Muutoksen ajurit Suomen mobiilipelialalla
MIKKONEN, TUOMAS (2013)
MIKKONEN, TUOMAS
2013
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23937
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23937
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa on selvitetty mitkä muutoksen ajurit vaikuttavat keskeisesti nopeasti muuttuvaan mobiilipelialaan. Mobiilipeliala kasvaa nopeasti sekä Suomessa että kansainvälisesti ja muuttuu jatkuvasti teknologian kehityksen johdosta. Ala hakee Suomessa vasta muotoaan ja tutkimusta aiheesta on tehty vasta vähän. Tämän johdosta muutoksen ajurien hahmottaminen helpottaa alan toimijoiden päätöksentekoa.
Tutkielman teoriaosuudessa on selvitetty muutoksen ajureita kahdesta eri näkökulmasta: liiketaloudellisesta ja teknologisesta. Nämä näkökulmat valittiin muutoksen mahdollisimman laajan tarkastelun mahdollistamiseksi. Liiketaloudellista näkökulmaa käydään läpi liiketoimintamallien avulla, joka mahdollistaa yrityksen avaintoimintojen ja -resurssien jakamisen pienempiin osiin. Teknologista näkökulmaa käydään läpi radikaalin ja disruptiivisen innovaation teorian näkökulmista.
Tutkielma on laadultaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto on generoitu yksilöhaastattelujen avulla. Haastateltavat ovat suomalaisten mobiilipeliyrityksien markkinointijohtajia tai ylintä johtoa. Haastattelut litteroitiin ja syntynyt materiaali analysoitiin ja luokiteltiin käytetyn teorian mukaisesti eri näkökulmiin. Empiriasta muodostettu ymmärrys auttoi teoreettisen lisämateriaalin valitsemisessa. Tutkimus eteni abduktiivisen tutkimusotteen mukaisesti mobiilipelien vaikutuksesta pelialaan Suomessa koskemaan mobiilipelialaan vaikuttaviin muutoksen ajureihin.
Tutkimustyössä syntyneen ymmärryksen avulla pystyttiin löytämään keskeisiä suomalaiseen mobiilipelialaan vaikuttavia muutoksen ajureita tutkittavista näkökulmista. Mobiilipelialalla on viime vuosina ollut useita suuria teknologisia ja liiketaloudellisia disruptiivisia innovaatioita, jotka ovat vaikuttaneet huomattavasti alan toimijoiden liiketoimintamalleihin. Alalle on myös nopeasti noussut uusia menestyneitä yrityksiä ja ala elää kovaa murroksen kautta.
Asiasanat:Disruptiivinen innovaatio, mobiilipeliala, laadullinen tutkimus, muutoksen ajurit
Tutkielman teoriaosuudessa on selvitetty muutoksen ajureita kahdesta eri näkökulmasta: liiketaloudellisesta ja teknologisesta. Nämä näkökulmat valittiin muutoksen mahdollisimman laajan tarkastelun mahdollistamiseksi. Liiketaloudellista näkökulmaa käydään läpi liiketoimintamallien avulla, joka mahdollistaa yrityksen avaintoimintojen ja -resurssien jakamisen pienempiin osiin. Teknologista näkökulmaa käydään läpi radikaalin ja disruptiivisen innovaation teorian näkökulmista.
Tutkielma on laadultaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto on generoitu yksilöhaastattelujen avulla. Haastateltavat ovat suomalaisten mobiilipeliyrityksien markkinointijohtajia tai ylintä johtoa. Haastattelut litteroitiin ja syntynyt materiaali analysoitiin ja luokiteltiin käytetyn teorian mukaisesti eri näkökulmiin. Empiriasta muodostettu ymmärrys auttoi teoreettisen lisämateriaalin valitsemisessa. Tutkimus eteni abduktiivisen tutkimusotteen mukaisesti mobiilipelien vaikutuksesta pelialaan Suomessa koskemaan mobiilipelialaan vaikuttaviin muutoksen ajureihin.
Tutkimustyössä syntyneen ymmärryksen avulla pystyttiin löytämään keskeisiä suomalaiseen mobiilipelialaan vaikuttavia muutoksen ajureita tutkittavista näkökulmista. Mobiilipelialalla on viime vuosina ollut useita suuria teknologisia ja liiketaloudellisia disruptiivisia innovaatioita, jotka ovat vaikuttaneet huomattavasti alan toimijoiden liiketoimintamalleihin. Alalle on myös nopeasti noussut uusia menestyneitä yrityksiä ja ala elää kovaa murroksen kautta.
Asiasanat:Disruptiivinen innovaatio, mobiilipeliala, laadullinen tutkimus, muutoksen ajurit