Luokanopettajien valmiudet seksuaalikasvatukseen
MÄKINEN, ANNA; TEIKARI, KIRSI (2013)
MÄKINEN, ANNA
TEIKARI, KIRSI
2013
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23945
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23945
Tiivistelmä
Tiivistelmän nimeke: Luokanopettajan valmiudet seksuaalikasvatukseen
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella millaisia valmiuksia opettajilla on opettaa seksuaalikasvatusta Maailman terveysjärjestön laatimien standardien sisältöjen ja tavoitteiden mukaan, sekä saavatko opettajat koulutusta seksuaalikasvatukseen luokanopettajakoulutuksessa.
Luokanopettajien käytännön valmiuksia seksuaalikasvatukseen tutkittiin toteuttamalla kuuden viikon pituinen seksuaalikasvatuksen opetusjakso Tampereella sijaitsevan alakoulun viidennellä luokalla. Opetus pohjautui sovellukseen, jossa Maailman terveysjärjestön standardien sisällöt ja tavoitteet sijoitettiin Greenbergin, Bruessin ja Mullenin seksuaalisuuden nelikenttään. Nelikenttä muodostuu neljästä ulottuvuudesta, joita ovat biologinen, psyykkinen, kulttuurillinen ja eettinen. Sovelluksen avulla tarkasteltiin, onko nelikentän ulottuvuuksissa eroja seksuaalikasvatuksen opettamisessa alakoulussa. Luokanopettajakoulutuksen antamia valmiuksia tarkasteltiin tutkimalla, ovatko Tampereen yliopiston opetussuunnitelma ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet yhteneväisiä seksuaalikasvatuksen sisältöjen osalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jossa käytettiin menetelmätriangulaatiota. Tutkimusaineisto hankittiin kuuden viikon seksuaalikasvatuksen opetusjakson aikana havainnoimalla, tarkastelemalla opetusmateriaaleja sekä keräämällä oppilaiden tuotoksia. Tutkimusaineistona toimi myös Tampereen yliopiston opetussuunnitelma ja perusopetuksen opetussuunnitelma. Tutkimusaineisto analysoitiin toimintatutkimuksen aineiston osalta teoriasidonnaisesti ja opetussuunnitelmien osalta teorialähtöisesti sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa biologisen, psyykkisen ja eettisen ulottuvuuden aiheista, olivat opettajien mielestä helppoja opettaa, kun taas suurin osa kulttuurillisen ulottuvuuden aiheista oli opettajien mielestä haastavia opettaa. Jokaisesta ulottuvuudesta löytyi kuitenkin sekä helppoja, että haastavia opettavia aiheita. Suurin osa, jotka olivat opettajien mielestä haastavia opettaa, liittyivät jollain tavalla seksiin tai seksuaalisuuden ilmentämiseen. Helpot opettavat aiheet käsittelivät murrosiän fyysistä ja psyykkistä kehitystä, tunteita, ihmissuhteita, suvaitsevaisuutta ja vastuullisuutta. Haastavuuteen vaikutti opettajien riittämättömät tiedot ja taidot käsitellä sisältöjä oppilaiden ikätaso huomioiden. Aiheiden haastavuuteen vaikutti myös opetusmateriaalin puute.
Tutkimuksessa ilmeni, että opettajat eivät olleet saaneet riittävästi koulutusta seksuaalikasvatuksesta, vaikka perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet velvoittaa opettajia antamaan seksuaalikasvatusta. Lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi, millaista tietoa opettajat tarvitsisivat itselleen, jotta voisivat antaa laadukasta seksuaalikasvatusta, ja millaista tuntimateriaalia opettajat kaipaisivat seksuaalikasvatuksen tunneille.
Asiasanat: seksuaalikasvatus, seksuaalisuus, seksuaaliterveys, toimintatutkimus
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella millaisia valmiuksia opettajilla on opettaa seksuaalikasvatusta Maailman terveysjärjestön laatimien standardien sisältöjen ja tavoitteiden mukaan, sekä saavatko opettajat koulutusta seksuaalikasvatukseen luokanopettajakoulutuksessa.
Luokanopettajien käytännön valmiuksia seksuaalikasvatukseen tutkittiin toteuttamalla kuuden viikon pituinen seksuaalikasvatuksen opetusjakso Tampereella sijaitsevan alakoulun viidennellä luokalla. Opetus pohjautui sovellukseen, jossa Maailman terveysjärjestön standardien sisällöt ja tavoitteet sijoitettiin Greenbergin, Bruessin ja Mullenin seksuaalisuuden nelikenttään. Nelikenttä muodostuu neljästä ulottuvuudesta, joita ovat biologinen, psyykkinen, kulttuurillinen ja eettinen. Sovelluksen avulla tarkasteltiin, onko nelikentän ulottuvuuksissa eroja seksuaalikasvatuksen opettamisessa alakoulussa. Luokanopettajakoulutuksen antamia valmiuksia tarkasteltiin tutkimalla, ovatko Tampereen yliopiston opetussuunnitelma ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet yhteneväisiä seksuaalikasvatuksen sisältöjen osalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jossa käytettiin menetelmätriangulaatiota. Tutkimusaineisto hankittiin kuuden viikon seksuaalikasvatuksen opetusjakson aikana havainnoimalla, tarkastelemalla opetusmateriaaleja sekä keräämällä oppilaiden tuotoksia. Tutkimusaineistona toimi myös Tampereen yliopiston opetussuunnitelma ja perusopetuksen opetussuunnitelma. Tutkimusaineisto analysoitiin toimintatutkimuksen aineiston osalta teoriasidonnaisesti ja opetussuunnitelmien osalta teorialähtöisesti sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa biologisen, psyykkisen ja eettisen ulottuvuuden aiheista, olivat opettajien mielestä helppoja opettaa, kun taas suurin osa kulttuurillisen ulottuvuuden aiheista oli opettajien mielestä haastavia opettaa. Jokaisesta ulottuvuudesta löytyi kuitenkin sekä helppoja, että haastavia opettavia aiheita. Suurin osa, jotka olivat opettajien mielestä haastavia opettaa, liittyivät jollain tavalla seksiin tai seksuaalisuuden ilmentämiseen. Helpot opettavat aiheet käsittelivät murrosiän fyysistä ja psyykkistä kehitystä, tunteita, ihmissuhteita, suvaitsevaisuutta ja vastuullisuutta. Haastavuuteen vaikutti opettajien riittämättömät tiedot ja taidot käsitellä sisältöjä oppilaiden ikätaso huomioiden. Aiheiden haastavuuteen vaikutti myös opetusmateriaalin puute.
Tutkimuksessa ilmeni, että opettajat eivät olleet saaneet riittävästi koulutusta seksuaalikasvatuksesta, vaikka perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet velvoittaa opettajia antamaan seksuaalikasvatusta. Lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi, millaista tietoa opettajat tarvitsisivat itselleen, jotta voisivat antaa laadukasta seksuaalikasvatusta, ja millaista tuntimateriaalia opettajat kaipaisivat seksuaalikasvatuksen tunneille.
Asiasanat: seksuaalikasvatus, seksuaalisuus, seksuaaliterveys, toimintatutkimus