Median uudet liiketoimintamallit monikanavaisessa ympäristössä
JUVONEN, JOONAS (2013)
JUVONEN, JOONAS
2013
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23990
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23990
Tiivistelmä
Median murros käsittää niin mediayritykset ja median toimialan kuin verkon tulon ja kuluttajien mediakäytön muutoksen. Tätä murrosta usein kuvataan mediakonvergenssin käsitteellä. Se jakautuu kulttuurillisen, viestintäjärjestelmien ja mediamuotojen, yhteiskunnallisen, omistuksellisen ja kuluttajien käytäntöjen tasoihin. Median murroksessa erityisen ajankohtaiseksi muodostuvat median uudet liiketoimintamallit. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja analysoida median uusia liiketoimintamalleja monikanavaisessa ympäristössä.
Liiketoimintamallia ei ole yksiselitteisesti määritelty, vaan se on hyvin monipuolinen käsite. Liiketoimintamalli pitää sisällään yrityksen avainresurssit, osaamisen ja avaintoiminnot, ansaintamallin ja arvolupaukset. Näistä osa-alueista muodostuu toisistaan riippuvainen kokonaisuus, joka selittää, kuinka mediayritys luo arvoa asiakkaillensa ja kuinka mediayritys kykenee muuttamaan luodun arvon rahalliseksituotoksi. Liiketoimintamalli voidaan lisäksi nähdä mediayrityksen kilpailuedun lähteenä.
Tutkimusmetodiksi on valittu teemahaastattelu media-alan asiantuntijoista. Teemahaastattelu on aineistonkeruutapa ja se perustuu haastateltavien näkemykseen ja ymmärrykseen tutkittavasta ilmiöstä. Lisäksi teemahaastattelu on usein paras keino saada vastauksia organisaatioiden johtoasemissa toimivilta henkilöiltä. Teemahaastatteluita toteutettiin kahdeksan kappaletta ja niiden kesto oli tunnistapuoleentoista tuntiin. Lisäksi hyödynnettiin aihepiiriin liittyvää sekundääriaineistoa median kehitystrendeistä ja teema-alueen uutisista.
Median uudet liiketoimintamallit määrittävät median avainresurssit, osaamisen ja avaintoiminnot, ansaintamallin ja arvolupaukset uudella tavalla. Liiketoimintamallin osa-alueissa täytyy ottaa huomioon se, että ne eivät ole toisistaan riippumattomia osaalueita, vaan ne ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa. Lisäksi jokaisessa liiketoimintamallin osa-alueessa median monikanavainen ympäristö on otettavahuomioon. Tällä tarkoitetaan sitä, että median monikanavaisuus pitää nähdä mahdollisuutena palvella asiakkaita paremmin sekä luoda syvempiä asiakassuhteita. Olennaista median uusissa liiketoimintamalleissa on ymmärtää asiakas resurssina. Tällöin kuluttajien luoma sisältö, joukkoistaminen ja kuluttajien median monikäyttö ovat kriittisiä tekijöitä. Median uusissa liiketoimintamalleissa myös yhdeksi avaintekijäksi muodostui mainostaja-asiakkaiden monipuolisempi palvelu. Voidaan todeta, että mediayritysten on kyettävä luomaan asiakaslähtöinen liiketoimintamalli, jossa asiakasta palvellaan yksilöllisesti ja jossa ilmenee arvon yhteisluontimahdollisuuksia.
Asiasanat: liiketoimintamalli, monikanavaisuus, media
Liiketoimintamallia ei ole yksiselitteisesti määritelty, vaan se on hyvin monipuolinen käsite. Liiketoimintamalli pitää sisällään yrityksen avainresurssit, osaamisen ja avaintoiminnot, ansaintamallin ja arvolupaukset. Näistä osa-alueista muodostuu toisistaan riippuvainen kokonaisuus, joka selittää, kuinka mediayritys luo arvoa asiakkaillensa ja kuinka mediayritys kykenee muuttamaan luodun arvon rahalliseksituotoksi. Liiketoimintamalli voidaan lisäksi nähdä mediayrityksen kilpailuedun lähteenä.
Tutkimusmetodiksi on valittu teemahaastattelu media-alan asiantuntijoista. Teemahaastattelu on aineistonkeruutapa ja se perustuu haastateltavien näkemykseen ja ymmärrykseen tutkittavasta ilmiöstä. Lisäksi teemahaastattelu on usein paras keino saada vastauksia organisaatioiden johtoasemissa toimivilta henkilöiltä. Teemahaastatteluita toteutettiin kahdeksan kappaletta ja niiden kesto oli tunnistapuoleentoista tuntiin. Lisäksi hyödynnettiin aihepiiriin liittyvää sekundääriaineistoa median kehitystrendeistä ja teema-alueen uutisista.
Median uudet liiketoimintamallit määrittävät median avainresurssit, osaamisen ja avaintoiminnot, ansaintamallin ja arvolupaukset uudella tavalla. Liiketoimintamallin osa-alueissa täytyy ottaa huomioon se, että ne eivät ole toisistaan riippumattomia osaalueita, vaan ne ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa. Lisäksi jokaisessa liiketoimintamallin osa-alueessa median monikanavainen ympäristö on otettavahuomioon. Tällä tarkoitetaan sitä, että median monikanavaisuus pitää nähdä mahdollisuutena palvella asiakkaita paremmin sekä luoda syvempiä asiakassuhteita. Olennaista median uusissa liiketoimintamalleissa on ymmärtää asiakas resurssina. Tällöin kuluttajien luoma sisältö, joukkoistaminen ja kuluttajien median monikäyttö ovat kriittisiä tekijöitä. Median uusissa liiketoimintamalleissa myös yhdeksi avaintekijäksi muodostui mainostaja-asiakkaiden monipuolisempi palvelu. Voidaan todeta, että mediayritysten on kyettävä luomaan asiakaslähtöinen liiketoimintamalli, jossa asiakasta palvellaan yksilöllisesti ja jossa ilmenee arvon yhteisluontimahdollisuuksia.
Asiasanat: liiketoimintamalli, monikanavaisuus, media