SILTOJA RAKENTAMASSA Yhtenäisen perusopetuksen opetussuunnitelmaan kirjattavan arvopohjan ja toimintakulttuurin yhteyden edellytykset ja niiden tukeminen
PELTOMAA, IIDA-MARIA (2013)
PELTOMAA, IIDA-MARIA
2013
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-07-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24034
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24034
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhtenäisen perusopetuksen koulukohtaiseen opetussuunnitelmaan kirjattavan arvopohjan ja toimintakulttuurin yhteyden edellytyksiä sekä yhteyttä tukevia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisin toimenpitein yhtenäiskouluksi yhdistyvien koulujen opetussuunnitelmatyötä sekä arvopohjan ja toimintakulttuurin rakentamista voidaan tukea.
Tutkimuksessa hyödynnettiin toimintatutkimuksen keinoja. Tutkimusaineiston hankinnassa käytettiin puolistrukturoidun fokusryhmähaastattelun menetelmää. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin tutkimuskoulujen kehittämistyössä syntynyttä aineistoa.
Tutkimukseen osallistui koulupolkujensa yhtenäistymiseen valmistautumassa olevat kaksi alakoulua ja kaksi yläkoulua. Tutkimuksen yhteydessä järjestettyihin fokusryhmähaastatteluihin osallistui tutkimuskoulujen rehtoreita, luokanopettajia ja aineenopettajia.
Opetussuunnitelmaan kirjattavan arvopohjan ja koulun toimintakulttuurin välisen yhteyden edellytyksiksi muodostuivat tietoisuus ja sitoutuneisuus. Näitä tukeviksi tekijöiksi puolestaan hahmottuivat arvojen lukumäärä ja laatu, osallisuuden tuottaminen, arviointitiedon kerääminen, vertaispalautteen merkitys sekä reflektion hyödyntäminen. Tutkimusraportissa avataan myös tutkimusprosessin aikana kouluille syntyneen yhteisen arvopohjan merkitystä toimintakulttuurille.
Tämän tutkimuksen mukaan ajoittaiset vaikeudet ovat voitettavissa. Johdonmukainen työskentely ja johtajuus, myönteinen asenne sekä riittävät resurssit toimivat muutosprosessin edellytyksinä myös aitoa yhtenäiskoulukulttuuria tavoiteltaessa.
Asiasanat: toimintatutkimus, fokusryhmähaastattelu, opetussuunnitelma, arvopohja, toimintakulttuuri
Tutkimuksessa hyödynnettiin toimintatutkimuksen keinoja. Tutkimusaineiston hankinnassa käytettiin puolistrukturoidun fokusryhmähaastattelun menetelmää. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin tutkimuskoulujen kehittämistyössä syntynyttä aineistoa.
Tutkimukseen osallistui koulupolkujensa yhtenäistymiseen valmistautumassa olevat kaksi alakoulua ja kaksi yläkoulua. Tutkimuksen yhteydessä järjestettyihin fokusryhmähaastatteluihin osallistui tutkimuskoulujen rehtoreita, luokanopettajia ja aineenopettajia.
Opetussuunnitelmaan kirjattavan arvopohjan ja koulun toimintakulttuurin välisen yhteyden edellytyksiksi muodostuivat tietoisuus ja sitoutuneisuus. Näitä tukeviksi tekijöiksi puolestaan hahmottuivat arvojen lukumäärä ja laatu, osallisuuden tuottaminen, arviointitiedon kerääminen, vertaispalautteen merkitys sekä reflektion hyödyntäminen. Tutkimusraportissa avataan myös tutkimusprosessin aikana kouluille syntyneen yhteisen arvopohjan merkitystä toimintakulttuurille.
Tämän tutkimuksen mukaan ajoittaiset vaikeudet ovat voitettavissa. Johdonmukainen työskentely ja johtajuus, myönteinen asenne sekä riittävät resurssit toimivat muutosprosessin edellytyksinä myös aitoa yhtenäiskoulukulttuuria tavoiteltaessa.
Asiasanat: toimintatutkimus, fokusryhmähaastattelu, opetussuunnitelma, arvopohja, toimintakulttuuri