Opiskelijoiden kokemuksia laskentatoimen opetuksen sisältö- ja oppimislähtöisyydestä
LEHTINEN, SAIJA (2013)
LEHTINEN, SAIJA
2013
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23876
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23876
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa ollaan kiinnostuneita siitä, missä määrin yrityksen laskentatoimen opetus tarjoaa oppimislähtöistä opetusta – sitä opetusta, jonka sanotaan olevan linjassa korkeakoulutuksen tavoitteiden kanssa (Abraham 2006, 3; Hayes, King & Richardson 1997, 19). Aihetta lähestytään opiskelijan näkökulmasta, sillä opiskelijan näkemys oppimisen kontekstista on yksi merkittävimmistä oppimiseen vaikuttavista tekijöistä (Prosser & Trigwell 1999, 165).
Yliopisto-opetus on tällä vuosituhannella uusien haasteiden edessä. Tietoa on tarjolla yhä enemmän ja uusien kanavien kautta, minkä lisäksi opiskelijajoukot ovat entistä suurempia ja monimuotoisempia. Opettamisen tulisi tiedon siirron ja välittämisen sijaan olla opiskelijoiden auttamista vastaanottamaan, omaksumaan ja kehittelemään tietoa (Prosser & Trigwell 1999, 145-147). Oppimista ei enää nähdä tiedon ulkoa muistamisena ja toistamisena, vaan aktiivisena tiedon konstruoimisena (Lonka & Paganus 2004, 238; Mäkinen 2005, 59). Vaikka tieteellinen tutkimus ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus luovat edelleen pohjan yliopisto-instituution olemassaololle, on opetustehtävä noussut yhä voimakkaammin näiden kahden tehtävän rinnalle (Neumann 2001, 135; Poikela 2005, 64).
Opetuksellisella lähestymistavalla (teaching approach) voi olla vaikutusta opiskelijan oppimiseen ja tätä kautta haluttuihin oppimistuloksiin. Erityisen tärkeänä näyttäytyy opiskelijoidenkokemusopetuksesta ja oppimisen kontekstista (Prosser & Trigwell 1999, 165). Laskentatoimen opetusta on kritisoitu sen sisältölähtöisyydestä (Adler, Milne & Stringer2000, 113), minkä lisäksi opiskelijoiden on havaittu olevan pintasuuntautuneita (Eley 1992, 234, 243; Booth, Luckett & Mladenovic 1999, 277, 295; Hall, Ramsay & Raven 2004, 497), joten tässä tutkielmassa on perehdytty siihen, miten opiskelijat kokevat laskentatoimen opetuksen opetuksellisia lähestymistapoja koskevan teorian valossa. Tutkielmaan sisällytettiin opetuksellisten lähestymistapojen ulottuvuuksistaopetusprosessijaoppimisympäristö.
Tutkielman empiirinen aineisto koottiin kyselytutkimuksena Tampereen yliopiston laskentatoimen opintojaksoille osallistuvilta opiskelijoilta. Kyselyyn saatiin 186 vastausta sekä perus-, aine- ja syventäviltä opintojaksoilta että johdon laskentatoimen ja rahoituksen laskentatoimen opintojaksoilta.
Empiirisen aineiston analyysissa havaittiin, että yleisellä tasolla laskentatoimen opetuksessa korostui enemmän sisältölähtöinen opetuksellinen lähestymistapa. Sisältölähtöisyys näkyi erityisesti opetuskäytännöissä, opetuksen suunnittelussa sekä arvioinnissa ja palautteessa. Opettajan rooli, opiskelijan rooli sekä vuorovaikutus ja ilmapiiri koettiin hieman oppimislähtöisemmiksi. Lisäksi havaittiin, että johdon laskentatoimen opintojaksot koettiin monessa suhteessa oppimislähtöisemmiksi kuin rahoituksen laskentatoimen opintojaksot. Opintojaksojen tasoja tarkasteltaessa havaittiin, että perusopintojaksot koettiin sisältölähtöisimmiksi, kun taas aineopintojaksot koettiin oppimislähtöisimmiksi.
Asiasanat:laskentatoimen opetus, opetukselliset lähestymistavat, korkeakoulupedagogiikka
Yliopisto-opetus on tällä vuosituhannella uusien haasteiden edessä. Tietoa on tarjolla yhä enemmän ja uusien kanavien kautta, minkä lisäksi opiskelijajoukot ovat entistä suurempia ja monimuotoisempia. Opettamisen tulisi tiedon siirron ja välittämisen sijaan olla opiskelijoiden auttamista vastaanottamaan, omaksumaan ja kehittelemään tietoa (Prosser & Trigwell 1999, 145-147). Oppimista ei enää nähdä tiedon ulkoa muistamisena ja toistamisena, vaan aktiivisena tiedon konstruoimisena (Lonka & Paganus 2004, 238; Mäkinen 2005, 59). Vaikka tieteellinen tutkimus ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus luovat edelleen pohjan yliopisto-instituution olemassaololle, on opetustehtävä noussut yhä voimakkaammin näiden kahden tehtävän rinnalle (Neumann 2001, 135; Poikela 2005, 64).
Opetuksellisella lähestymistavalla (teaching approach) voi olla vaikutusta opiskelijan oppimiseen ja tätä kautta haluttuihin oppimistuloksiin. Erityisen tärkeänä näyttäytyy opiskelijoidenkokemusopetuksesta ja oppimisen kontekstista (Prosser & Trigwell 1999, 165). Laskentatoimen opetusta on kritisoitu sen sisältölähtöisyydestä (Adler, Milne & Stringer2000, 113), minkä lisäksi opiskelijoiden on havaittu olevan pintasuuntautuneita (Eley 1992, 234, 243; Booth, Luckett & Mladenovic 1999, 277, 295; Hall, Ramsay & Raven 2004, 497), joten tässä tutkielmassa on perehdytty siihen, miten opiskelijat kokevat laskentatoimen opetuksen opetuksellisia lähestymistapoja koskevan teorian valossa. Tutkielmaan sisällytettiin opetuksellisten lähestymistapojen ulottuvuuksistaopetusprosessijaoppimisympäristö.
Tutkielman empiirinen aineisto koottiin kyselytutkimuksena Tampereen yliopiston laskentatoimen opintojaksoille osallistuvilta opiskelijoilta. Kyselyyn saatiin 186 vastausta sekä perus-, aine- ja syventäviltä opintojaksoilta että johdon laskentatoimen ja rahoituksen laskentatoimen opintojaksoilta.
Empiirisen aineiston analyysissa havaittiin, että yleisellä tasolla laskentatoimen opetuksessa korostui enemmän sisältölähtöinen opetuksellinen lähestymistapa. Sisältölähtöisyys näkyi erityisesti opetuskäytännöissä, opetuksen suunnittelussa sekä arvioinnissa ja palautteessa. Opettajan rooli, opiskelijan rooli sekä vuorovaikutus ja ilmapiiri koettiin hieman oppimislähtöisemmiksi. Lisäksi havaittiin, että johdon laskentatoimen opintojaksot koettiin monessa suhteessa oppimislähtöisemmiksi kuin rahoituksen laskentatoimen opintojaksot. Opintojaksojen tasoja tarkasteltaessa havaittiin, että perusopintojaksot koettiin sisältölähtöisimmiksi, kun taas aineopintojaksot koettiin oppimislähtöisimmiksi.
Asiasanat:laskentatoimen opetus, opetukselliset lähestymistavat, korkeakoulupedagogiikka