Esimies luottamuksen kohteena - luottamuksen ja epäluottamuksen ilmeneminen työntekijöiden tarinoissa
KUKKOLA, JENNI (2013)
KUKKOLA, JENNI
2013
Yrityksen johtaminen - Management and Organization
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24018
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-24018
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma keskittyy esimieheen ja esimiestyöhön kohdistuvaan luottamukseen. Näkökulmana on työntekijöiden kohdistama luottamus esimieheen. Luottamusta tarkastellaan tarina-aineiston avulla, jotka on kerätty pelolla johtamista käsitelleessä LEAR-tutkimusprojektissa. Tavoitteena on selvittää, millaisena luottamus esimiehiin näyttäytyy työntekijöiden tarinoissa. Luottamus nähdään tutkimuksessa ilmiökokonaisuutena, johon kuuluu myös luottamuksen puute ja epäluottamus. Tutkimuksessa luottamusta esimiehiin lähestytään luottamuksen puutteen kautta, mikä näkyy pelon ja pelolla johtamisen kuvauksissa tutkituissa tarinoissa.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat aikaisemmassa tutkimuksessa tunnistetut tekijät, jotka vaikuttavat esimiehiin kohdistuvaan luottamukseen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luottamuksen muodostumisessa ovat mukana esimiehen ja alaisen välinen vuorovaikutussuhde sekä molempien yksilölliset ominaisuudet. Lisäksi luottamukseen vaikuttavat luottamusta edellyttävä tilanne sekä ympäröivä lähityöyhteisö ja organisaatio.
Tutkimuksen empiirinen aineisto muodostuu 86 tarinasta. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla ja päättelyprosessi eteni aineistolähtöisesti. Tutkimuksen empiirisissä tuloksissa korostuu esimiehen ominaisuuksien arviointi, esimiehen vuorovaikutus alaisen kanssa ja ympäristön ja erityisesti ympäröivien vuorovaikutussuhteiden merkitys luottamuksen muodostumisessa. Tuloksien perusteella voidaan sanoa, että vuorovaikutus on keskeistä sekä esimiehen ja alaisen välisessä luottamuksessa että koko työyhteisön luottavaisuudessa.
Tutkimus ottaa osaa keskusteluun työelämän muutoksesta. Muutokset asenteissa ja toimintaympäristössä ohjaavat huomioita luottamukseen ja johtamiseen. Luottamus esimieheen ja luottamuksen vahvistaminen työyhteisöissä on työelämän muuttuessa tärkeä keskustelun ja tutkimuksen aihe. Tutkimuksen perusteella voidaan nostaa esille useita kohtia esimiestyössä, joilla voidaan vaikuttaa työntekijöiden luottamukseen.
Asiasanat: luottamus, luottamus esimieheen, esimiestyö, vuorovaikutus, tarina-aineisto
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat aikaisemmassa tutkimuksessa tunnistetut tekijät, jotka vaikuttavat esimiehiin kohdistuvaan luottamukseen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luottamuksen muodostumisessa ovat mukana esimiehen ja alaisen välinen vuorovaikutussuhde sekä molempien yksilölliset ominaisuudet. Lisäksi luottamukseen vaikuttavat luottamusta edellyttävä tilanne sekä ympäröivä lähityöyhteisö ja organisaatio.
Tutkimuksen empiirinen aineisto muodostuu 86 tarinasta. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla ja päättelyprosessi eteni aineistolähtöisesti. Tutkimuksen empiirisissä tuloksissa korostuu esimiehen ominaisuuksien arviointi, esimiehen vuorovaikutus alaisen kanssa ja ympäristön ja erityisesti ympäröivien vuorovaikutussuhteiden merkitys luottamuksen muodostumisessa. Tuloksien perusteella voidaan sanoa, että vuorovaikutus on keskeistä sekä esimiehen ja alaisen välisessä luottamuksessa että koko työyhteisön luottavaisuudessa.
Tutkimus ottaa osaa keskusteluun työelämän muutoksesta. Muutokset asenteissa ja toimintaympäristössä ohjaavat huomioita luottamukseen ja johtamiseen. Luottamus esimieheen ja luottamuksen vahvistaminen työyhteisöissä on työelämän muuttuessa tärkeä keskustelun ja tutkimuksen aihe. Tutkimuksen perusteella voidaan nostaa esille useita kohtia esimiestyössä, joilla voidaan vaikuttaa työntekijöiden luottamukseen.
Asiasanat: luottamus, luottamus esimieheen, esimiestyö, vuorovaikutus, tarina-aineisto