Julius Caesar -taidekasvatusprojekti : Analyysi projektityöskentelyn käsitteellisen viitekehyksen näkökulmasta
HARTIKAINEN, LOTTA; LINNALAAKSO, AARO (2013)
HARTIKAINEN, LOTTA
LINNALAAKSO, AARO
2013
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23968
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23968
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Julius Caesar –taidekasvatusprojektia projektityöskentelyn käsitteellisen viitekehyksen näkökulmasta. Osallistuimme Julius Caesar – oopperaan liittyvään taidekasvatusprojektiin vuonna 2011 yhdessä Suomen Kansallisoopperan, Sibelius-Akatemian, Aalto-yliopiston Taideteollisen korkeakoulun sekä pääkaupunkiseudun kolme peruskoulun kanssa. Kansallisoopperan järjestämien koulutuspäivien jälkeen pidimme neljän viikon ajan alakouluilla oopperaan liittyviä työpajoja. Olimme yhteistyöprojektissa mukana Aalto-yliopiston opiskelijakiintiössä. Tutkimusongelmaksi muodostui, kuinka projektityöskentelyn käsitteellisen viitekehyksen (Pehkonen2001) avulla voidaan analysoida Julius Caesar taidekasvatusprojektia.Tutkielma noudattaa produktiivista tutkimusmallia, jossa tutkijan tehtävänä on tarkastella omaa projektissa syntynyttä kokemustietoa valitun projektityöskentelyn luonnetta kuvaavan teorian näkökulmasta. Pehkosen mallin mukaan projektityöskentelyn ydin kietoutuu vastuullisuuden ja toiminnanvapauden ympärille. Muut mallissa esiintyvät kategoriat ovat käytännöllisyys, tieteellisyys, ongelmakeskisyys ja yhteistoiminnallisuus.Projektityöskentelylle on ominaista joustavuus sekä sisällöissä että menetelmissä. Tutkimuksessamme ilmeni, että Julius Caesar –projektissa vastuullisuutta ja toiminnanvapautta kuitenkin rajoitettiin ja kontrolloitiin. Projektiamme leimasi vahvasti suorituskeskeisyys. Projekti tukahdutti osittain ongelmanratkaisuun perustuvaa oppimista, sillä tavoitteet ja sisällöt annettiin ennen projektia hyvin yksityiskohtaisesti ja niissä tuli pidättäytyä. Käytännöllisyys oli vahvasti mukana läpi projektin. Toteutimme teoreettisia oppisisältöjä toiminnallisin menetelmin. Ongelmakeskisyyden näkökulmasta tarkasteltuna projektissa nousi esille kahden tason ongelmia: projektiin liittyvät ongelmat (tavoitteelliset ja sisällölliset) ja ympäristön asettamat ongelmat (sosiaaliset suhteet ja tilaongelmat). Yhteistoiminnallisesti tarkasteltuna projekti paransi luokan yhteistyökykyä.
Asiasanat: projektityöskentely, taidekasvatus, ooppera, vastuullisuus, toiminnanvapaus, produktiivinen tutkimus
Asiasanat: projektityöskentely, taidekasvatus, ooppera, vastuullisuus, toiminnanvapaus, produktiivinen tutkimus