Kuinka rokkarista tuli rokkari? Monta tietä populaarimuusikoksi.
JÄSKE, JENNI (2013)
JÄSKE, JENNI
2013
Musiikintutkimus - Music Studies
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24041
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24041
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmani aiheena on selvittää, miten populaarimuusikoksi päädytään. Tutkielmassa tarkastellaan populaarimuusikoiksi päätyneiden henkilöiden taustaa ja muusikon ammattiin johtaneita tekijöitä, kuten koulutusta ja erilaisia oppimisen muotoja. Kyseessä on laadullinen haastattelututkimus, joka tutkii muusikoksi päätymistä kahdelta eri kantilta: puolet haastateltavista ovat saaneet ammatillista musiikkialan koulutusta ja puolet heistä ovat ns.itseoppineita muusikoita. Tutkimusaineiston muodostavat kuuden suomalaisen tunnetun populaarimuusikon haastattelut, jotka on tehty vuosina 2009-2010.
Tutkielman ytimen muodostaa haastattelumateriaali. Myös Lucy Greenin kirja ”How Popular Musicians Learn – A Way Ahead for Music Education” toimi tutkielmani innoittajana ja yhtenä keskeisenä lähteenä.
Keskeisin tutkimukseen haastateltuja muusikoita koskeva havainto on, että musiikkialan koulutus koettiin toissijaisena oman tekemisen ja yhteismusisoinnin kautta opittuun nähden. Koulutuksesta koettiin olleen myös hyötyä, mutta sitä ei pidetty oleellisena muusikon ammatin harjoittamisessa, joskaan alan koulutusta ei myöskään millään lailla häpeilty.Asiasanat: populaarimuusikko, informaali, formaali, oppiminen, itseoppineisuus, koulutus
Tutkielman ytimen muodostaa haastattelumateriaali. Myös Lucy Greenin kirja ”How Popular Musicians Learn – A Way Ahead for Music Education” toimi tutkielmani innoittajana ja yhtenä keskeisenä lähteenä.
Keskeisin tutkimukseen haastateltuja muusikoita koskeva havainto on, että musiikkialan koulutus koettiin toissijaisena oman tekemisen ja yhteismusisoinnin kautta opittuun nähden. Koulutuksesta koettiin olleen myös hyötyä, mutta sitä ei pidetty oleellisena muusikon ammatin harjoittamisessa, joskaan alan koulutusta ei myöskään millään lailla häpeilty.Asiasanat: populaarimuusikko, informaali, formaali, oppiminen, itseoppineisuus, koulutus