Russkij jazyk - kruto! Novye tehnologii i blogi v obutshenii russkogo jazyka kak inostrannogo
KAITAINEN, EVELIINA (2013)
KAITAINEN, EVELIINA
2013
Venäjän kieli ja kulttuuri - Russian Language and Culture
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23869
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23869
Tiivistelmä
Tutkielmassani käsittelen uutta teknologiaa ja blogeja osana venäjän kielen opetusta vieraana kielenä. Työni päämääränä on selvittää, miten blogi toimii opetusvälineenä ja miten sitä voidaan hyödyntää venäjän opiskelussa lukiossa ja yläkoulussa. Pääosin keskityn sanaston opettamisen mahdollisuuksiin blogia hyödyntäen.
Työni teoriaosuudessa käsitellään vieraiden kielten, erityisesti venäjän, opetusta Suomessa ja Venäjällä. Koska työn ennakko-oletuksena on, että blogi on oppilaita motivoiva opetusväline, tarkastelen työssäni myös motivaation vaikutusta vieraiden kielten opiskelussa, sekä opettajan mahdollisuuksia vaikuttaa oppilaiden oppimismotivaatioon. Tutkielmassani käsitellään uusien teknologioiden tuloa opetusmaailmaan, sekä niiden hyödyntämisen mahdollisuuksia vieraiden kielten opetuksessa. Tarkastelen myös venäjän kielen verkko-opiskelumahdollisuuksia Suomessa. Koska työni painopiste on sanaston opetuksessa, käsittelen tutkimuksessani myös sanaston opettamisen periaatteita.
Tutkielmani empiirinen osa koostuu venäjän opettaja Taina Salosen Venäjää vautsi! –blogin analyysista ja sen sisällön tarkastelusta ja arvioinnista sanaston opetuksen näkökulmasta. Kokemuksia ja arvioita blogin käytöstä on kerätty oppilailta kyselyn avulla, ja haastattelemalla blogia pitävää opettajaa.
Uusien teknologioiden ja blogien hyödyntäminen opetuksessa on vielä verrattain tuore ilmiö, ja tutkielmani ansiona voidaankin pitää sitä, että se antaa tietoa uusien opetusvälineiden käyttömahdollisuuksista, sekä niiden hyvistä, että huonoista puolista.
Asiasanat:blogi, sanaston opetus, verkko-opetus, opetusväline, internet
Työni teoriaosuudessa käsitellään vieraiden kielten, erityisesti venäjän, opetusta Suomessa ja Venäjällä. Koska työn ennakko-oletuksena on, että blogi on oppilaita motivoiva opetusväline, tarkastelen työssäni myös motivaation vaikutusta vieraiden kielten opiskelussa, sekä opettajan mahdollisuuksia vaikuttaa oppilaiden oppimismotivaatioon. Tutkielmassani käsitellään uusien teknologioiden tuloa opetusmaailmaan, sekä niiden hyödyntämisen mahdollisuuksia vieraiden kielten opetuksessa. Tarkastelen myös venäjän kielen verkko-opiskelumahdollisuuksia Suomessa. Koska työni painopiste on sanaston opetuksessa, käsittelen tutkimuksessani myös sanaston opettamisen periaatteita.
Tutkielmani empiirinen osa koostuu venäjän opettaja Taina Salosen Venäjää vautsi! –blogin analyysista ja sen sisällön tarkastelusta ja arvioinnista sanaston opetuksen näkökulmasta. Kokemuksia ja arvioita blogin käytöstä on kerätty oppilailta kyselyn avulla, ja haastattelemalla blogia pitävää opettajaa.
Uusien teknologioiden ja blogien hyödyntäminen opetuksessa on vielä verrattain tuore ilmiö, ja tutkielmani ansiona voidaankin pitää sitä, että se antaa tietoa uusien opetusvälineiden käyttömahdollisuuksista, sekä niiden hyvistä, että huonoista puolista.
Asiasanat:blogi, sanaston opetus, verkko-opetus, opetusväline, internet