Organisaation keskijohdon työyhteisön konfliktinhallinnan taidot - Tampereen kaupunki, Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut
BJÖRN, ANNI (2013)
BJÖRN, ANNI
2013
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-09-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24093
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24093
Tiivistelmä
Lähtökohtaisesti tässä tutkimuksessa keskitytään työyhteisöjen konfliktijohtamisen teoriakenttään sekä organisaation keskijohdon konfliktinhallinnan kokonaisuuteen ja siihen liittyviin kysymyksiin. Aikaisempi konfliktijohtamisen kirjallisuus sekä tutkimus asettavat työyhteisöjen ongelmatilanteiden syntymisen, kriisiytimisen ja ratkaisemisen organisaatioiden johtoportaan vastuulle. Tämä tutkimus jatkaa konfliktijohtamisen kartoittamisen ja kehittämisen tärkeää tehtävää, keskittymällä keräämään uutta tutkimustietoa työyhteisöllisten konfliktien ennaltaehkäisyn, hallinnan ja ratkaisun keinoista erityisesti organisaation keskijohdon näkökulmaa silmällä pitäen.
Tutkija on toteuttanut empiirisen tutkimuksen kautta jo olemassa olevaa teoriaa osaltaan tukevaa tarkastelua työyhteisöllisistä konflikteista, niiden hallinnan kokemuksista sekä ratkaisun keinoista organisaation keskijohdon ja yhteistoiminnan vastuuhenkilöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on ollut saavuttaa empiirisen tutkimuksen kautta myös uutta informaatiota organisaation esimiesten ja yhteistoiminnan vastuuhenkilöiden keskuudessa esiinnousseista konfliktinhallinnan kokemuksista sekä niiden vaikutusmahdollisuuksista ja kehitysnäkemyksistä. Tutkimusanalyysia ja sen tulkintaa rikastuttaakseen tutkija on haastatellut organisaation esimiesten lisäksi tutkimukseen myös henkilöstöä edustavia yhteistoiminnan vastuuhenkilöitä. Ristiin vertailemalla kahta organisaation erilaista ääntä, tutkija on lisäksi pyrkinyt saavuttamaan löydöksiä, joita lähtökohtaisesti ristiriidattomalla haastatteluaineistolla ei olisi ollut mahdollista saada aikaan. Tutkimustehtävänä on ollut selvittää millaiseksi organisaation esimiehet ja yhteistoiminnasta vastuuhenkilöt kokevat työyhteisönsä esimiesten konfliktinhallinnan tason ja taidot.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakentunut sosiaalisista, tehtäväsuuntautuneista, kulttuurillisista ja henkilökohtaisista syistä johtuvista työyhteisöllisistä konflikteista. Tutkimuksen avainkäsitteet tutkija on rajannut viiden eri aihealuetta koskevan yläkäsitteen ympärille, jotka ovat olleet relevantteja tutkimuksen näkökulmaa ja tavoitteita silmällä pitäen. Tutkimuksen käsitteelliseksi rungoksi on muodostunut työyhteisön konfliktijohtaminen ja työyhteisölliset konfliktityypit, keskijohdon kokemustieto työyhteisöllisistä konflikteista, yhteistoiminnan vastuuhenkilöiden kokemustieto työyhteisöllistä konflikteista sekä keskijohdon konfliktinhallinnan mekanismit ja keskijohdon konfliktinhallinnan koulutus- ja kehittämistarpeet.
Tutkimuksen kohdeorganisaatioksi on valikoitunut julkiselta sektorilta Tampereen kaupungin hyvinvointipalveluiden sivistyspalveluista Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelujen tuotantoalue. Tutkimuksen kohdejoukko on muodostunut Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelujen keskijohtoon kuuluvista 11 esimiehistä sekä tuotantoalueen yhteistoiminnan parissa työskentelevästä 4 henkilöstä. Tutkimus on toteutettu syväluotaavin teemahaastatteluin ja keskeisellä sijalla tutkimuksessa onkin ollut vahvan kuvauksen rakentaminen esimiesten ja yhteistoiminnan vastuuhenkilöiden kokemuksista ja näkemyksistä juuri oman työyhteisön esimiesten konfliktinhallinnan tapoihin kohdistuen. Tutkimuksessa on myös analysoitu monitahoisesti tutkittavien kokemusmaailmaa työyhteisöllisistä konflikteista ilmiönä.
