Literacy Exercises in Secondary Education Course Books English Update, Open Road and Log In!
TOLKKI, NIINA (2013)
TOLKKI, NIINA
2013
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23838
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23838
Tiivistelmä
Lukeminen ja kirjoittaminen ovat tärkeitä taitoja englannin kielen opiskelussa, ja näitä taitoja tulee oppikirjojen harjoittaa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kolmea toisen asteen oppikirjaa - lukion englannin oppikirjoja Open Road Course 1 ja English Update Course 1 sekä ammattikoulun oppikirjaa Log In! - sisällönanalyysin näkökulmasta. Tutkimuksessa luodaan kirjallisuuden ja materiaalien pohjalta luku- ja kirjoitustaitoa tukevat tehtävätyypit, luokitellaan kaikki kirjojen lukemista ja kirjoittamista harjoittavat tehtävät näihin tyyppeihin ja verrataan kirjoja keskenään. Tutkimuksen keskipisteenä on kirjojen väliset erot ja se, miten kirjoissa opetetaan eri lukutekniikoita ja –strategioita näiden tehtävien avulla.
Tutkielmassa aiheen käsittely aloitetaan määrittelemällä tärkeät käsitteet. Luku- ja kirjoitustaito on määritelmältään laaja ja moniulotteinen, ja tämä otetaan tutkimuksessa huomioon. Myös lukeminen on prosessina monimutkainen ja siihen kuuluu viestin koodaamisen ja ymmärtämisen lisäksi skeemat, taustatiedot maailmasta ja esimerkiksi sanaston laajuus. Luku- ja kirjoitustaitoa kehittävän tehtävän määritelmä on myös laaja ja kattaa kaikki tehtävät, joissa työskennellään tekstin tai sen sanojen kanssa.
Analyysiosiossa kirjallisuuden ja materiaalin perusteella luodaan 24 tehtävätyyppiä. Tehtävätyyppien lisäksi otetaan huomioon lukutekniikat ja -strategiat, jotka liittyvät joustaviin lukutapoihin, tekstin tarjoamiin ulkoisiin vihjeisiin, vieraista sanoista selviytymiseen sekä tekstien rakenteeseen.
Tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että kaikkien kolmen kirjan välillä oli eroja, mutta eniten eroja syntyi kahden lukiokirjan ja yhden ammattikoulukirjan välille. Lukiokirjat valmentavat ylioppilaskokeisiin, kun taas ammattikoulun kirja valmentaa työelämän kielenkäyttötarpeisiin. Myös kirjojen erilaiset kielitaidon tavoitetasot näkyvät tehtävien valinnassa. Toisaalta jotkin tehtävätyypit olivat suosittuja kaikissa kirjoissa. Tutkimuksessa selvisi myös, ettei mikään kirja opeta eri lukutaidon osa-alueita ja eri lukutekniikoita ja –strategioita täydellisesti, vaan kaikki kolme kirjaa kaipaavat ainakin jollakin osa-alueella täydennystä.
Asiasanat:lukutaito, lukeminen, oppikirja-analyysi, lukustrategiat, englannin kielen opetus
Tutkielmassa aiheen käsittely aloitetaan määrittelemällä tärkeät käsitteet. Luku- ja kirjoitustaito on määritelmältään laaja ja moniulotteinen, ja tämä otetaan tutkimuksessa huomioon. Myös lukeminen on prosessina monimutkainen ja siihen kuuluu viestin koodaamisen ja ymmärtämisen lisäksi skeemat, taustatiedot maailmasta ja esimerkiksi sanaston laajuus. Luku- ja kirjoitustaitoa kehittävän tehtävän määritelmä on myös laaja ja kattaa kaikki tehtävät, joissa työskennellään tekstin tai sen sanojen kanssa.
Analyysiosiossa kirjallisuuden ja materiaalin perusteella luodaan 24 tehtävätyyppiä. Tehtävätyyppien lisäksi otetaan huomioon lukutekniikat ja -strategiat, jotka liittyvät joustaviin lukutapoihin, tekstin tarjoamiin ulkoisiin vihjeisiin, vieraista sanoista selviytymiseen sekä tekstien rakenteeseen.
Tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että kaikkien kolmen kirjan välillä oli eroja, mutta eniten eroja syntyi kahden lukiokirjan ja yhden ammattikoulukirjan välille. Lukiokirjat valmentavat ylioppilaskokeisiin, kun taas ammattikoulun kirja valmentaa työelämän kielenkäyttötarpeisiin. Myös kirjojen erilaiset kielitaidon tavoitetasot näkyvät tehtävien valinnassa. Toisaalta jotkin tehtävätyypit olivat suosittuja kaikissa kirjoissa. Tutkimuksessa selvisi myös, ettei mikään kirja opeta eri lukutaidon osa-alueita ja eri lukutekniikoita ja –strategioita täydellisesti, vaan kaikki kolme kirjaa kaipaavat ainakin jollakin osa-alueella täydennystä.
Asiasanat:lukutaito, lukeminen, oppikirja-analyysi, lukustrategiat, englannin kielen opetus