Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kivijalkaliikkeen, verkkokaupan ja hybridin menestystekijät - kolme tapausta terveystuotealalta

HUTTUNEN, TONI (2013)

 
Avaa tiedosto
gradu07124.pdf (856.7Kt)
Lataukset: 



HUTTUNEN, TONI
2013

Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-07-31
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24078
Tiivistelmä
Jälleenmyynti on murroksessa. Kivijalkaliikkeiden valta on murenemassa verkkokauppojen yhä kasvattaessa suosiotaan. Kuluttajien valta ja tietoisuus on myös kasvanut. Jälleenmyyjien onkin yhä vaikeampaa tehdä voittoa. Yksi jälleenmyynnin nopeimmin kasvavia aloja on terveystuoteala. Koska ihmisten kiinnostus terveyttä kohtaan on lisääntynyt, terveystuotealankin merkitys on yhä kasvussa.

Tämä tutkimus pyrkii kolmen tapauksen avulla löytämään terveystuotealan jälleenmyyjien menestyksen taustalla olevia tekijöitä. Tutkimuksessa vertaillaan kolmea toimimuotoa: kivijalkaliikettä, verkkokauppaa ja hybridiä, joka sisältää sekä kivijalkaliikkeen että verkkokaupan. Pyrkimyksenä on lisäksi antaa konkreettisia neuvoja terveystuotealan jälleenmyyjille ja ymmärtää miten toimimuodot tulevat menestymään tulevaisuudessa. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla terveystuotealalta, kolmen eri toimimuodon jälleenmyyjältä.

Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta kokonaisuudesta: jälleenmyynnissä yleisesti keskeisistä viidestä menestystekijästä (hinnoittelu, tuotevalikoima, palvelutarjonta, ostaminen ja varastonhallinta) ja kolmen eri toimimuodon menestystekijöistä. Kunkin toimimuodon kohdalla käsitellään sekä kiinteitä että muuttuvia menestystekijöitä.

Haastattelujen mukaan terveystuotealalla on useita ominaispiirteitä, jotka tulee huomioida alalla työskennellessä. Eri toimimuotojen menestystekijät saattavat poiketa hyvinkin paljon toisistaan. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että kaikkien toimimuotojen tulee varmistua ensinnäkin siitä, että tietyt perusmenestystekijät on hoidettu riittävän hyvin. Nämä tekijät vastaavat pitkälti jälleenmyynnin yleisiä menestystekijöitä. Tuotetietämys nousi esiin uutena perusmenestystekijänä. Toisekseen toimimuotojen omat menestystekijät tulee olla kunnossa. Menestystä saavuttaakseen on kaikkien toimimuotojen kuitenkin erittäin olennaista erottautua kilpailijoistaan. Erottautumiseen on useita keinoja. Hybridiksi siirtyminen voidaan nähdä yhtenä mahdollisena erottautumiskeinona ja myös kehityssuuntana.

Asiasanat:jälleenmyynti, menestystekijät, luontaistuoteala, myymälät, verkkokauppa, tapaustutkimus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40481]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste