Sijoitusrahasto-osuuksien kuluttajamarkkinointi Suomessa
OKSANEN, ANNA (2013)
OKSANEN, ANNA
2013
Yritysjuridiikka - Business Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23879
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23879
Tiivistelmä
Sijoitusrahastosijoittaminen on vaivaton tapa osallistua arvopaperimarkkinoille. Erityisesti kotitaloudet ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana innostuneet sijoittamaan varallisuuttaan sijoitusrahastoihin. Sääntelyn hajanaisuus ja heterogeenisyys yhdessä viime vuosien finanssikriisin kanssa ovat aiheuttaneet problematiikkaa kuluttajasijoittajien sijoittajansuojan turvaamisessa. Toisaalta finanssimarkkinoiden kehitys ja taloudellisen kasvun ylläpitäminen tarjoavat lainsäätäjälle ja lakia tulkitsevalle omat haasteensa.
Tutkielmassa pyritään selvittämään sijoitusrahasto-osuuksien markkinoinnin sallittuja ja kiellettyjä keinoja sekä lainsäädännön relevanssia nykyisessä markkinatilanteessa. Markkinoinnin lainmukaisuusarvioinnissa on relevanttia selvittää lainsäädännön perusteena olevat argumentit ja toisaalta arvopaperimarkkinaoikeuden hajanaisuudesta johtuvat soveltamisalaongelmat. Kuluttajasijoittajat kohderyhmänä ja sijoitusrahasto-osuuksien ominaispiirteet aiheuttavat arvioinnin kytkeytymisen sekä kuluttajansuoja-, arvopaperi- että markkinointilainsäädännön periaatteisiin ja normistoon. Sijoitusrahastolain 29.1.1999/48 erityiset markkinointia koskevat säännökset ovat kuitenkin lainmukaisuusarvioinnin keskeisenä lainsäädännöllisenä pohjana. Viranomaisohjaus ja itsesääntely antavat merkittävästi apua tulkintatilanteisiin.
Tutkielma on luonteeltaan yritysjuridinen ja siinä otetaan oikeustaloustieteellisiä ja kuluttajaoikeudellisia näkökohtia osaksi argumentaatiota. Aihetta lähestytään sekä lainopin metodein tekemällä kannanottoja tulkintaan ja systematisointiin että normatiivisen sääntelyteorian aspektista pohtimalla miten lainsäädännöllä saavutettaisiin yhteiskuntapoliittisesti kannattava ja haluttu lopputulos. Yhtä faktisesti oikeaa ratkaisua ei tulkintaan eikä de lege ferenda –pohditaan ole olemassa. Tutkielmassa pyritään löytämään hyväksyttäviä vaihtoehtoja argumentaation voimalla.
Asiasanat:sijoitusrahasto, markkinointi, lainsäädäntö
Tutkielmassa pyritään selvittämään sijoitusrahasto-osuuksien markkinoinnin sallittuja ja kiellettyjä keinoja sekä lainsäädännön relevanssia nykyisessä markkinatilanteessa. Markkinoinnin lainmukaisuusarvioinnissa on relevanttia selvittää lainsäädännön perusteena olevat argumentit ja toisaalta arvopaperimarkkinaoikeuden hajanaisuudesta johtuvat soveltamisalaongelmat. Kuluttajasijoittajat kohderyhmänä ja sijoitusrahasto-osuuksien ominaispiirteet aiheuttavat arvioinnin kytkeytymisen sekä kuluttajansuoja-, arvopaperi- että markkinointilainsäädännön periaatteisiin ja normistoon. Sijoitusrahastolain 29.1.1999/48 erityiset markkinointia koskevat säännökset ovat kuitenkin lainmukaisuusarvioinnin keskeisenä lainsäädännöllisenä pohjana. Viranomaisohjaus ja itsesääntely antavat merkittävästi apua tulkintatilanteisiin.
Tutkielma on luonteeltaan yritysjuridinen ja siinä otetaan oikeustaloustieteellisiä ja kuluttajaoikeudellisia näkökohtia osaksi argumentaatiota. Aihetta lähestytään sekä lainopin metodein tekemällä kannanottoja tulkintaan ja systematisointiin että normatiivisen sääntelyteorian aspektista pohtimalla miten lainsäädännöllä saavutettaisiin yhteiskuntapoliittisesti kannattava ja haluttu lopputulos. Yhtä faktisesti oikeaa ratkaisua ei tulkintaan eikä de lege ferenda –pohditaan ole olemassa. Tutkielmassa pyritään löytämään hyväksyttäviä vaihtoehtoja argumentaation voimalla.
Asiasanat:sijoitusrahasto, markkinointi, lainsäädäntö