3-vuotiaan lapsen kehityksen arvioiminen HALI-arvioinnin ja Bayley-III-testin avulla
KIVIOJA, ELINA (2013)
KIVIOJA, ELINA
2013
Psykologia - Psychology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23862
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23862
Tiivistelmä
Kolmevuotiaan lapsen kehityksen arvioiminen on tärkeää, sillä kehityksessä ilmeneviä ongelmia pystytään havaitsemaan jo varhaisessa vaiheessa, mikä mahdollistaa ongelmien ennaltaehkäisemisen ja kehityksen varhaisen tukemisen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Nokian kaupungin päiväkoteihin ja neuvoloihin kehittämän 3-vuotiaiden lasten kehityksen arviointimenetelmän, HALI-arvioinnin, toimivuutta. Vertailevana menetelmänä tutkimuksessa toimi psykologien käyttämä Bayley-III-testi. Tarkemmassa tarkastelussa oli mukana molempien menetelmien kielelliset ja hienomotoriset tehtäväosuudet, joiden antamia tuloksia samasta lapsesta verrattiin keskenään. Lisäksi tutkittiin sukupuolen, lapsen iän (35 - 37 kk) ja menetelmien väliin jääneen ajan (0 - 6 kk) yhteyttä HALI-arvioinnin sekä Bayley-III-testin eri tehtävien välillä. Tutkimuksessa pohdittiin myös HALI-arvioinnin pohjalta suositeltujen tukitoimien sisältöjä ja yleisyyttä.
Mukana tutkimuksessa oli kolme Nokian kaupungissa sijaitsevaa päiväkotia, joissa tehtiin 16 noin 3-vuotiaan lapsen kehitystasotutkimusta Bayley-III-testillä. Tutkimukseen osallistuneille lapsille oli päivähoidossa tehty 0 - 6 kuukautta aikaisemmin HALI-arviointi.
Kokonaisuudessaan todettiin HALI-arvioinnin olevan toimiva menetelmä arvioimaan 3-vuotiaan lapsen kehitystä, sillä karkeasti arvioituna molemmilla menetelmillä sai samankaltaisen tuloksen kaikista aineiston lapsista. Jokainen suoritti saatujen pisteiden perusteella hyväksytysti HALI-arvioinnin ja oli Bayley-III-testin mukaan edennyt kehityksessään ikäodotuksia vastaavasti tai osittain keskitasoa edistyneemmin. Tarkemmin tarkasteltuna todettiin HALI-arvioinnin ja Bayley-III-testin hienomotoristen tehtäväosioiden välillä olevan tilastollisesti merkitsevä yhteys, mutta kielellisen ymmärtämisen tai tuottamisen tehtäväosioissa vastaavaa yhteyttä ei löytynyt. Sukupuolen välillä ei ollut eroja siinä, miten lapset suoriutuivat HALI-arvioinnin ja Bayley-III-testin eri tehtäväosioista. Myöskään lapsen iällä (35 - 37 kk) tai menetelmien väliin jääneellä ajalla (0 - 6 kk) ei todettu olevan eroja eri tehtävissä suoriutumisen välillä. Tukitoimia HALI-arvioinnin perusteella oli suositeltu vaihtelevasti, riippumatta lapsen saamista pistemääristä.
Tulokset osoittavat, että HALI-arviointia voidaan pitää toimivana 3-vuotiaan lapsen kehityksen arviointimenetelmänä kokonaisuutta katsottaessa, jota tarkemmin tarkasteltuna hienomotoriikan tehtävien välillä löytynyt yhteys vahvistaa. Saatua tulosta voidaan pitää arvokkaana, sillä resurssien kannalta on hyödyllistä, että kehitystä voidaan arvioida lapselle luonnollisessa ympäristössä ja liittää tukitoimia lapsen arkiseen ympäristöön. Kuitenkin aineistokoon pienuus ja lasten valikoituneisuus asettavat rajoituksia tämän tutkimuksen tulosten tulkinnalle ja yleistettävyydelle. Tulevaisuudessa päiväkodin ja neuvoloiden henkilökuntaa hyödyttäisi tutkimustieto siitä, miten HALI-arvioinnin muut osiot (Minäkuva, Motoriikka, Päivittäistoiminnot ja Tunnehallinta ja yhteistoiminnot) ovat toimivia yksittäin arvioituna. Jatkossa olisi aiheellista tarkastella myös enemmän 3-vuotiaan lapsen kehityksen arvioimisen tuomia hyötyjä.
