Kansainvälisyysosaaminen poliisikoulutuksen uudessa tutkintorakenteessa
RIIHELÄ, TIINA (2013)
RIIHELÄ, TIINA
2013
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-09-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24115
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24115
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –työn tarkoituksena on selvittää, millaisia kansainvälisyysosaamiseen liittyviä kompetensseja poliisikoulutuksen uudessa tutkintorakenteessa koulutusohjelmien osalta tarvitaan. Kansainvälisyyden sekä kansainvälisyysosaamisen lisääminen on Poliisiammattikorkeakoulun mukaan vuonna 2014 voimaan tulevan tutkinnonuudistuksen yksi kehittämistavoite. Tutkimus on tehty toimeksiantona Poliisiammattikorkeakoululle.
Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksasta opiskelijoiden sekä poliisihallinnon kansainvälisyyden ja koulutuksen sisällöntuotannon asiantuntijoiden haastattelusta. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään näkökulmia siitä, mitä kansainvälisyysosaamisella poliisikoulutuksen kontekstissa tarkoitetaan, miten sen tulisi näkyä opetusohjelmissa sekä mistä tarve nousee, ja mitä lisäarvoa kansainvälistymisellä tavoitellaan. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti teemoittelemalla. Teoreettinen viitekehys käsittelee korkeakoulutuksen kansainvälistymiskehitystä ja kansainvälisyysosaamisen toteuttamistapoja sekä poliisikoulutuksen tutkinnonuudistusta ja sen linjauksia kansainvälistymisestä.
Tutkimustuloksissa kansainvälisyys-käsite osoittautui moniulotteiseksi. Se jakautuu kenttätoiminnan monikulttuurisuudesta operatiiviseen valtioiden väliseen yhteistyöhön. Kansainvälisyyosaamiseen määriteltiin kuuluvan kielitaito, kulttuuritietous sekä poliisin ammatissa vaadittavien tiedollisten asioiden tuntemus. Pääasiallisina kehityskohteina poliisikoulutuksen kansainvälistämiseen mainittiin vaihto-opiskelumahdollisuuksien lisääminen sekä kieliopintojen kehittäminen englanninkielisten substanssiainekurssien sekä venäjän kielen osalta.
Ongelmaksi ilmeni Poliisiammattikorkeakoulun kansainvälistymisessä systemaattisuuden ja suunnitelmallisuuden puute. Kansainvälisyys näkyy jo strategioissa, mutta se pitäisi tuoda mukaan myös alemmalle tasolle: näkyvään osaan opetussuunnitelmassa ja pedagogisiin ratkaisuihin. Tähän asti kansainvälisyyteen liittyvät asiat ovat näkyneet melko vähän koulutusohjelmissa. Lisäksi tutkintorakenteen puite on ollut liian ahdas ja joustamaton mahdollistamaan vapaavalintaisia opintoja. Poliisikoulutukseen tarvitaan kansainvälistä painotusta lisää, sillä sen täytyy vastata muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin sekä uusien ammattikorkeakoulututkintojen osaamisvaatimuksiin.
Asiasanat: kansainvälisyysosaaminen, ammattikorkeakoulu, poliisikoulutus
Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksasta opiskelijoiden sekä poliisihallinnon kansainvälisyyden ja koulutuksen sisällöntuotannon asiantuntijoiden haastattelusta. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään näkökulmia siitä, mitä kansainvälisyysosaamisella poliisikoulutuksen kontekstissa tarkoitetaan, miten sen tulisi näkyä opetusohjelmissa sekä mistä tarve nousee, ja mitä lisäarvoa kansainvälistymisellä tavoitellaan. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti teemoittelemalla. Teoreettinen viitekehys käsittelee korkeakoulutuksen kansainvälistymiskehitystä ja kansainvälisyysosaamisen toteuttamistapoja sekä poliisikoulutuksen tutkinnonuudistusta ja sen linjauksia kansainvälistymisestä.
Tutkimustuloksissa kansainvälisyys-käsite osoittautui moniulotteiseksi. Se jakautuu kenttätoiminnan monikulttuurisuudesta operatiiviseen valtioiden väliseen yhteistyöhön. Kansainvälisyyosaamiseen määriteltiin kuuluvan kielitaito, kulttuuritietous sekä poliisin ammatissa vaadittavien tiedollisten asioiden tuntemus. Pääasiallisina kehityskohteina poliisikoulutuksen kansainvälistämiseen mainittiin vaihto-opiskelumahdollisuuksien lisääminen sekä kieliopintojen kehittäminen englanninkielisten substanssiainekurssien sekä venäjän kielen osalta.
Ongelmaksi ilmeni Poliisiammattikorkeakoulun kansainvälistymisessä systemaattisuuden ja suunnitelmallisuuden puute. Kansainvälisyys näkyy jo strategioissa, mutta se pitäisi tuoda mukaan myös alemmalle tasolle: näkyvään osaan opetussuunnitelmassa ja pedagogisiin ratkaisuihin. Tähän asti kansainvälisyyteen liittyvät asiat ovat näkyneet melko vähän koulutusohjelmissa. Lisäksi tutkintorakenteen puite on ollut liian ahdas ja joustamaton mahdollistamaan vapaavalintaisia opintoja. Poliisikoulutukseen tarvitaan kansainvälistä painotusta lisää, sillä sen täytyy vastata muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin sekä uusien ammattikorkeakoulututkintojen osaamisvaatimuksiin.
Asiasanat: kansainvälisyysosaaminen, ammattikorkeakoulu, poliisikoulutus