Henkilöstökoulutuksen vaikuttavuuden arviointijärjestelmän kehittäminen Case Saarioinen Oy
MALINEN, TOMMI (2013)
MALINEN, TOMMI
2013
Hallintotieteiden maisteriopinnot - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23854
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23854
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on henkilöstökoulutuksen arviointijärjestelmän tarkasteleminen koulutuksen vaikuttavuuden tekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen orientaatio on kohdistunut vaikuttavuuden arviointiin Donald Kirkpatrickin (1959) nelitasoisen arviointimallin mukaisesti. Tutkimuksessa on tätä mallia sovellettu vaikuttavuuden arviointijärjestelmän kehittämiseen koulutuksen suunnittelun ja jälkikäteisen arvioinnin integroituna systeeminä.
Tutkimuksessa on tarkasteltu henkilöstökoulutuksen vaikuttavuuden arviointia Saarioinen Oy:ssä kevään 2013 aikana. Tutkimuksen tavoitteena on ollut kehittää Saarioinen Oy:n arviointijärjestelmää tutkijan ja tutkittavan organisaation HR – yksikön yhteistyössä. Kyseessä on ollut toimintatutkimuksellinen tutkimusote.
Tutkimusaineisto on kerätty organisaation avainhenkilöiden haastattelujen ja erilaisten arviointidokumenttien sekä havainnointien keinoin. Tutkimustulosten mukaan Saarioinen Oy:n henkilöstökoulutuksen arviointimenetelmät ovat perustuneet pääosin koulutuksen jälkikäteisen arviointitiedon keräämiseen. Koulutusten etukäteinen arvottaminen ja jälkikäteinen koulutustulosten arviointi ei ole kokonaisuutena aina ollut systemaattisesti ohjattu prosessi, vaan koulutuksen arviointijärjestelmä on nojannut koulutettavien reaktiivisen palautteen keräämiseen.
Toimintatutkimuksellinen interventio on tuotettu erilaisten arviointiteorioiden soveltamisena organisaation arviointikäytäntöihin. HR – osaston ja tutkijan välillä uutta arviointijärjestelmää ohjaavaksi diskurssiksi on nostettu työkäyttäytymisen muutoksen kokonaisuus. Työkäyttäytymisen muutoksen tekijöitä on tutkimuksessa analysoitu arviointijärjestelmän perusolettamusten, strategisen arviointitiedon jaarviointikokonaisuuden johtamisen näkökulmista.
Tutkimuksen konkreettisena tuloksena organisaatioon on kehitetty uudenlainen arviointilomake keväällä 2013 alkaneeseen esimiesvalmennuskokonaisuuteen. Lisäksi arviointitietämyksen tuottamiseen on löydetty uusia näkökulmia. Näiden lähtökohtien on todettu olevan hyvä tapa kehittää Saarioinen Oy:n tulevia henkilöstökoulutuksia integroituna arvioinnin ja arvottamisen kokonaisuutena, jossa panostetaanarviointiprosessin kokonaisvaltaiseen johtamiseen.
Asiasanat:Henkilöstökoulutus, vaikuttavuus, siirtovaikutukset, arviointi, arviointiprosessin johtaminen, arvioinnin kehittäminen
Tutkimuksessa on tarkasteltu henkilöstökoulutuksen vaikuttavuuden arviointia Saarioinen Oy:ssä kevään 2013 aikana. Tutkimuksen tavoitteena on ollut kehittää Saarioinen Oy:n arviointijärjestelmää tutkijan ja tutkittavan organisaation HR – yksikön yhteistyössä. Kyseessä on ollut toimintatutkimuksellinen tutkimusote.
Tutkimusaineisto on kerätty organisaation avainhenkilöiden haastattelujen ja erilaisten arviointidokumenttien sekä havainnointien keinoin. Tutkimustulosten mukaan Saarioinen Oy:n henkilöstökoulutuksen arviointimenetelmät ovat perustuneet pääosin koulutuksen jälkikäteisen arviointitiedon keräämiseen. Koulutusten etukäteinen arvottaminen ja jälkikäteinen koulutustulosten arviointi ei ole kokonaisuutena aina ollut systemaattisesti ohjattu prosessi, vaan koulutuksen arviointijärjestelmä on nojannut koulutettavien reaktiivisen palautteen keräämiseen.
Toimintatutkimuksellinen interventio on tuotettu erilaisten arviointiteorioiden soveltamisena organisaation arviointikäytäntöihin. HR – osaston ja tutkijan välillä uutta arviointijärjestelmää ohjaavaksi diskurssiksi on nostettu työkäyttäytymisen muutoksen kokonaisuus. Työkäyttäytymisen muutoksen tekijöitä on tutkimuksessa analysoitu arviointijärjestelmän perusolettamusten, strategisen arviointitiedon jaarviointikokonaisuuden johtamisen näkökulmista.
Tutkimuksen konkreettisena tuloksena organisaatioon on kehitetty uudenlainen arviointilomake keväällä 2013 alkaneeseen esimiesvalmennuskokonaisuuteen. Lisäksi arviointitietämyksen tuottamiseen on löydetty uusia näkökulmia. Näiden lähtökohtien on todettu olevan hyvä tapa kehittää Saarioinen Oy:n tulevia henkilöstökoulutuksia integroituna arvioinnin ja arvottamisen kokonaisuutena, jossa panostetaanarviointiprosessin kokonaisvaltaiseen johtamiseen.
Asiasanat:Henkilöstökoulutus, vaikuttavuus, siirtovaikutukset, arviointi, arviointiprosessin johtaminen, arvioinnin kehittäminen