Arvot, arvojohtaminen ja organisaatiokulttuuri -case Tapiola-ryhmä
TOLVILA, ANNAMAIJA (2013)
TOLVILA, ANNAMAIJA
2013
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24052
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24052
Tiivistelmä
Arvot ja arvojohtaminen nostetaan nykyisin usein esille, kun puhutaan yritysten ja organisaatioiden menestystekijöistä. Arvot eivät ohjaa ainoastaan yksittäisten ihmisten elämää, vaan myös yritysten elämää. Arvojen ja arvojohtamisen merkitys korostuu maailman globalisoitumisen seurauksena. Ihmiset ja organisaatiot tarvitsevat jotakin pysyvää ja syvään juurtunutta hektisesti muuttuvassa maailmassa.
Tässä tutkimuksessa on selvitetty arvojen ja arvojohtamisen yhteyttä organisaatiokulttuuriin ja selitetty arvojohtamisen eroa verrattuna nopeasti muuttuviin fadseihin eli lyhytkestoisiin johtamisoppeihin.
Tutkimus on samalla myös historiikinomainen läpileikkaus Tapiola-ryhmän elinkaaresta vuoden 1982 Auran ja Pohjan fuusioitumisesta Tapiolaksi aina vuoteen 2012 ja Tapiolan ja Lähivakuutuksen fuusioilmoitukseen asti. Elinkaaren hahmotuksessa on käytetty lähteinä kolmen aikalaisen haastatteluita, Tapiolan henkilöstölehtiä ja kirjoittajan omia muistoja vuosien varrelta ja peilattu näitä lähteitä aikaisempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen.
Tutkimuksen johtopäätös tukee aikaisempaa tutkimusta arvojen ja arvojohtamisen merkityksestä organisaatiokulttuurissa. Pitkäjänteisellä, vastuullisella ja arvoja kunnioittavalla työllä on merkitys organisaation menestyksessä. Kuten aikaisemmat tutkimukset myös tässä tutkimuksessa havaitaan, että arvoihin perustuva johtaminen ei ole kertakäyttöinen ratkaisu, vaan prosessi joka ei ole koskaan valmis. Onnistuminen punnitaan päivittäisessä arjessa – joka päivä ja prosessi vaatii kaikkien sitoutumista. Vaikka johdolla on merkittävä rooli, ei yksikään johtaja yksin pysty luomaan menestyvää ja hyvää organisaatiokulttuuria.
Asiasanat:arvo, arvojohtaminen, organisaatio, organisaatiokulttuuri, value driven management
Tässä tutkimuksessa on selvitetty arvojen ja arvojohtamisen yhteyttä organisaatiokulttuuriin ja selitetty arvojohtamisen eroa verrattuna nopeasti muuttuviin fadseihin eli lyhytkestoisiin johtamisoppeihin.
Tutkimus on samalla myös historiikinomainen läpileikkaus Tapiola-ryhmän elinkaaresta vuoden 1982 Auran ja Pohjan fuusioitumisesta Tapiolaksi aina vuoteen 2012 ja Tapiolan ja Lähivakuutuksen fuusioilmoitukseen asti. Elinkaaren hahmotuksessa on käytetty lähteinä kolmen aikalaisen haastatteluita, Tapiolan henkilöstölehtiä ja kirjoittajan omia muistoja vuosien varrelta ja peilattu näitä lähteitä aikaisempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen.
Tutkimuksen johtopäätös tukee aikaisempaa tutkimusta arvojen ja arvojohtamisen merkityksestä organisaatiokulttuurissa. Pitkäjänteisellä, vastuullisella ja arvoja kunnioittavalla työllä on merkitys organisaation menestyksessä. Kuten aikaisemmat tutkimukset myös tässä tutkimuksessa havaitaan, että arvoihin perustuva johtaminen ei ole kertakäyttöinen ratkaisu, vaan prosessi joka ei ole koskaan valmis. Onnistuminen punnitaan päivittäisessä arjessa – joka päivä ja prosessi vaatii kaikkien sitoutumista. Vaikka johdolla on merkittävä rooli, ei yksikään johtaja yksin pysty luomaan menestyvää ja hyvää organisaatiokulttuuria.
Asiasanat:arvo, arvojohtaminen, organisaatio, organisaatiokulttuuri, value driven management