Aikapankki jäsenten kertomana - Palveluiden vaihdanta aikaa vastaan
MOISIO, LAURA (2013)
MOISIO, LAURA
2013
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23962
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23962
Tiivistelmä
Erilaisia jakamiseen ja yhteisöllisyyteen liittyviä ruohonjuuritason toimintamuotoja on syntynyt keskuuteemme paljon viime vuosien aikana ja kiinnostus niitä kohtaan lisääntyy jatkuvasti. Nykypäivän kuluttajia voikin luonnehtia aktiivisiksi ja tietoisiksi ihmisiksi, jotka haluavat kasvavassa määrin ottaa osaa myös vaihtoehtoisiin tapoihin toimia, joista heijastuu monesti kritiikki perinteisten markkinoiden toimintaa kohtaan.
Aikapankki on ryhmän voimaan ja aktiivisiin kansalaisiin perustuva verkosto, jossa jäsenet vaihtavat keskenään palveluita aikaa vastaan. Aikapankeissa ei siis liiku lainkaan raha, vaan valuuttana toimii aika. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kuvata aikapankkien toimintaa ja selvittää, minkälainen rooli aikapankilla on jäsentensä elämässä ja miksi he osallistuvat sen toimintaan. Tutkimuksen primääriaineisto on luotu pääkaupunkiseudulla toimivan Stadin aikapankin jäseniä haastattelemalla. Aineiston analyysissä hyödynnetään narratiivista analyysiä, jonka avulla muodostuu aito ja eheä tarina aikapankin roolista haastateltujen jäsenten elämässä.
Customer-Dominant logic eli asiakaskeskeinen logiikka toimii tutkimuksen suurena linssinä, jonka läpi aikapankin toimintaa ja sen roolia jäsenten elämässä tarkastellaan. CD-loogisen ajattelun keskipisteessä on asiakkaan elämä ja se, minkälaisen roolin palvelut siinä saavat. Aikapankin kautta tapahtuvaan palveluiden vaihdantaan pureudutaan tarkemmin service logic -ajattelua eli palvelulogiikkaa soveltamalla.
Tutkimuksen tuloksena luodaan kattava kuva aikapankin toiminnasta ja sen roolista jäsenten elämässä. Tuloksista ilmenee, että aikapankilla on rikas ja vivahteikas rooli jäsenten elämässä. Aikapankki on monelle apu arjessa, mutta sen kautta voi löytää myös kiinnostavaa ja innostavaa tekemistä arjen perusrutiinien rinnalle. Aikapankki koetaan myös yhteisönä, johon on helppo turvautua avun tarpeessa. Aikapankin kautta jäsenten näkemykset monista asioista ovat avartuneet ja he kokevat olevansa mukana merkityksellisessä toiminnassa. Aikapankki koetaan selkänä ja joustavana toimintamuotona, joka sopii monenlaiseen elämäntilanteeseen.
Asiasanat: aikapankki, asiakaskeskeinen logiikka, palvelulogiikka, solidaarisuustalous, narratiivinen analyysi
Aikapankki on ryhmän voimaan ja aktiivisiin kansalaisiin perustuva verkosto, jossa jäsenet vaihtavat keskenään palveluita aikaa vastaan. Aikapankeissa ei siis liiku lainkaan raha, vaan valuuttana toimii aika. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kuvata aikapankkien toimintaa ja selvittää, minkälainen rooli aikapankilla on jäsentensä elämässä ja miksi he osallistuvat sen toimintaan. Tutkimuksen primääriaineisto on luotu pääkaupunkiseudulla toimivan Stadin aikapankin jäseniä haastattelemalla. Aineiston analyysissä hyödynnetään narratiivista analyysiä, jonka avulla muodostuu aito ja eheä tarina aikapankin roolista haastateltujen jäsenten elämässä.
Customer-Dominant logic eli asiakaskeskeinen logiikka toimii tutkimuksen suurena linssinä, jonka läpi aikapankin toimintaa ja sen roolia jäsenten elämässä tarkastellaan. CD-loogisen ajattelun keskipisteessä on asiakkaan elämä ja se, minkälaisen roolin palvelut siinä saavat. Aikapankin kautta tapahtuvaan palveluiden vaihdantaan pureudutaan tarkemmin service logic -ajattelua eli palvelulogiikkaa soveltamalla.
Tutkimuksen tuloksena luodaan kattava kuva aikapankin toiminnasta ja sen roolista jäsenten elämässä. Tuloksista ilmenee, että aikapankilla on rikas ja vivahteikas rooli jäsenten elämässä. Aikapankki on monelle apu arjessa, mutta sen kautta voi löytää myös kiinnostavaa ja innostavaa tekemistä arjen perusrutiinien rinnalle. Aikapankki koetaan myös yhteisönä, johon on helppo turvautua avun tarpeessa. Aikapankin kautta jäsenten näkemykset monista asioista ovat avartuneet ja he kokevat olevansa mukana merkityksellisessä toiminnassa. Aikapankki koetaan selkänä ja joustavana toimintamuotona, joka sopii monenlaiseen elämäntilanteeseen.
Asiasanat: aikapankki, asiakaskeskeinen logiikka, palvelulogiikka, solidaarisuustalous, narratiivinen analyysi