Säpinää säviksessä : Säveltäjänpuiston opetussuunnitelmaprosessin ja prosessiin vaikuttaneiden hallinnollisten, toiminnallisten sekä henkilöhistoriallisten seikkojen kuvaus
HÖGBERG, LEENA; LINDBERG, LISE (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HÖGBERG, LEENA
LINDBERG, LISE
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämä tutkimus on laadullinen kuvaustutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää Helsingissä toimivan Säveltäjänpuiston koulun opetussuunnitelmaprosessia ja siihen vaikuttaneita tekijöitä. Säveltäjänpuiston koulu on osa Pukinmäen ala-astetta, mutta se toimii erillisissä tiloissa ja sen toiminta perustuu aivan omalle opetussuunnitelmalle. Tämän opetussuunnitelman taustalla ovat kaksi aktiivista opettajaa sekä Helsingin yliopiston erityispedagogiikan professori, joka on toiminut tieteellisenä vastuuhenkilönä Säveltäjänpuiston koulun kokeilun toiminnan aikana (1991-95). Opetussuunnitelmaprosessiin vaikuttaneet tekijät jaoimme kolmeen tutkimusongelma-alueeseen: henkilöhistorialliset tekijät, koulun toiminnalliset tekijät sekä kouluhallinnolliset tekijät. Täten haluamme saada monipuolisen ja kattavan kuvan opetussuunnitelmaprosessista.Tiedon keruu tapahtui teemahaastattelujen sekä erilaisten asiakirjojen avulla. Teemahaastattelut toteutimme keväällä -95 sekä syksyllä -95. Haastattelimme kolmea Säveltäjänpuistossa toiminutta opettajaa, erityispedagogiikan professoria sekä Pukinmäen ala-asteen rehtoria. Haastatteluista ja asiakirjoista saadun aineiston analysoimme sisällönanalyysin keinoin ja tulkinnassa pyrimme syventämään kuvausta aineiston merkityksiä etsimällä.Säveltäjänpuiston opetussuunnitelmaprosessin toteutumisen kannalta merkityksellisiä seikkoja haastattelujen pohjalta tulkittuna olivat teorian ja käytännön yhteensovittamisen onnistuminen, kaikkien osapuolten täyspainoinen osallistuminen sekä toimintatutkimusmainen ote koko prosessin ajan. Opetussuunnitelmaprosessiin vaikuttaneista tekijöistä painottuivat koulun toiminnalliset sekä henkilöhistorialliset seikat. Tämä antaa viitteitä siitä, että Säveltäjänpuistossa toteutui koulukohtainen opetussuunnitelma, johon vain raamit luotiin ylhäältäpäin ja varsinainen uudistumisprosessi tapahtui koulun sisällä.Tutkimuksen merkitys meille tutkijoina ja tulevina opettajina on ollut hyvin antoisa ja Suomen koulujärjestelmää monelta kannalta valottava. Jokainen kentälle aikova valmistuva opettaja tai jo koulussa toimiva uudistusta haluava opettaja voisi tästä tutkimuksesta löytää vinkkejä ja ajatuksia siitä, miten koulua voisi kehittää ja opetussuunnitelmaa uudistaa.Asiasanat: opetussuunnitelmat - peruskoulun ala-aste, koulu - kehittäminen