajan koulutuksessa on erittäin vähäistä eikä se vastaa työelämän osaamistarpeita. Tulosten perusteella lastentarhanopettajan koulutuksessa vallitsee sukupuolineutraali tasa-arvo käsitys, jonka mukaan sukupuolten tasa-arvo on varhaiskasvatuksessa saavutettu. Lasten sukupuoli määrittyy koulutuksessa ja työelämässä lähinnä biologian kautta ja huomiotta jää sukupuolen moninaisuus. Lastentarhanopettajankoulutuksella koettiin olevan tärkeä rooli sukupuolitietoisemman varhaiskasvatuksen kehittämisessä ja näin ollen sukupuolten välisen tasa-arvon kehittämisessä. Myös lastentarhanopettajalla koettiin olevan merkittävä rooli lapsen kasvussa ja kehityksessä sekä sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisessä varhaiskasvatuksessa.
Lastentarhanopettajan koulutuksen kehittäminen sukupuolitietoisempaan suuntaan vaatisi opetussuunnitelman päivittämistä siten että sukupuolen ja tasa-arvo tematiikkaa lisätään koulutuksen opetussuunnitelmaan sekä teemoja integroidaan osaksi valmiita kursseja. Myös työelämän ja koulutukset välistä yhteistyötä tulisi lisätä, jotta koulutus vastaisi paremmin työelämän haasteisiin esimerkiksi päivähoidon sukupuolittavien käytäntöjen käsittelyssä. Lisäksi vaadittaisiin opettajankouluttajien täydennyskoulutusta sukupuolitematiikasta sekä opiskelijoiden oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta teemojen esiin nostamisessa opetuksessa. Tasa-arvoon edistäminen ei ole lastentarhanopettajalta vaadittava luonteenpiirre vaan siihen tulee kouluttautua ja sitä tulee ylläpitää ja harjoittaa arjen tilanteissa.
Avainsanat: sukupuoli, tasa-arvo, varhaiskasvatus, lastentarhanopettajan koulutus
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten Tampereen yliopiston lastentarhanopettajan koulutuksessa käsitellään sukupuoleen ja tasa-arvoon liittyvää tematiikkaa sekä millaisia käsityksiä koulutuksen opiskelijoilla ja opettajilla sekä koulutuksesta valmistuneilla lastentarhanopettajilla on sukupuolitietoisesta tasa-arvokasvatuksesta. Lisäksi tavoitteena on tutkia miten sukupuolitietoinen tasa-arvokasvatus välittyy koulutuksen kautta varhaiskasvatuksen kentälle ja lastentarhanopettajan työhön.
Tutkimus on feministinen kasvatustieteellinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelminä ovat teemahaastattelu ja sisällönanalyysi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sukupuolen, tasa-arvon ja varhaiskasvatuksen monimuotoisista määritelmistä ja niihin liittyvistä teorioista sekä aikaisemmista kasvatustieteen feministisistä tutkimuksista, jotka ovat käsitelleet sukupuolen ja tasa-arvon teemoja varhaiskasvatuksen eri osa-alueilla. Lisäksi hyödynnän tutkimuksessani erilaisten varhaiskasvatuksen parissa tehtyjen tasa-arvohankkeiden ja -projektien tarjoamaa tietoa. Tutkimusaineistona ovat koulutuksen opiskelijoiden ja opettajien sekä koulutuksesta valmistuneiden lastentarhanopettajien haastattelut, joita oli yhteensä 14.
Tutkimus tuo esiin, että sukupuolen ja tasa-arvon teemojen käsittely lastentarhanopettajan koulutuksessa on erittäin vähäistä eikä se vastaa työelämän osaamistarpeita. Tulosten perusteella lastentarhanopettajan koulutuksessa vallitsee sukupuolineutraali tasa-arvo käsitys, jonka mukaan sukupuolten tasa-arvo on varhaiskasvatuksessa saavutettu. Lasten sukupuoli määrittyy koulutuksessa ja työelämässä lähinnä biologian kautta ja huomiotta jää sukupuolen moninaisuus. Lastentarhanopettajankoulutuksella koettiin olevan tärkeä rooli sukupuolitietoisemman varhaiskasvatuksen kehittämisessä ja näin ollen sukupuolten välisen tasa-arvon kehittämisessä. Myös lastentarhanopettajalla koettiin olevan merkittävä rooli lapsen kasvussa ja kehityksessä sekä sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisessä varhaiskasvatuksessa.
Lastentarhanopettajan koulutuksen kehittäminen sukupuolitietoisempaan suuntaan vaatisi opetussuunnitelman päivittämistä siten että sukupuolen ja tasa-arvo tematiikkaa lisätään koulutuksen opetussuunnitelmaan sekä teemoja integroidaan osaksi valmiita kursseja. Myös työelämän ja koulutukset välistä yhteistyötä tulisi lisätä, jotta koulutus vastaisi paremmin työelämän haasteisiin esimerkiksi päivähoidon sukupuolittavien käytäntöjen käsittelyssä. Lisäksi vaadittaisiin opettajankouluttajien täydennyskoulutusta sukupuolitematiikasta sekä opiskelijoiden oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta teemojen esiin nostamisessa opetuksessa. Tasa-arvoon edistäminen ei ole lastentarhanopettajalta vaadittava luonteenpiirre vaan siihen tulee kouluttautua ja sitä tulee ylläpitää ja harjoittaa arjen tilanteissa.
Avainsanat: sukupuoli, tasa-arvo, varhaiskasvatus, lastentarhanopettajan koulutus