NURINKURISET MARIAT: Raamatullisten myyttien uudelleenkirjoittaminen Olga Tokarczukin henkilöhahmoissa
HALKOLA, PAULA (2013)
HALKOLA, PAULA
2013
Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24062
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24062
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee raamatullisen mytologian, etenkin raamatullisten henkilöhahmojen uudelleenkirjoittamista Olga Tokarczukin tuotannossa. Uudelleenkirjoittamisen prosessia tarkastelen keskeisimmin romaaneissa Alku ja muut ajat sekä Päivän talo, yön talo.Käytän tulkinnassa apuvälineenäni James Phelanin luomaa henkilöhahmon kolmijakoa mimeettiseen, synteettiseen ja temaattiseen dimensioon. Mimeettisellä dimensiolla tarkoitetaan henkilöhahmon piirteitä, jotka jäljittelevät todellisuutta. Synteettiset piirteet puolestaan rikkovat tämän illuusion ja osoittavat henkilöhahmon keinotekoisuuden.Temaattisella dimensiolla Phelan puolestaan tarkoittaa niitä ominaisuuksia, jotka henkilöhahmossa edustavat jotain suurempaa ideologiaa tai ryhmää. (Phelan 1989, 1–2.) Dimensiot myös aktualisoituvat juonen tasolla funktioiksi.Keskeisimpiä käsitteitä tutkimuksessani ovat myytti, henkilöhahmo ja uudelleenkirjoittaminen. Käyn läpi erilaisia henkilöhahmoteorioita ja osoitan kuinka henkilöhahmo muodostuu Phelanin dimensioiden varassa. Esittelen työssäni myytti-käsitteen historiaa ja osoitan, että myös myyttiin voidaan soveltaa Phelanin kolmijakoa. Myytin mimeettiset ominaisuudet auttavat meitä samaistumaan siihen, synteettiset ominaisuudet puolestaan erottavat myytin muista tarinoista, tekevät siitä ajattoman ja tarunomaisten. Temaattisella puolella viittaan puolestani myytin sisältöön: sen opetukseen tai kulttuuriseen kannanottoon.Uudelleenkirjoittamisella viitataan ilmiöön, jossa vanha – joko kirjoittajan oma tai toisen kirjoittama – tarina kirjoitetaan uudestaan sitä enemmän tai vähemmän muuttaen. Ilmiö on nimetty feministisen kirjallisuudentutkimuksen piirissä, sillä nimenomaan feministisessä kirjallisuudessa patriarkaalisia konventioita ja myyttejä pyritään avaamaan ja niihin halutaan luoda naisnäkökulma.Osoitan työssäni kuinka Tokarczuk henkilöhahmoissaan uudelleenkirjoittaa raamatullisia henkilöhahmoja ja osoittaa näihin liittyvän arvomaailman ristiriitaisuuden. Tokarczukin henkilöhahmoissa synteettinen ja mimeettinen dimensio aaltoilevat, mikä herättää lukijan pohtimaan hahmojen mukanaan kantamaa tematiikkaa.
Asiasanat:Olga Tokarczuk, henkilöhahmo, myytti, uudelleenkirjoittaminen, intertekstuaalisuus,interfiguraalisuus, Raamattu, uskonnollinen mytologia
Asiasanat:Olga Tokarczuk, henkilöhahmo, myytti, uudelleenkirjoittaminen, intertekstuaalisuus,interfiguraalisuus, Raamattu, uskonnollinen mytologia