Muistitoiminnot ja muististrategiat suomalaisten näyttelijöiden työssä
SALMI, SUVI (2013)
SALMI, SUVI
2013
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23771
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23771
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää suomalaisten ammattinäyttelijöiden erilaisia muistitoimintoja näyttelijäntyössä. Erityisesti olen kiinnostunut suomalaisten teatterinäyttelijöiden käyttämistä muististrategioista vuorosanojen opettelussa. Otan huomioon muistitoiminnot myös laajemmasta näkökulmasta, sillä muisti muodostaa olennaisen osan näyttelijäntyöstä. Aion myös ottaa selvää siitä, millainen vaikutus ohjaajalla tai työryhmällä voi olla vuorosanojen opetteluun, ja millaisena näyttelijän ja kuiskaajan välinen yhteistyö näyttäytyy vuorosanojen unohtamistilanteissa.
Lähestyn tutkimuskohdetta kognitiotieteen, Stanislavskin näyttelijäntyön metodin ja NLP:n eli neurolingvistisen ohjelmoinnin näkökulmasta. Päädyin käyttämään tutkimusmenetelmänäni teemahaastattelua, sillä se on yksi niistä tutkimusmenetelmistä, joka on jäänyt kokonaan näyttelijöiden muististrategioita käsittelevien aikaisempien tutkimusten ulkopuolelle. Haastatteluaineistoni sisältää kaksitoista teemahaastattelua, joista kymmenen olen suorittanut suomalaisten ammattinäyttelijöiden ja kaksi suomalaisten ammattikuiskaajien kanssa.
Esittelen tutkielmassani näyttelijäntyötä ja sen asettamia vaatimuksia muistille laajemmasta näkökulmasta hyödyntäen muun muassa Konstantin Stanislavskin ja Rhonda Blairin näyttelijäntyötä käsitteleviä teoksia. Löytämäni lähdeaineiston perusteella tutkimusta teatterissa työskentelevien nykynäyttelijöiden muististrategioista ovat pääasiassa tehneet aiemmin yhdysvaltalaiset psykologian tutkijat Helga ja Tony Noice. Yhdysvaltalaisten näyttelijöiden käyttämät muististrategiat pohjautuvat pitkälti Stanislavskin näyttelijäntyön metodeihin. Kyseisten muististrategioiden tarkoituksena on helpottaa vuorosanojen muistamista tuomalla tekstistä esille sen sisältämien roolihahmojen tavoitteita, haluja ja motivaattoreita.
Suorittamieni teemahaastatteluiden mukaan suomalaisilla ammattinäyttelijöillä on käytössään lukuisia erilaisia muististrategioita. Muististrategiatyypit ja niiden käyttö määräytyvät sen mukaan, millainen strategia sopii kenellekin näyttelijälle yksilöllisesti. NLP:n eri miellejärjestelmät nostivat tutkimuksessani esille muististrategioita, joita ei aikaisemmissa tutkimuksissa ole havaittu. Näitä muististrategioita ovat muun muassa erilaisten kirjain- tai tavuyhdistelmien hyödyntäminen, vuorosanojen nauhoittaminen ja niiden kuunteleminen, roolikirjan visuaalistaminen ja omien motoristen koodien muodostaminen vuorosanojen opetteluvaiheessa. Muististrategioiden joukosta löytyy siis sekä visuaalisia, auditiivisia että kinesteettisiä tekniikoita. Näyttelijät voivat saada vinkkejä ja kollektiivista tukea toimivien muististrategioiden käyttöön myös kanssanäyttelijöiltään tai muilta työryhmän jäseniltä. Näyttelijä voi myös hyödyntää kuiskaajaa omana muististrategianaan.
