Pronominit 8-12-vuotiaiden kirjoitelmissa
PALONEN, OUTI (2013)
PALONEN, OUTI
2013
Suomen kieli - Finnish Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23770
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23770
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan alakouluikäisten pronomineja koulukirjoitelmissa. Tutkimus on osa Tampereen yliopistossa vuonna 2005 aloitettua tutkimusprojektia. Sen yhteydessä on tehty Koulukorpus, jonka keräys aloitettiin vuonna 2007. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu Koulukorpuksen kirjoitelmista peruskoulun luokilta 2, 4 ja 6. Kaikki kirjoitelmat on tuotettu samasta aiheesta, Unelmien päivästä.
Aineiston tekstejä tarkastellaan myöhemmän kielenkehityksen näkökulmasta. Tutkimus on näennäisaikatutkimus, jossa vertaillaan eri-ikäisten oppilaiden tuottamia tekstejä. Kielenkehitystä pyritään osoittamaan erityisesti variaation, funktioiden ja koheesion lisääntymisen kannalta. Lisäksi huomiota kiinnitetään oikean rekisterin hallintaan.
Pronomineja tutkitaan sekä alakategorioina että yksittäisinä sanoina. Ne pyritään yhdistämään luokka-asteisiin, tekstien tasoihin sekä yksilöihin. Yksi vertaileva näkökulma on myös tyttöjen ja poikien välisen eron selvittäminen.
Tutkimus näyttää, että pronominit osoittavat kielen kehittymistä alakoululaisten kirjoitelmissa. Pronominien määrä on yhteydessä tekstin tasoon siten, että heikommassa tekstissä on vähemmän pronomineja ja paremmassa enemmän. Pronominien määrä näyttäisi kuitenkin riippuvan tekstien pituudesta, joten huomio kertoo pikemminkin yhteydestä tekstin koko sanamäärään. Yksittäisistä pronomineista näkee variaation lisääntymisen. Harvinaisia pronomineja ilmestyy teksteihin ja toisaalta tutut pronominit alkavat esiintyä epätyypillisemmissä ympäristöissä. Kirjakielen rekisteri aletaan hallita paremmin ylemmillä luokilla. Myös anaforisten, koheesiota luovien pronominien määrä kasvaa suhteessa deiktisiin. Kaikki kehitys ei ole kuitenkaan aivan suoraviivaista. Variaatiota on paljon luokka-asteiden sisällä ja jopa yksilöillä.
Asiasanat:pronominit, myöhempi kielenkehitys, alakoulu, koulukirjoitelmat
Aineiston tekstejä tarkastellaan myöhemmän kielenkehityksen näkökulmasta. Tutkimus on näennäisaikatutkimus, jossa vertaillaan eri-ikäisten oppilaiden tuottamia tekstejä. Kielenkehitystä pyritään osoittamaan erityisesti variaation, funktioiden ja koheesion lisääntymisen kannalta. Lisäksi huomiota kiinnitetään oikean rekisterin hallintaan.
Pronomineja tutkitaan sekä alakategorioina että yksittäisinä sanoina. Ne pyritään yhdistämään luokka-asteisiin, tekstien tasoihin sekä yksilöihin. Yksi vertaileva näkökulma on myös tyttöjen ja poikien välisen eron selvittäminen.
Tutkimus näyttää, että pronominit osoittavat kielen kehittymistä alakoululaisten kirjoitelmissa. Pronominien määrä on yhteydessä tekstin tasoon siten, että heikommassa tekstissä on vähemmän pronomineja ja paremmassa enemmän. Pronominien määrä näyttäisi kuitenkin riippuvan tekstien pituudesta, joten huomio kertoo pikemminkin yhteydestä tekstin koko sanamäärään. Yksittäisistä pronomineista näkee variaation lisääntymisen. Harvinaisia pronomineja ilmestyy teksteihin ja toisaalta tutut pronominit alkavat esiintyä epätyypillisemmissä ympäristöissä. Kirjakielen rekisteri aletaan hallita paremmin ylemmillä luokilla. Myös anaforisten, koheesiota luovien pronominien määrä kasvaa suhteessa deiktisiin. Kaikki kehitys ei ole kuitenkaan aivan suoraviivaista. Variaatiota on paljon luokka-asteiden sisällä ja jopa yksilöillä.
Asiasanat:pronominit, myöhempi kielenkehitys, alakoulu, koulukirjoitelmat