Ammatillinen opettajankoulutus liikkeessä - kohti tulevaisuuden tuulia vai tämänpäivän toisintoa?
TAPANI, ANNUKKA (2013)
TAPANI, ANNUKKA
2013
Ammattikasvatuksen maisteriohjelma - MDP in Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23938
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23938
Tiivistelmä
Ammatillisen opettajan tehtäväkentässä on tapahtunut paljon muutoksia koulutuksen historian aikana. Ammatilliset opettajat hankkivat pätevyytensä ammatillisessa opettajakorkeakoulussa, jonka keskiössä on uuden opettajaidentiteetin rakentaminen ammattiosaajan identiteetin rinnalle. Koulutuksesta he odottavat aineksia omaan työhönsä. Joskus kuitenkin kentältä kuuluu eri sävyistä keskustelua koulutuksen vastaavuudesta aitoihin tarpeisiin. Tutkimuksessani tarkastelen ammatillisen opettajuuden kehitystä, ennakoiden vuotta 2020, ja arvioin, millaista tukea ammatillinen opettajankoulutus voi tähän opettajuuteen tarjota.
Tutkimuksen aineisto muodostuu aiemmasta teoreettisesta tutkimuksesta ja sen näköaloista ammatillisen opettajuuden kehitykseen. Toisena aineistona ovat opettajaopiskelijoiden ennakointitarinat sekä valmistuneiden opettajien ja opettajankouluttajien arvioinnit uudesta opetussuunnitelmasta. Tutkimuksen avulla saadaan siis tietoa ammatillisen opettajuuden kehityksestä, mutta lisäksi opetussuunnitelman vastaavuudesta tähän kehitykseen.
Tutkimukseni pääkysymys on, millaista näköalaa ammatillinen opettajankoulutus voi antaa ammatillisen opettajan tulevaisuuden haasteisiin. Tarkastelen kysymystä kolmen alakysymyksen kautta:
1. Millaisina nähdään tulevaisuuden ammatillisen opettajan tehtäväkentät?
2. Millaisia tulevaisuuden osaamistarpeita ammatillisessa opettajankoulutuksessa tunnistetaan?
3. Miten ammatillinen opettajankoulutus tukee ammatillisen opettajuuden kehittymistä?
Tuloksena totean, että ammatillinen opettajankoulutus on hyvällä tiellä ammatillisen opettajuuden ennakoinnin tiellä. Opetussuunnitelmassa on kuvattu kattavasti mahdollisuuksia tukea ammatillisen opettajan osaamista. Ammatillisen opettajan työtä määrittää tulevaisuudessa yhä enemmän moniroolisuus, joka saattaa tulla yllätyksenä alalle tuleville ja asettaa haasteita esimerkiksi työssäjaksamiselle. Opettajankoulutus näyttäytyy tässä vaiheessa proaktiivisena, haasteeksi jää yhteisön ja toiminnan taso: kuinka hyvin käännämme haasteet mahdollisuuksiksi ja kuinka valmiita itse kouluttajina olemme opetussuunnitelman osaamiskuvauksiin.
Asiasanat:ammatillinen opettajuus, ammatillinen opettajankoulutus, ennakointi, ammatillinen koulutus, opetussuunnitelmatyö
Tutkimuksen aineisto muodostuu aiemmasta teoreettisesta tutkimuksesta ja sen näköaloista ammatillisen opettajuuden kehitykseen. Toisena aineistona ovat opettajaopiskelijoiden ennakointitarinat sekä valmistuneiden opettajien ja opettajankouluttajien arvioinnit uudesta opetussuunnitelmasta. Tutkimuksen avulla saadaan siis tietoa ammatillisen opettajuuden kehityksestä, mutta lisäksi opetussuunnitelman vastaavuudesta tähän kehitykseen.
Tutkimukseni pääkysymys on, millaista näköalaa ammatillinen opettajankoulutus voi antaa ammatillisen opettajan tulevaisuuden haasteisiin. Tarkastelen kysymystä kolmen alakysymyksen kautta:
1. Millaisina nähdään tulevaisuuden ammatillisen opettajan tehtäväkentät?
2. Millaisia tulevaisuuden osaamistarpeita ammatillisessa opettajankoulutuksessa tunnistetaan?
3. Miten ammatillinen opettajankoulutus tukee ammatillisen opettajuuden kehittymistä?
Tuloksena totean, että ammatillinen opettajankoulutus on hyvällä tiellä ammatillisen opettajuuden ennakoinnin tiellä. Opetussuunnitelmassa on kuvattu kattavasti mahdollisuuksia tukea ammatillisen opettajan osaamista. Ammatillisen opettajan työtä määrittää tulevaisuudessa yhä enemmän moniroolisuus, joka saattaa tulla yllätyksenä alalle tuleville ja asettaa haasteita esimerkiksi työssäjaksamiselle. Opettajankoulutus näyttäytyy tässä vaiheessa proaktiivisena, haasteeksi jää yhteisön ja toiminnan taso: kuinka hyvin käännämme haasteet mahdollisuuksiksi ja kuinka valmiita itse kouluttajina olemme opetussuunnitelman osaamiskuvauksiin.
Asiasanat:ammatillinen opettajuus, ammatillinen opettajankoulutus, ennakointi, ammatillinen koulutus, opetussuunnitelmatyö