Ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemukset projektityöskentelystä
UUKSULAINEN, SANNA (2013)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
UUKSULAINEN, SANNA
2013
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2013-09-11Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata projektityöskentelyyn osallistumisen edellytyksiä ja hyötyjä ammattikorkeakouluopiskelijoille. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää ammattikorkeakoulun opetusmenetelmien ja projektiopiskelun suunnittelussa.
Tutkimusaineisto kerättiin projektityöskentelyyn osallistuneiden ammattikorkeakouluopiskelijoiden pitämien oppimispäiväkirjojen avulla kevään 2012 aikana. Aineisto koostui yhteensä 62 opiskelijan oppimispäiväkirjasta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulokset kuvasivat projektityöskentelyn edellyttävä opiskelijoilta valmistavaa työtä ja sitoutumista. Valmistava työ sisälsi aiheeseen perehtymisen, projektin toteutukseen valmistautumisen sekä projektisuunnitelman laatimisen. Sitoutuminen sisälsi projektin velvollisuuksien suorittamisen, yhteistyön tekemisen sekä arvioinnin suorittamisen.
Projektityöskentelyn hyötynä oli aktiivisen ja yhdessä toimimisen kehittyminen sekä käytännön toteuttamisen oppiminen. Aktiivisen toimimisen kehittyminen sisälsi aiheeseen perehtymisen ja itseohjautuvan työskentelemisen kehittymisen. Yhdessä toimiminen kehittyi kommunikoinnin ja työelämätaitojen kehittymisen kautta. Käytännön toteuttamisen oppiminen sisälsi projektityöskentelyn ja yleisötapahtuman järjestämisen oppimisen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että projektityöskentely edellytti opiskelijoilta uusien toimintatapojen harjoittelua ja aiemman osaamisen hyödyntämistä. Projektityöskentely tuotti opiskelijoille tiedollista osaamista sekä valmiuksia toimia tulevassa työtehtävissään. Opiskelijat kokivat projektiopiskelun haastavaksi ja antoisaksi opiskelumenetelmäksi, joka integroitui huonosti muuhun opiskeluun. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa ammattikorkeakouluissa toteutettavaa projektiopiskelua sekä eri alojen opiskelijoiden tekemää yhteistyötä.
Avainsanat: opiskelija, oppimispäiväkirja, projektioppiminen, projektityöskentely
Tutkimusaineisto kerättiin projektityöskentelyyn osallistuneiden ammattikorkeakouluopiskelijoiden pitämien oppimispäiväkirjojen avulla kevään 2012 aikana. Aineisto koostui yhteensä 62 opiskelijan oppimispäiväkirjasta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulokset kuvasivat projektityöskentelyn edellyttävä opiskelijoilta valmistavaa työtä ja sitoutumista. Valmistava työ sisälsi aiheeseen perehtymisen, projektin toteutukseen valmistautumisen sekä projektisuunnitelman laatimisen. Sitoutuminen sisälsi projektin velvollisuuksien suorittamisen, yhteistyön tekemisen sekä arvioinnin suorittamisen.
Projektityöskentelyn hyötynä oli aktiivisen ja yhdessä toimimisen kehittyminen sekä käytännön toteuttamisen oppiminen. Aktiivisen toimimisen kehittyminen sisälsi aiheeseen perehtymisen ja itseohjautuvan työskentelemisen kehittymisen. Yhdessä toimiminen kehittyi kommunikoinnin ja työelämätaitojen kehittymisen kautta. Käytännön toteuttamisen oppiminen sisälsi projektityöskentelyn ja yleisötapahtuman järjestämisen oppimisen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että projektityöskentely edellytti opiskelijoilta uusien toimintatapojen harjoittelua ja aiemman osaamisen hyödyntämistä. Projektityöskentely tuotti opiskelijoille tiedollista osaamista sekä valmiuksia toimia tulevassa työtehtävissään. Opiskelijat kokivat projektiopiskelun haastavaksi ja antoisaksi opiskelumenetelmäksi, joka integroitui huonosti muuhun opiskeluun. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa ammattikorkeakouluissa toteutettavaa projektiopiskelua sekä eri alojen opiskelijoiden tekemää yhteistyötä.
Avainsanat: opiskelija, oppimispäiväkirja, projektioppiminen, projektityöskentely