Asiasanat:HALI-arviointi, Bayley-III-testi, kielellinen kehitys, hienomotorinen kehitys, 3-vuotiaan lapsen kehityksen arvioiminen, kehityksen tukitoimet
Mukana tutkimuksessa oli kolme Nokian kaupungissa sijaitsevaa päiväkotia, joissa tehtiin 16 noin 3-vuotiaan lapsen kehitystasotutkimusta Bayley-III-testillä. Tutkimukseen osallistuneille lapsille oli päivähoidossa tehty 0 - 6 kuukautta aikaisemmin HALI-arviointi.
Kokonaisuudessaan todettiin HALI-arvioinnin olevan toimiva menetelmä arvioimaan 3-vuotiaan lapsen kehitystä, sillä karkeasti arvioituna molemmilla menetelmillä sai samankaltaisen tuloksen kaikista aineiston lapsista. Jokainen suoritti saatujen pisteiden perusteella hyväksytysti HALI-arvioinnin ja oli Bayley-III-testin mukaan edennyt kehityksessään ikäodotuksia vastaavasti tai osittain keskitasoa edistyneemmin. Tarkemmin tarkasteltuna todettiin HALI-arvioinnin ja Bayley-III-testin hienomotoristen tehtäväosioiden välillä olevan tilastollisesti merkitsevä yhteys, mutta kielellisen ymmärtämisen tai tuottamisen tehtäväosioissa vastaavaa yhteyttä ei löytynyt. Sukupuolen välillä ei ollut eroja siinä, miten lapset suoriutuivat HALI-arvioinnin ja Bayley-III-testin eri tehtäväosioista. Myöskään lapsen iällä (35 - 37 kk) tai menetelmien väliin jääneellä ajalla (0 - 6 kk) ei todettu olevan eroja eri tehtävissä suoriutumisen välillä. Tukitoimia HALI-arvioinnin perusteella oli suositeltu vaihtelevasti, riippumatta lapsen saamista pistemääristä.
Tulokset osoittavat, että HALI-arviointia voidaan pitää toimivana 3-vuotiaan lapsen kehityksen arviointimenetelmänä kokonaisuutta katsottaessa, jota tarkemmin tarkasteltuna hienomotoriikan tehtävien välillä löytynyt yhteys vahvistaa. Saatua tulosta voidaan pitää arvokkaana, sillä resurssien kannalta on hyödyllistä, että kehitystä voidaan arvioida lapselle luonnollisessa ympäristössä ja liittää tukitoimia lapsen arkiseen ympäristöön. Kuitenkin aineistokoon pienuus ja lasten valikoituneisuus asettavat rajoituksia tämän tutkimuksen tulosten tulkinnalle ja yleistettävyydelle. Tulevaisuudessa päiväkodin ja neuvoloiden henkilökuntaa hyödyttäisi tutkimustieto siitä, miten HALI-arvioinnin muut osiot (Minäkuva, Motoriikka, Päivittäistoiminnot ja Tunnehallinta ja yhteistoiminnot) ovat toimivia yksittäin arvioituna. Jatkossa olisi aiheellista tarkastella myös enemmän 3-vuotiaan lapsen kehityksen arvioimisen tuomia hyötyjä.
Asiasanat:HALI-arviointi, Bayley-III-testi, kielellinen kehitys, hienomotorinen kehitys, 3-vuotiaan lapsen kehityksen arvioiminen, kehityksen tukitoimet