Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemukset projektityöskentelystä

UUKSULAINEN, SANNA (2013)

 
Tweet refworks
 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



UUKSULAINEN, SANNA
2013

Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2013-09-11
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata projektityöskentelyyn osallistumisen edellytyksiä ja hyötyjä ammattikorkeakouluopiskelijoille. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää ammattikorkeakoulun opetusmenetelmien ja projektiopiskelun suunnittelussa.

Tutkimusaineisto kerättiin projektityöskentelyyn osallistuneiden ammattikorkeakouluopiskelijoiden pitämien oppimispäiväkirjojen avulla kevään 2012 aikana. Aineisto koostui yhteensä 62 opiskelijan oppimispäiväkirjasta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.

Tulokset kuvasivat projektityöskentelyn edellyttävä opiskelijoilta valmistavaa työtä ja sitoutumista. Valmistava työ sisälsi aiheeseen perehtymisen, projektin toteutukseen valmistautumisen sekä projektisuunnitelman laatimisen. Sitoutuminen sisälsi projektin velvollisuuksien suorittamisen, yhteistyön tekemisen sekä arvioinnin suorittamisen.

Projektityöskentelyn hyötynä oli aktiivisen ja yhdessä toimimisen kehittyminen sekä käytännön toteuttamisen oppiminen. Aktiivisen toimimisen kehittyminen sisälsi aiheeseen perehtymisen ja itseohjautuvan työskentelemisen kehittymisen. Yhdessä toimiminen kehittyi kommunikoinnin ja työelämätaitojen kehittymisen kautta. Käytännön toteuttamisen oppiminen sisälsi projektityöskentelyn ja yleisötapahtuman järjestämisen oppimisen.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että projektityöskentely edellytti opiskelijoilta uusien toimintatapojen harjoittelua ja aiemman osaamisen hyödyntämistä. Projektityöskentely tuotti opiskelijoille tiedollista osaamista sekä valmiuksia toimia tulevassa työtehtävissään. Opiskelijat kokivat projektiopiskelun haastavaksi ja antoisaksi opiskelumenetelmäksi, joka integroitui huonosti muuhun opiskeluun. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa ammattikorkeakouluissa toteutettavaa projektiopiskelua sekä eri alojen opiskelijoiden tekemää yhteistyötä.

Avainsanat: opiskelija, oppimispäiväkirja, projektioppiminen, projektityöskentely

 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [32703]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste