Strateginen profilointi yrityksen strategiatyön välineenä. Tapaustutkimus digitaalisen kielenoppimisen toimialalta
LUUKKAINEN, PETTERI (2013)
LUUKKAINEN, PETTERI
2013
Yrityksen johtaminen - Management and Organization
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23834
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23834
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee strategista profilointia yrityksen strategiatyön välineenä. Tutkimuksen kontekstin muodostaa suhteellisen nuori ja vakiintumaton digitaalisen kielenoppimisen toimiala ja tutkimuksen yhtenä tavoitteena on toimia esimerkkinä siitä, miten strategiatyötä voidaan tehdä tilanteessa, jossa kilpailutilannetta tai asiakkaiden odotuksia ei vielä entuudestaan tarkasti tunneta.
Tutkimuksen teoreettisen taustan muodostavat yhtäältä perinteisen kilpailustrategisen näkemyksen ja uudemman Sinisen meren strategian välinen vertailu, sekä molempien näkökulmien hyväksikäyttäminen teoreettisen viitekehyksen muodostamisessa. Toisaalta tutkimusta taustoitetaan digitaaliseen kielenoppimiseen liittyvän aiemman tutkimuksen avulla.
Tutkimus on luonteeltaan tapaustutkimus, ja sen kiinnekohdan muodostaa suomalainen ohjelmistoalan yritys, jonka strategian kehittämiseen tutkimusasetelma tähtää. Empiirinen aineisto, joka kerättiin pääosin yrityksen ulkopuolelta, koostui internet-hakukoneilla tehdystä kilpailijakartoituksesta ja tutkimukseen valikoituneiden yritysten (N=29) strategioiden profiloinnista, sekä case-yrityksen asiakkaille tehdyn asiakaskyselyn aineistosta (N=545).
Kilpailija-analyysin tulosten perusteella kilpailutilanne tutkituilla markkinoilla on haastava. Yksittäisillä yrityksillä on muutamaa alan pioneeria lukuun ottamatta vaikeuksia tehdä irtiottoa kilpailijoihin ja yritykset kamppailevat elintilasta käyttämällä yhteneviä kilpailukeinoja, panostuksen asteen vaihdellessa. Aineistosta on löydettävissä kaksi strategiselta profiililtaan selkeästi toisistaan poikkeavaa yritysten ryhmää, joista toinen tarjoaa digitaalisia kielenoppimisohjelmistoja ilmaiseksi ja toinen maksua vastaan.
Asiakaskyselyn perusteella vastaajien odotukset digitaalisia kielenoppimistuotteita kohtaan ovat suhteessa olemassa olevaan tarjontaan erittäin korkeat ja ohjelmilta odotetaan korkeaa laatua ja laajoja sisältöjä edulliseen hintaan tai jopa ilmaiseksi. Case-yrityksen tuotteen suurimpana kehityskohteena voidaan tulosten perusteella nähdä oppimateriaalien sisällöllinen laajentaminen ja monipuolistaminen. Vahvinta aluetta sen sijaan edustaa tulosten perusteella tuotteen koettu helppokäyttöisyys, tekninen luotettavuus sekä käyttöliittymän selkeys.
Case-yrityksellä on tulosten perusteella kaksi päähaastetta: sen on pystyttävä todistamaan potentiaalisille asiakkaille, että sen tuotetta käyttämällä voidaan saavuttaa ilmaispalveluihin verrattuna selkeästi parempia oppimistuloksia. Toiseksi sen on pystyttävä erottautumaan muiden maksullisia tuotteita tarjoavien kilpailijoiden joukosta omaperäisenä ja tehokkaasti kohdistettuna kielenoppimisen osaratkaisuna. Näihin haasteisiin vastaamiseksi tutkimuksen johtopäätöksissä hahmoteltiin case-yritykselle aiemmasta poikkeava Sinisen meren strategiaprofiili käyttämällä hyväksi tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen strategiatyökaluja.
Asiasanat:strateginen profilointi, Sinisen meren strategia, digitaalinen kielenoppiminen, computer-assisted language learning (CALL)
Tutkimuksen teoreettisen taustan muodostavat yhtäältä perinteisen kilpailustrategisen näkemyksen ja uudemman Sinisen meren strategian välinen vertailu, sekä molempien näkökulmien hyväksikäyttäminen teoreettisen viitekehyksen muodostamisessa. Toisaalta tutkimusta taustoitetaan digitaaliseen kielenoppimiseen liittyvän aiemman tutkimuksen avulla.
Tutkimus on luonteeltaan tapaustutkimus, ja sen kiinnekohdan muodostaa suomalainen ohjelmistoalan yritys, jonka strategian kehittämiseen tutkimusasetelma tähtää. Empiirinen aineisto, joka kerättiin pääosin yrityksen ulkopuolelta, koostui internet-hakukoneilla tehdystä kilpailijakartoituksesta ja tutkimukseen valikoituneiden yritysten (N=29) strategioiden profiloinnista, sekä case-yrityksen asiakkaille tehdyn asiakaskyselyn aineistosta (N=545).
Kilpailija-analyysin tulosten perusteella kilpailutilanne tutkituilla markkinoilla on haastava. Yksittäisillä yrityksillä on muutamaa alan pioneeria lukuun ottamatta vaikeuksia tehdä irtiottoa kilpailijoihin ja yritykset kamppailevat elintilasta käyttämällä yhteneviä kilpailukeinoja, panostuksen asteen vaihdellessa. Aineistosta on löydettävissä kaksi strategiselta profiililtaan selkeästi toisistaan poikkeavaa yritysten ryhmää, joista toinen tarjoaa digitaalisia kielenoppimisohjelmistoja ilmaiseksi ja toinen maksua vastaan.
Asiakaskyselyn perusteella vastaajien odotukset digitaalisia kielenoppimistuotteita kohtaan ovat suhteessa olemassa olevaan tarjontaan erittäin korkeat ja ohjelmilta odotetaan korkeaa laatua ja laajoja sisältöjä edulliseen hintaan tai jopa ilmaiseksi. Case-yrityksen tuotteen suurimpana kehityskohteena voidaan tulosten perusteella nähdä oppimateriaalien sisällöllinen laajentaminen ja monipuolistaminen. Vahvinta aluetta sen sijaan edustaa tulosten perusteella tuotteen koettu helppokäyttöisyys, tekninen luotettavuus sekä käyttöliittymän selkeys.
Case-yrityksellä on tulosten perusteella kaksi päähaastetta: sen on pystyttävä todistamaan potentiaalisille asiakkaille, että sen tuotetta käyttämällä voidaan saavuttaa ilmaispalveluihin verrattuna selkeästi parempia oppimistuloksia. Toiseksi sen on pystyttävä erottautumaan muiden maksullisia tuotteita tarjoavien kilpailijoiden joukosta omaperäisenä ja tehokkaasti kohdistettuna kielenoppimisen osaratkaisuna. Näihin haasteisiin vastaamiseksi tutkimuksen johtopäätöksissä hahmoteltiin case-yritykselle aiemmasta poikkeava Sinisen meren strategiaprofiili käyttämällä hyväksi tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen strategiatyökaluja.
Asiasanat:strateginen profilointi, Sinisen meren strategia, digitaalinen kielenoppiminen, computer-assisted language learning (CALL)