Apple iPadin mentaalimallin rakentuminen tietotekniikan harrastajalehtien laitearvioissa
PINOMÄKI, ANTTI (2013)
PINOMÄKI, ANTTI
2013
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23824
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23824
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani Apple iPad -tablettitietokoneen mentaalimallin rakentumista tietotekniikan ja viihde-elektroniikan harrastajille suunnattujen suomalaisten aikakauslehtien laitearvosteluissa. Tutkimusaineistonani on kolme Suomen laajalevikkisintä alan aikakauslehteä: MikroBitti, Tietokone ja MikroPC. Analyysi ulottuu vuonna 2010 julkaistusta ensimmäisestä iPad-sukupolvesta kaksi vuotta myöhemmin markkinoille tulleeseen kolmannen sukupolven iPadiin.
Selvitän, miten uuteen tekniikkaan keskittyvät julkaisut ottivat iPadin vastaan ja millä tavoin nopeasti myyntimenestykseksi kohonneen mobiililaitteen mentaalimalli on lehdissä iPad-laitesukupolvien myötä rakentunut. Metodologinen lähestymistapani on sisällönanalyysi, jonka avulla erittelen aineistoa sekä määrällisesti että laadullisesti.
Ensimmäisen iPadin vastaanotto oli artikkeleissa melko ristiriitaista ja varautunutta verrattuna seuraaviin iPad-sukupolviin. iPadin mentaalimalli oli aluksi jäsentymätön, ja laitetta tarkasteltiin muiden mobiililaitteiden kuten älypuhelinten ja kannettavien tietokoneiden mentaalimallien kautta. Usein arvosteluissa lähestyttiin iPadia havaittujen puutteiden kautta.
iPad 2:n kohdalla vastaanotto oli artikkeleissa muuttunut selvästi positiivisemmaksi. iPad ei ollut enää kummajainen, vaan siitä oli tullut mobiililaite muiden joukossa. Luonnollisimmaksi vertailukohdaksi olivat muodostuneet muiden valmistajien tablettilaitteet, joita oli tulvinut markkinoille iPadin myyntimenestyksen vanavedessä. iPad 2:n ja kolmannen iPadin välillä ei ollut havaittavissa muutoksia mentaalimallissa. Näin voidaan todeta, että iPadin mentaalimalli sai vakiintuneen muotonsa yhden vuoden aikana. Tätä voi pitää nopeana muutoksena ottaen huomioon, että mediassa yleisesti vallitseva suhtautumistapa iPadiin oli aluksi varautunut ja iPad oli ensimmäinen suuren kuluttajakunnan tietoisuuteen tullut tablettilaite.
Asiasanat:iPad, mentaalimalli, MikroBitti, MikroPC, Tietokone
Selvitän, miten uuteen tekniikkaan keskittyvät julkaisut ottivat iPadin vastaan ja millä tavoin nopeasti myyntimenestykseksi kohonneen mobiililaitteen mentaalimalli on lehdissä iPad-laitesukupolvien myötä rakentunut. Metodologinen lähestymistapani on sisällönanalyysi, jonka avulla erittelen aineistoa sekä määrällisesti että laadullisesti.
Ensimmäisen iPadin vastaanotto oli artikkeleissa melko ristiriitaista ja varautunutta verrattuna seuraaviin iPad-sukupolviin. iPadin mentaalimalli oli aluksi jäsentymätön, ja laitetta tarkasteltiin muiden mobiililaitteiden kuten älypuhelinten ja kannettavien tietokoneiden mentaalimallien kautta. Usein arvosteluissa lähestyttiin iPadia havaittujen puutteiden kautta.
iPad 2:n kohdalla vastaanotto oli artikkeleissa muuttunut selvästi positiivisemmaksi. iPad ei ollut enää kummajainen, vaan siitä oli tullut mobiililaite muiden joukossa. Luonnollisimmaksi vertailukohdaksi olivat muodostuneet muiden valmistajien tablettilaitteet, joita oli tulvinut markkinoille iPadin myyntimenestyksen vanavedessä. iPad 2:n ja kolmannen iPadin välillä ei ollut havaittavissa muutoksia mentaalimallissa. Näin voidaan todeta, että iPadin mentaalimalli sai vakiintuneen muotonsa yhden vuoden aikana. Tätä voi pitää nopeana muutoksena ottaen huomioon, että mediassa yleisesti vallitseva suhtautumistapa iPadiin oli aluksi varautunut ja iPad oli ensimmäinen suuren kuluttajakunnan tietoisuuteen tullut tablettilaite.
Asiasanat:iPad, mentaalimalli, MikroBitti, MikroPC, Tietokone