Suomalaisten näyttelijöiden muististrategiat erosivat yhdysvaltalaisten näyttelijöiden muististrategioista. Haastattelemistani näyttelijöistä vain kahdella oli käytössään muististrategioita, jotka muistuttivat merkittävästi sisällöltään Noicen ja Noicen tutkimustuloksia. Oletan, että tähän tulokseen vaikuttava tekijä löytyy suomalaisten ja yhdysvaltalaisten näyttelijöiden eroista heidän saamassaan näyttelijänkoulutuksessa.
Asiasanat:muististrategiat, muistitoiminnot, muisti, unohtaminen, vuorosanat, näyttelijäntyö, NLP
Lähestyn tutkimuskohdetta kognitiotieteen, Stanislavskin näyttelijäntyön metodin ja NLP:n eli neurolingvistisen ohjelmoinnin näkökulmasta. Päädyin käyttämään tutkimusmenetelmänäni teemahaastattelua, sillä se on yksi niistä tutkimusmenetelmistä, joka on jäänyt kokonaan näyttelijöiden muististrategioita käsittelevien aikaisempien tutkimusten ulkopuolelle. Haastatteluaineistoni sisältää kaksitoista teemahaastattelua, joista kymmenen olen suorittanut suomalaisten ammattinäyttelijöiden ja kaksi suomalaisten ammattikuiskaajien kanssa.
Esittelen tutkielmassani näyttelijäntyötä ja sen asettamia vaatimuksia muistille laajemmasta näkökulmasta hyödyntäen muun muassa Konstantin Stanislavskin ja Rhonda Blairin näyttelijäntyötä käsitteleviä teoksia. Löytämäni lähdeaineiston perusteella tutkimusta teatterissa työskentelevien nykynäyttelijöiden muististrategioista ovat pääasiassa tehneet aiemmin yhdysvaltalaiset psykologian tutkijat Helga ja Tony Noice. Yhdysvaltalaisten näyttelijöiden käyttämät muististrategiat pohjautuvat pitkälti Stanislavskin näyttelijäntyön metodeihin. Kyseisten muististrategioiden tarkoituksena on helpottaa vuorosanojen muistamista tuomalla tekstistä esille sen sisältämien roolihahmojen tavoitteita, haluja ja motivaattoreita.
Suorittamieni teemahaastatteluiden mukaan suomalaisilla ammattinäyttelijöillä on käytössään lukuisia erilaisia muististrategioita. Muististrategiatyypit ja niiden käyttö määräytyvät sen mukaan, millainen strategia sopii kenellekin näyttelijälle yksilöllisesti. NLP:n eri miellejärjestelmät nostivat tutkimuksessani esille muististrategioita, joita ei aikaisemmissa tutkimuksissa ole havaittu. Näitä muististrategioita ovat muun muassa erilaisten kirjain- tai tavuyhdistelmien hyödyntäminen, vuorosanojen nauhoittaminen ja niiden kuunteleminen, roolikirjan visuaalistaminen ja omien motoristen koodien muodostaminen vuorosanojen opetteluvaiheessa. Muististrategioiden joukosta löytyy siis sekä visuaalisia, auditiivisia että kinesteettisiä tekniikoita. Näyttelijät voivat saada vinkkejä ja kollektiivista tukea toimivien muististrategioiden käyttöön myös kanssanäyttelijöiltään tai muilta työryhmän jäseniltä. Näyttelijä voi myös hyödyntää kuiskaajaa omana muististrategianaan.
Suomalaisten näyttelijöiden muististrategiat erosivat yhdysvaltalaisten näyttelijöiden muististrategioista. Haastattelemistani näyttelijöistä vain kahdella oli käytössään muististrategioita, jotka muistuttivat merkittävästi sisällöltään Noicen ja Noicen tutkimustuloksia. Oletan, että tähän tulokseen vaikuttava tekijä löytyy suomalaisten ja yhdysvaltalaisten näyttelijöiden eroista heidän saamassaan näyttelijänkoulutuksessa.
Asiasanat:muististrategiat, muistitoiminnot, muisti, unohtaminen, vuorosanat, näyttelijäntyö, NLP