Mediatuotteen kehitys -Tutkimus Yle Urheilun Lontoon olympialaisten kisastudion kehitysvaiheista
PARTIO, ELINA (2013)
PARTIO, ELINA
2013
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24032
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24032
Tiivistelmä
Tämä kvalitatiivinen tutkimus tutkii tuotekehittelyteorioiden soveltamista mediatuotteen kehitykseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu viidestä erilaisesta tuotekehittelyteoriasta. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua sekä kokouspöytäkirjojen analysointia. Tutkimukseen haastateltiin viisi henkilöä Ylen Lontoon tiimistä. Haastateltavat ovat esimies Robert Portman, sisältötuottajat Hans Grönqvist sekä Marko Krapu, urheilutoimittaja Kristiina Kekäläinen sekä ohjaaja Anssi Nyberg. Lisäksi tutkimuksen aikana kävi ilmi, että Kari Mänty on henkilö, joka on tuonut studioperinnettä Suomeen. Häntä on haastateltu sähköpostitse.Monesti mediatuotteiden, kuten televisio-ohjelmien, kehittelyyn ei käytetä ennalta suunniteltuja kaavoja, vaan annetaan luovuuden puhua puolestaan. Esimerkkinä tutkimuksessa on Yle Urheilun Lontoon studion kehitysprosessi. Tällä tutkimuksella etsitään vastaus kysymyksiin voiko mediatuotteen kehitysprosessia auttaa järjestelmällisellä tuotekehityksellä? Miten ja miksi Yle Urheilun Lontoon studion uusi ilmi syntyi? Minkälaisia yhtymäkohtia löytyy mediatuotteen kehitysprosessista sekä teollisuudessa käytetyistä tuotekehittelyteorioista?Tutkimuksen keskeiset käsitteet ovat mediatuote, tuotekehittely sekä urheilujournalismi. Virtapohja (1998, 63) määrittelee urheilujournalismia maskuliiniseksi, kilpailuhenkiseksi, selostuksia korostavaksi sekä nationalistiseksi ja etnosentriseksi. Picardin (2011, 5-7) mukaan mediatuote on aina ponnistelua ihmisen luovasta työstä, se on usein aineeton, ja sitä varten on kerätty paljon informaatiota, ideoita ja lopulta ponnisteltu taiteellisen tuotoksen aikaansaamiseksi. Sekä Ylen olympialähetysten fyysiset rakenteet, kuten studion suunnittelu sekä lavasteet, että luova sisältö, ovat pitkien ja kovien ponnistelujen takana. (Virtapohja 1998, 30, 63-66)Welinin (1980) mallissa tuotekehittelyn alustan täytyy olla kunnossa, jotta tuotekehittely on mahdollista aloittaa. Tuotekehittelyyn on varattava budjetti, oikeat ihmiset oikeille paikoille, selkeä toimintaidea sekä on ymmärrettävä kehittymisen välttämättömyys. Tähän tutkimukseen on käytetty viittä eri tuotekehityksen teoriaa: Wilhelm Welinin (1980), Tapani Jokisen (1991), Veikko Välimaan (1994), Ulrichin ja Upingerin (2008) sekä Robert G. Cooperin (1990).Tutkimuksen tulokset osoittavat, että mediatuotteen kehitysvaiheista löytyy paljon samoja elementtejä kuin teollisuudessa käytetyistä tuotekehittelymalleista. Lisäksi tuotekehittelyteorioita soveltamalla mediatuotteen kehitysvaiheisiin saataisiin ryhtiä. Tutkimuksen johtopäätöksissä osoitetaan 24 tuotekehittelyteorioille ominaista piirrettä. Ainoastaan viisi elementeistä on sellaisia, joihin haastattelujen perusteella ei löydetty yhteisiä piirteitä tuotekehittelyteorioiden kanssa.
Avainsanat: mediatuote, tuotekehittely, urheilujournalismi
Avainsanat: mediatuote, tuotekehittely, urheilujournalismi