Muodin vuokraus arvoa luovana kulutuskokemuksena
KROKFORS, VIVEKA (2013)
KROKFORS, VIVEKA
2013
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23965
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23965
Tiivistelmä
Vuokrausta kulutusmuotona on menneinä vuosikymmeninä väheksytty, ja se on yleisimmin nähty vaihtoehtona kuluttajille, joiden taloudelliset resurssit eivät ole riittävät halutun tuotteen omistamiseen. Viime vuosien aikana suhtautuminen vuokraukseen on muuttunut yleisesti hyväksyttävämmäksi ja vuokraus onkin nykyisin yleistyvä, vaihtoehtoinen kulutuksen muoto jo lukuisten eri tuoteryhmien kohdalla. Muotituotteiden vuokraus on ollut yksi vuokrausalan nopeimmin suosiotaan kasvattavista trendeistä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaista arvoa muotia vuokraava kuluttaja kokee kulutuskokemuksensa aikana. Tutkimusongelmaa lähestytään kaksivaiheisesti. Ensin tarkastellaan muodin vuokrausta kulutuskokemuksena, jonka nähdään rakentuvan suoran ja epäsuoran tuotekokemuksen sekä asiointikokemuksen yhdistelmänä ja rakentuvan vaiheittaisena prosessina. Seuraavaksi tutkitaan, minkälaisissa yhteyksissä kulutuskokemuksensa aikana kuluttajat kokevat erilaisia hyötyjä ja uhrauksia, ja onko tilanteissa syntynyt arvo tyypiltään taloudellista, toiminnallista, emotionaalista vai symbolista.
Tutkimuksen aineisto on generoitu seitsemästä muotia vuokrannen kuluttajan teemahaastattelusta. Aineisto koostuu sekä kertaluontoisesti yhden tuotteen vuokranneiden kuluttajien että jäsenmaksuperiaatteella vuokratuotteita viikoittain vaihtelevien kuluttajien kokemuksista. Aineiston analysoinnissa hyödynnetään laadullista sisällönanalyysia sekä aineistolähtöistä että teorialähtöistä lähestymistapaa noudattaen riippuen tutkimuksen eri vaiheista.
Tutkimuksen tuloksena kuvataan muodin vuokrausperusteinen kulutuskokemus kolmivaiheisena prosessina ja eritellään vaiheisiin kuuluvia elementtejä. Lisäksi tunnistetaan arvon syntymisen tilanteita, joissa muotia vuokranneet kuluttajat kokevat hyötyjä ja uhrauksia. Yhdistämällä arvon ilmenemistilanteet kulutuskokemuksen eri vaiheisiin voidaan hahmottaa muodin vuokrausperusteisen kulutuksen kokemus kronologisesti etenevänä prosessina ja tunnistaa eri vaiheissa arvon syntymiseen vaikuttavat avaintekijät.
Asiasanat:vuokrausperusteinen kulutus, kulutuskokemus, kuluttajan kokema arvo
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaista arvoa muotia vuokraava kuluttaja kokee kulutuskokemuksensa aikana. Tutkimusongelmaa lähestytään kaksivaiheisesti. Ensin tarkastellaan muodin vuokrausta kulutuskokemuksena, jonka nähdään rakentuvan suoran ja epäsuoran tuotekokemuksen sekä asiointikokemuksen yhdistelmänä ja rakentuvan vaiheittaisena prosessina. Seuraavaksi tutkitaan, minkälaisissa yhteyksissä kulutuskokemuksensa aikana kuluttajat kokevat erilaisia hyötyjä ja uhrauksia, ja onko tilanteissa syntynyt arvo tyypiltään taloudellista, toiminnallista, emotionaalista vai symbolista.
Tutkimuksen aineisto on generoitu seitsemästä muotia vuokrannen kuluttajan teemahaastattelusta. Aineisto koostuu sekä kertaluontoisesti yhden tuotteen vuokranneiden kuluttajien että jäsenmaksuperiaatteella vuokratuotteita viikoittain vaihtelevien kuluttajien kokemuksista. Aineiston analysoinnissa hyödynnetään laadullista sisällönanalyysia sekä aineistolähtöistä että teorialähtöistä lähestymistapaa noudattaen riippuen tutkimuksen eri vaiheista.
Tutkimuksen tuloksena kuvataan muodin vuokrausperusteinen kulutuskokemus kolmivaiheisena prosessina ja eritellään vaiheisiin kuuluvia elementtejä. Lisäksi tunnistetaan arvon syntymisen tilanteita, joissa muotia vuokranneet kuluttajat kokevat hyötyjä ja uhrauksia. Yhdistämällä arvon ilmenemistilanteet kulutuskokemuksen eri vaiheisiin voidaan hahmottaa muodin vuokrausperusteisen kulutuksen kokemus kronologisesti etenevänä prosessina ja tunnistaa eri vaiheissa arvon syntymiseen vaikuttavat avaintekijät.
Asiasanat:vuokrausperusteinen kulutus, kulutuskokemus, kuluttajan kokema arvo