Kuinka käsikirjoittaa korvalle? Kollaasimuotoisen radiodokumentin käsikirjoitusprosessin reflektio ja rakenteen analyysi semioottisten välineiden avulla
SINERVO, SUVI (2013)
SINERVO, SUVI
2013
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23920
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23920
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkastelen radiodokumentin käsikirjoittamista silloin, kun ohjelma ei rakennu lineaarisesti eteneväksi tarinaksi. Pyrin tarjoamaan välineitä ja näkökulmia, jotka auttavat toimittajaa käsikirjoittamaan sellaisen dokumenttiohjelman, joka sopii esitettäväksi juuri radiossa eli korvalle.Radiodokumentti etsii paikkaansa digitalisoituvassa maailmassa. Kuitenkin radion ilmaisukeinoista, kerrontamuodoista tai radion dokumenttiohjelman käsikirjoittamisesta on kirjoitettu vain vähän. Tällä tutkimuksella pyrin kehittämään erityisesti radiodokumentin puheäänen käsikirjoittamista ja tuottamaan tietoa korvan ja radion erityisyydelle perustuvasta kerronnasta. Lisäksi haluan kehittää omaa ammattitaitoani radion dokumenttiohjelmien toimittajana.Aineistona käytän radiodokumenttejani Hukkuva maa ja Lennä, lennä lintu, jotka muodostavat yhdessä Ylen Todellisia tarinoita -ohjelmapaikan lähetyksen (50´00). Näitä dokumentteja tehdessäni etsin vaihtoehtoista dramaturgiaa aristoteelisen perinteen rinnalle. Tällaista osista koottua juonetonta rakennetta kutsun kollaasikerronnaksi. Aineistoni ohjelmien käsikirjoittamista tarkastelen kahdesta suunnasta: tekoprosessina ja rakenteen teoreettisena analyysina. Tekoprosessissa reflektoin omaa tekijäkokemustani erityisesti semiootikko Mihail Bahtinin dialogisuuden käsitteen avulla. Rakenteessa tutkin sekä peräkkäisten puhekatkelmien keskinäisiä suhteita että kollaasin osien sijoittamista kokonaisuuteen. Puhekatkelmien välisten siirtymien analyysiin sovellan semioottislingvististä erittelyä. Kollaasin osien sijoittamista kokonaisuuteen tutkin puolestaan vertaamalla aineistoni siirtymiä lineaarisesti etenevään draaman kaareen. Ajattelen, että käsikirjoittamisprosessi valmistuu vasta kuulijan tajunnassa, siksi olen kerännyt aineistoni ohjelmista myös palautetta.Tutkimukseni taustalla on radion luonteeseen liittyvä haaste: radiodokumentti on sidottu lineaarisesti etenevään aikaan, mutta korvalle omin kerronta ei välttämättä perustu lineaariseen logiikkaan. Siksi jäsennän tekoprosessin näkökulmasta, joka perustuu vuorovaikutukseen. Tuon radiodokumentaristin työkalupakkiin uudet syntagman ja paradigman välineet, joista jälkimmäisen totean oleelliseksi kollaasikerronnan käsikirjoittajalle. Lisäksi esitän, kuinka syntagmaattisia ja paradigmaattisia siirtymiä kannattaa käyttää suhteessa draaman kaareen, jotta kollaasikerronta olisi onnistunutta.Näin reagoin tutkimuksellani niihin haasteisiin, jotka liittyvät dokumenttiohjelman käsikirjoittamiseen juuri radioon.
Asiasanat:radiodokumentti, käsikirjoittaminen, kollaasi, radiofonia, dramaturgia, paradigma, syntagma, dialogisuus
Asiasanat:radiodokumentti, käsikirjoittaminen, kollaasi, radiofonia, dramaturgia, paradigma, syntagma, dialogisuus