Perintätoiminnan luvanvaraisuus ja valvonta
KOSKINEN, TIINA (2013)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOSKINEN, TIINA
2013
Julkisoikeus - Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-11Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään perintätoimintaa perustuslain näkökohdista käsin. Tutkielmassa selvitetään erityisesti perintätoiminnan luvanvaraisuutta ja valvontaa sekä perintäyritysten asemaa julkisen hallintotehtävän hoitajina. Kyseessä on oikeusdogmaattinen tutkimus, jonka tavoitteena on selvittää perintätoimintaan liittyviä ongelmakohtia oikeuslähteistä saatavan tiedon avulla. Tutkimuksen kannalta tärkeän lähderyhmän muodostavat lainsäädäntö, oikeuskirjallisuus ja lainvalmisteluaineisto.
Perustan luvanvaraisuuden tarkastelemiselle antaa perustuslain (731/1999) 18 §:ssä säädetty elinkeinovapaus. Perintätoiminnan asettaminen luvanvaraiseksi merkitsee kuitenkin poikkeusta elinkeinovapauden pääperiaatteesta. Tarkoitus on tarkastella perintätoiminnan luvanvaraiseksi asettamisen taustaa ja hyväksyttävyyttä. Tarkemmat edellytykset, jotka toimilupaa hakevan yrityksen on täytettävä, määrätään perintätoiminnan luvanvaraisuudesta annetussa laissa (517/1999). Luvanvaraisuutensa takia perintätoiminta on asetettu myös valvonnan alaiseksi. Aluehallintovirastolla lupa- ja valvontaviranomaisena on oikeus puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin perinnän harjoittamisessa.
Perintätoiminnan kannalta julkisoikeudelliset saatavat on asetettu erilaiseen asemaan. Perintäyritykset voivat hoitaa kaikkien luonteeltaan yksityisoikeudellisten saatavien perintää, mutta julkisoikeudellisten saatavien osalta perinnän siirtämistä yksityiselle perintäyritykselle on rajoitettu. Kun perintäyritykset sitten saavat luonteeltaan julkisoikeudellisen saatavan perittäväksi, ne saattavat hoitaa samalla julkista tehtävää. Perustuslain 124 §:n mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan antaa hoidettavaksi viranomaisorganisaation ulkopuolelle, kunhan siitä säädetään lailla ja se on tarpeellista tehtävän hoitamiseksi.
Perintätoiminta on luonteeltaan ala, joka vaatii ammattitaitoa ja tietämystä. Saatavien perinnästä annettu laki (513/1999) on selkeyttänyt osaltaan perintätoimintaa ja vahvistanut yksityisten henkilöiden asemaa lähtökohdiltaan heikompana osapuolena. Julkisoikeudellisten saatavien perinnän sääntely on kuitenkin edelleen hajanaista etenkin sen osalta, mitkä näistä saatavista ovat suoraan ulosottokelpoisia ja mitä julkisoikeudellisista saatavista ei saada antaa yksityisille perintäyrityksille hoidettaviksi.
Perustan luvanvaraisuuden tarkastelemiselle antaa perustuslain (731/1999) 18 §:ssä säädetty elinkeinovapaus. Perintätoiminnan asettaminen luvanvaraiseksi merkitsee kuitenkin poikkeusta elinkeinovapauden pääperiaatteesta. Tarkoitus on tarkastella perintätoiminnan luvanvaraiseksi asettamisen taustaa ja hyväksyttävyyttä. Tarkemmat edellytykset, jotka toimilupaa hakevan yrityksen on täytettävä, määrätään perintätoiminnan luvanvaraisuudesta annetussa laissa (517/1999). Luvanvaraisuutensa takia perintätoiminta on asetettu myös valvonnan alaiseksi. Aluehallintovirastolla lupa- ja valvontaviranomaisena on oikeus puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin perinnän harjoittamisessa.
Perintätoiminnan kannalta julkisoikeudelliset saatavat on asetettu erilaiseen asemaan. Perintäyritykset voivat hoitaa kaikkien luonteeltaan yksityisoikeudellisten saatavien perintää, mutta julkisoikeudellisten saatavien osalta perinnän siirtämistä yksityiselle perintäyritykselle on rajoitettu. Kun perintäyritykset sitten saavat luonteeltaan julkisoikeudellisen saatavan perittäväksi, ne saattavat hoitaa samalla julkista tehtävää. Perustuslain 124 §:n mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan antaa hoidettavaksi viranomaisorganisaation ulkopuolelle, kunhan siitä säädetään lailla ja se on tarpeellista tehtävän hoitamiseksi.
Perintätoiminta on luonteeltaan ala, joka vaatii ammattitaitoa ja tietämystä. Saatavien perinnästä annettu laki (513/1999) on selkeyttänyt osaltaan perintätoimintaa ja vahvistanut yksityisten henkilöiden asemaa lähtökohdiltaan heikompana osapuolena. Julkisoikeudellisten saatavien perinnän sääntely on kuitenkin edelleen hajanaista etenkin sen osalta, mitkä näistä saatavista ovat suoraan ulosottokelpoisia ja mitä julkisoikeudellisista saatavista ei saada antaa yksityisille perintäyrityksille hoidettaviksi.