Vaalikampanja yleisödemokratiassa. Istuvan kansanedustajan ja poliittisen uran rakentajan vaalikampanjat vuoden 2011 eduskuntavaaleissa.
TERÄVÄINEN, SARI (2013)
TERÄVÄINEN, SARI
2013
Valtio-oppi - Political Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23861
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23861
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -työssäni kahden eduskuntavaaliehdokkaan vaalikampanjoita vuoden 2011 eduskuntavaaleissa. Tutkimukseni kohteena on kaksi Pirkanmaan vaalipiirissä ehdolla ollutta henkilöä, joista toinen on kokenut poliitikko ja neljännen kauden kansanedustaja, ja toinen poliittista uraansa rakentava eduskuntavaalien ensikertalainen. Työssäni keskityn selvittämään millaiset vaalikampanjat ehdokkaat tekivät ja mistä eri osa-alueista heidän kampanjansa koostuivat. Vertaan myös ehdokkaiden tekemiä kampanjoita keskenään.
Työni teoreettisena viitekehyksenä on edustuksellisen demokratian kehityskulku eliittidemokratiasta yleisödemokratiaan. Koska yleisödemokratiassa tiedotusvälineiden rooli poliittisen kommunikaation areenana on korostunut, tutkimustyötäni taustoittaa myös teoria politiikan viestinnällistymisestä. Politiikan viestinnällistymisellä tarkoitetaan viestinten merkityksen kasvua poliittisessa julkisuudessa. Työssäni käsittelen myös julkisuushakuisuuden syitä sekä imagojen kasvanutta merkitystä.
Tutkimusaineistoni olen kerännyt puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla syksyllä 2011. Tutkimusstrategianani käytän tapaustutkimusta, jota tavallisesti on käytetty tapahtumakulkujen ja asiakokonaisuuksien tutkimisessa. Tapaustutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä tutkittavasta tapauksesta ja olosuhteista, joiden pohjalta tiettyyn lopputulokseen on päädytty.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ehdokkaiden lähtötilanteilla on suuri merkitys kampanjan suunnittelussa ja rakentamisessa. Siinä, missä vaalien ensikertalaisen tulee verkostoitua ja rakentaa sekä poliittinen sanomansa että uskottavuutensa alkutekijöistä, istuva kansanedustaja kykenee hyödyntämään jo saavuttamaansa luottamusta ja keskittymään kampanjassaan tapaamaan äänestäjiä. Vaikka kampanjoiden lähtökohdat poikkesivat toisistaan, molemmissa kampanjoista nousi esiin yhteneviä piirteitä. Jälkimodernille vaalikampanjalle ominaiset piirteet, kuten moniosaavan kampanjaväen suuri merkitys sekä Internetin ja televisiomainonnan kasvanut rooli, heijastuivat niin ikään tutkittaviin kampanjoihin.
Asiasanat:vaalikampanja, yleisödemokratia, viestinnällistyminen
Työni teoreettisena viitekehyksenä on edustuksellisen demokratian kehityskulku eliittidemokratiasta yleisödemokratiaan. Koska yleisödemokratiassa tiedotusvälineiden rooli poliittisen kommunikaation areenana on korostunut, tutkimustyötäni taustoittaa myös teoria politiikan viestinnällistymisestä. Politiikan viestinnällistymisellä tarkoitetaan viestinten merkityksen kasvua poliittisessa julkisuudessa. Työssäni käsittelen myös julkisuushakuisuuden syitä sekä imagojen kasvanutta merkitystä.
Tutkimusaineistoni olen kerännyt puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla syksyllä 2011. Tutkimusstrategianani käytän tapaustutkimusta, jota tavallisesti on käytetty tapahtumakulkujen ja asiakokonaisuuksien tutkimisessa. Tapaustutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä tutkittavasta tapauksesta ja olosuhteista, joiden pohjalta tiettyyn lopputulokseen on päädytty.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ehdokkaiden lähtötilanteilla on suuri merkitys kampanjan suunnittelussa ja rakentamisessa. Siinä, missä vaalien ensikertalaisen tulee verkostoitua ja rakentaa sekä poliittinen sanomansa että uskottavuutensa alkutekijöistä, istuva kansanedustaja kykenee hyödyntämään jo saavuttamaansa luottamusta ja keskittymään kampanjassaan tapaamaan äänestäjiä. Vaikka kampanjoiden lähtökohdat poikkesivat toisistaan, molemmissa kampanjoista nousi esiin yhteneviä piirteitä. Jälkimodernille vaalikampanjalle ominaiset piirteet, kuten moniosaavan kampanjaväen suuri merkitys sekä Internetin ja televisiomainonnan kasvanut rooli, heijastuivat niin ikään tutkittaviin kampanjoihin.
Asiasanat:vaalikampanja, yleisödemokratia, viestinnällistyminen