Kestävää kehitystä edistävä opetus tunkeutuu opetussuunnitelmiin -Matkalla Tampereen yliopiston kestävää kehitystä edistävän organisaatiokulttuurin muutosprosessissa
AIRAKSINEN, HANNA-PAULIINA (2013)
AIRAKSINEN, HANNA-PAULIINA
2013
Ympäristöpolitiikka ja aluetiede - Environmental and Regional Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24089
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24089
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani kestävää kehitystä edistävän opetuksen integroimista opetussuunnitelmiin Tampereen yliopiston kolmessa eri tieteenalayksikössä. Lähestyn aihetta haastattelemalla 12 yliopiston henkilöstön jäsentä ja tarkastelemalla heidän kokemuksiaan integroinnista, joka toteutettiin viimeisimmän opetussuunnitelmatyön (2010-2012) prosessin yhteydessä.
Selvitän tutkielmassani edustajien kokemuksiin perustuen, kuinka integrointi toteutettiin, kuinka edustajat lähestyvät kestävää kehitystä edistävän opetuksen sisältöjä sekä millaisia kehittämisen tehtäviä teeman integrointi asettaa akateemiselle opetussuunnittelulle. Varsinaiseksi tutkimuskysymykseksi muodostui: Mistä yksiköiden sisäiset ja ulkoiset jännitteitä aiheuttavat tekijät kestävää kehitystä edistävän opetuksen integroinnissa opetussuunnitelmiin kertovat?
Aineistonkeruumenetelmänä käytän teemahaastattelua ja analysoin näin syntynyttä aineistoa sisällönanalyysin keinoin. Lähestyn aihetta vahvasti aineistosta käsin, mutta hyödynnän analyysissa myös soveltamaani kasvatussosiologi Basil Bernsteinin (1996; 2000) viitekehystä opetussuunnittelun sisäisistä (introjection) ja ulkoisista (projection) päämääristä.
Osoitan tutkimuksessani, kuinka teeman integrointi opetussuunitelmiin koettiin yksiköiden ulkopuolelta tulleena vaateena vastoin perinteistä opetussuunnittelua. Lisäksi totean arvojen ja asenteiden sekä tiedon ja ymmärryksen kestävää kehitystä edistävästä opetuksesta antavan viitteitä siitä, että Tampereen yliopistossa on käynnissä kestävää kehitystä edistävän organisaatiokulttuurin muutosprosessi.
Asiasanat:kestävä kehitys, kestävää kehitystä edistävä opetus, akateeminen opetussuunnittelu
Selvitän tutkielmassani edustajien kokemuksiin perustuen, kuinka integrointi toteutettiin, kuinka edustajat lähestyvät kestävää kehitystä edistävän opetuksen sisältöjä sekä millaisia kehittämisen tehtäviä teeman integrointi asettaa akateemiselle opetussuunnittelulle. Varsinaiseksi tutkimuskysymykseksi muodostui: Mistä yksiköiden sisäiset ja ulkoiset jännitteitä aiheuttavat tekijät kestävää kehitystä edistävän opetuksen integroinnissa opetussuunnitelmiin kertovat?
Aineistonkeruumenetelmänä käytän teemahaastattelua ja analysoin näin syntynyttä aineistoa sisällönanalyysin keinoin. Lähestyn aihetta vahvasti aineistosta käsin, mutta hyödynnän analyysissa myös soveltamaani kasvatussosiologi Basil Bernsteinin (1996; 2000) viitekehystä opetussuunnittelun sisäisistä (introjection) ja ulkoisista (projection) päämääristä.
Osoitan tutkimuksessani, kuinka teeman integrointi opetussuunitelmiin koettiin yksiköiden ulkopuolelta tulleena vaateena vastoin perinteistä opetussuunnittelua. Lisäksi totean arvojen ja asenteiden sekä tiedon ja ymmärryksen kestävää kehitystä edistävästä opetuksesta antavan viitteitä siitä, että Tampereen yliopistossa on käynnissä kestävää kehitystä edistävän organisaatiokulttuurin muutosprosessi.
Asiasanat:kestävä kehitys, kestävää kehitystä edistävä opetus, akateeminen opetussuunnittelu