Satupöytä, lapsille suunniteltu käsinkosketeltava käyttöliittymä kirjojen hakuun
HAANPÄÄ, KATI (2013)
HAANPÄÄ, KATI
2013
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-07-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23932
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23932
Tiivistelmä
Käsinkosketeltava käyttöliittymä antaa fyysisen muodon digitaaliselle informaatiolle. Sen avulla käyttäjä voi suoraan esimerkiksi konkreettisten palikoiden avulla ohjata ja muokata käyttöliittymää. Tämä tapa sopii erityisesti lapsille, sillä palikat kannustavat oppimiseen luonnollisen tutkimisen ja leikkimisen kautta. Lapselle on tärkeää koskettaa, tuntea ja rakentaa aistiin perustuva suhde ympäristöön. Käsinkosketeltavaa käyttöliittymää käyttäessään lapset voivat myös työskennellä yhdessä ja ottaa oppia toistensa kokemuksista.
Tutkielman tavoitteena on kartoittaa lasten tiedonhakuun suunniteltuja hakukoneita ja selvittää lasten tapaa hakea kirjoja kirjastojen tietokannoista. Tutkielmassa tarkastellaan millaiseksi muodostuu kirjanhaun käyttöliittymien suunnitteluavaruus, kun syötteenannossa käytetään käsinkosketeltavia palikoita. Tutkimusaineiston muodostivat viisi valmista käsinkosketaltavaa käyttöliittymää ja 74 opiskelijoiden Satupöytä-suunnitelmaa.
Aikaisemman tutkimuksen perusteella havaittiin, että lapset hakevat kirjoja eri tavalla kuin aikuiset tiedonhakijat ja lapsen on vaikea ymmärtää hakukoneissa käytettyä Boolen logiikkaa. Opiskelijoiden suunnitelmista nousi esiin uusia ideoita erityisesti Satupöydän fyysisestä tilasta, palautteen antamisesta, toiminnasta ja kirjojen esittämisestä näytöllä. Vaikeinta oli palikan merkityksen suunnittelu. Tutkimuksen tuloksena koottiin ohjeistus asioista, joita on hyvä ottaa huomioon, kun suunnitellaan käsinkosketeltavaa käyttöliittymää kirjojen hakuun.
Avainsanat: Käsinkosketeltava käyttöliittymä, ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus, lapsi
Tutkielman tavoitteena on kartoittaa lasten tiedonhakuun suunniteltuja hakukoneita ja selvittää lasten tapaa hakea kirjoja kirjastojen tietokannoista. Tutkielmassa tarkastellaan millaiseksi muodostuu kirjanhaun käyttöliittymien suunnitteluavaruus, kun syötteenannossa käytetään käsinkosketeltavia palikoita. Tutkimusaineiston muodostivat viisi valmista käsinkosketaltavaa käyttöliittymää ja 74 opiskelijoiden Satupöytä-suunnitelmaa.
Aikaisemman tutkimuksen perusteella havaittiin, että lapset hakevat kirjoja eri tavalla kuin aikuiset tiedonhakijat ja lapsen on vaikea ymmärtää hakukoneissa käytettyä Boolen logiikkaa. Opiskelijoiden suunnitelmista nousi esiin uusia ideoita erityisesti Satupöydän fyysisestä tilasta, palautteen antamisesta, toiminnasta ja kirjojen esittämisestä näytöllä. Vaikeinta oli palikan merkityksen suunnittelu. Tutkimuksen tuloksena koottiin ohjeistus asioista, joita on hyvä ottaa huomioon, kun suunnitellaan käsinkosketeltavaa käyttöliittymää kirjojen hakuun.
Avainsanat: Käsinkosketeltava käyttöliittymä, ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus, lapsi