Asiasanat: konfliktijohtaminen, keskijohto, esimies, työyhteisökonflikti, ristiriita, konfliktin ennaltaehkäisy, konfliktin tunnistaminen, konfliktinhallinta, konfliktinhallinnan koulutus, konfliktityyppi, tehtäväsuuntautunut konflikti, sosiaalinen konflikti, kulttuurillinen konflikti, henkilökohtainen konflikti, yhteistoiminta, pääluottamusmies, luottamusmies, työsuojeluvaltuutettu, työsuojelupäällikkö, työyhteisö, työhyvinvointi, työyhteisön kehittäminen
Tutkija on toteuttanut empiirisen tutkimuksen kautta jo olemassa olevaa teoriaa osaltaan tukevaa tarkastelua työyhteisöllisistä konflikteista, niiden hallinnan kokemuksista sekä ratkaisun keinoista organisaation keskijohdon ja yhteistoiminnan vastuuhenkilöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on ollut saavuttaa empiirisen tutkimuksen kautta myös uutta informaatiota organisaation esimiesten ja yhteistoiminnan vastuuhenkilöiden keskuudessa esiinnousseista konfliktinhallinnan kokemuksista sekä niiden vaikutusmahdollisuuksista ja kehitysnäkemyksistä. Tutkimusanalyysia ja sen tulkintaa rikastuttaakseen tutkija on haastatellut organisaation esimiesten lisäksi tutkimukseen myös henkilöstöä edustavia yhteistoiminnan vastuuhenkilöitä. Ristiin vertailemalla kahta organisaation erilaista ääntä, tutkija on lisäksi pyrkinyt saavuttamaan löydöksiä, joita lähtökohtaisesti ristiriidattomalla haastatteluaineistolla ei olisi ollut mahdollista saada aikaan. Tutkimustehtävänä on ollut selvittää millaiseksi organisaation esimiehet ja yhteistoiminnasta vastuuhenkilöt kokevat työyhteisönsä esimiesten konfliktinhallinnan tason ja taidot.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakentunut sosiaalisista, tehtäväsuuntautuneista, kulttuurillisista ja henkilökohtaisista syistä johtuvista työyhteisöllisistä konflikteista. Tutkimuksen avainkäsitteet tutkija on rajannut viiden eri aihealuetta koskevan yläkäsitteen ympärille, jotka ovat olleet relevantteja tutkimuksen näkökulmaa ja tavoitteita silmällä pitäen. Tutkimuksen käsitteelliseksi rungoksi on muodostunut työyhteisön konfliktijohtaminen ja työyhteisölliset konfliktityypit, keskijohdon kokemustieto työyhteisöllisistä konflikteista, yhteistoiminnan vastuuhenkilöiden kokemustieto työyhteisöllistä konflikteista sekä keskijohdon konfliktinhallinnan mekanismit ja keskijohdon konfliktinhallinnan koulutus- ja kehittämistarpeet.
Tutkimuksen kohdeorganisaatioksi on valikoitunut julkiselta sektorilta Tampereen kaupungin hyvinvointipalveluiden sivistyspalveluista Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelujen tuotantoalue. Tutkimuksen kohdejoukko on muodostunut Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelujen keskijohtoon kuuluvista 11 esimiehistä sekä tuotantoalueen yhteistoiminnan parissa työskentelevästä 4 henkilöstä. Tutkimus on toteutettu syväluotaavin teemahaastatteluin ja keskeisellä sijalla tutkimuksessa onkin ollut vahvan kuvauksen rakentaminen esimiesten ja yhteistoiminnan vastuuhenkilöiden kokemuksista ja näkemyksistä juuri oman työyhteisön esimiesten konfliktinhallinnan tapoihin kohdistuen. Tutkimuksessa on myös analysoitu monitahoisesti tutkittavien kokemusmaailmaa työyhteisöllisistä konflikteista ilmiönä.
Asiasanat: konfliktijohtaminen, keskijohto, esimies, työyhteisökonflikti, ristiriita, konfliktin ennaltaehkäisy, konfliktin tunnistaminen, konfliktinhallinta, konfliktinhallinnan koulutus, konfliktityyppi, tehtäväsuuntautunut konflikti, sosiaalinen konflikti, kulttuurillinen konflikti, henkilökohtainen konflikti, yhteistoiminta, pääluottamusmies, luottamusmies, työsuojeluvaltuutettu, työsuojelupäällikkö, työyhteisö, työhyvinvointi, työyhteisön kehittäminen