"Forgive me for all I have done and all I must do" - Portrayals of Negative Motherhood in George R.R. Martin's A Game of Thrones, A Clash of Kings and A Storm of Swords
TEGELMAN, AINO (2013)
TEGELMAN, AINO
2013
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23839
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23839
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tutkia negatiivista äitiyttä George R. R. Martinin fantasiakirjasarjassa A Song of Ice and Fire. Tutkimuksen kohteena ovat sarjan kolme ensimmäistä osaa A Game of Thrones, A Clash of Kings sekä A Storm of Swords. Tutkimuksen aiheena ovat teoksissa esiintyvät äitihahmot, sekä näiden kuvaus vallankäyttäjinä sekä poliittisella että yksityisellä tasolla. Tutkimuksen tutkitaan äitiyden kuvausta monitahoisena aiheena genrelleen epätyypillisen fantasiateoksen kehyksessä. Tämän avulla tutkimus pyrkii esittämään suhtautumista äitiyteen nykypäivän populaarikirjallisuudessa.
Tutkimuksessa sovelletaan feminististä teoriaa fantasiakirjallisuuden kritiikin, feministisen äitiyden sekä vallan käsitteiden osalta. Tutkimuksessa perehdytään myös nais- ja äitihahmojen kuvaukseen fantasiakirjallisuudessa. Negatiivista äitiyttä tutkitaan psykoanalyysin sekä kirjallisuuden historian kautta.
Tutkimuksen keskeinen pääväite on, että Martinin kirjoissa esiintyvät äitihahmot toteuttavat kirjallisuuden perinteestä tuttua käsitystä negatiivisesta äitiydestä, vaikka ne haastavat samanaikaisesti fantasiakirjallisuuden stereotypioita. Negatiivinen äitiys ilmenee kirjoissa psynoanalyyttisellä sekä yhteiskunnallisella tasolla. Vaikka äitiyttä kuvataan yksilöllisen olemassaolon sekä aktiivisen toimijuuden kautta, niihin yhdistyy myös äitiyden kuvauksen monimutkaisuus ja ristiriitaisuus. Tutkimuksen loppupäätelmänä voi pitää hahmojen tekojen sekä niiden seurausten tukevan mallia, jonka mukaan aktiivinen ja itsenäinen äitiys rikkoo väistämättä äitiyden perimmäistä luonnetta.
Asiasanat:fantasia, fantasiakirjallisuus, feminismi, äitiys, George R. R. Martin, A Song of Ice and Fire
Tutkimuksessa sovelletaan feminististä teoriaa fantasiakirjallisuuden kritiikin, feministisen äitiyden sekä vallan käsitteiden osalta. Tutkimuksessa perehdytään myös nais- ja äitihahmojen kuvaukseen fantasiakirjallisuudessa. Negatiivista äitiyttä tutkitaan psykoanalyysin sekä kirjallisuuden historian kautta.
Tutkimuksen keskeinen pääväite on, että Martinin kirjoissa esiintyvät äitihahmot toteuttavat kirjallisuuden perinteestä tuttua käsitystä negatiivisesta äitiydestä, vaikka ne haastavat samanaikaisesti fantasiakirjallisuuden stereotypioita. Negatiivinen äitiys ilmenee kirjoissa psynoanalyyttisellä sekä yhteiskunnallisella tasolla. Vaikka äitiyttä kuvataan yksilöllisen olemassaolon sekä aktiivisen toimijuuden kautta, niihin yhdistyy myös äitiyden kuvauksen monimutkaisuus ja ristiriitaisuus. Tutkimuksen loppupäätelmänä voi pitää hahmojen tekojen sekä niiden seurausten tukevan mallia, jonka mukaan aktiivinen ja itsenäinen äitiys rikkoo väistämättä äitiyden perimmäistä luonnetta.
Asiasanat:fantasia, fantasiakirjallisuus, feminismi, äitiys, George R. R. Martin, A Song of Ice and Fire