"And if he left off dreaming about you" Intertekstuaalisuus ja metafiktio Jorge Luis Borgesin teoksissa Ficciones ja El libro de arena
SALO, MIRA (2013)
SALO, MIRA
2013
Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23756
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23756
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee metafiktiota ja intertekstuaalisuutta Jorge Luis Borgesin kahdessa kaunokirjallisessa teoksessa, Ficciones(1944) sekä El libro de arena(1975, suom.Hiekkakirja). Borgesin kertomukset ovat lyhyitä ja tiiviitä, mutta lyhyydestään huolimatta ne ammentavat lukuisista pohjateksteistä ja sisäkkäisistä kertomuksista lisämerkityksiä. Borgesin kertomusten intertekstuaalisuus ja metafiktiivisyys kohtaavat erityisesti mise en abyme-rakenteessa.
Borgesin metafiktiivisessä kertomuksessa tekijän ääni asettuu usein fiktiiviseen maailmaan kuitenkaan kommentoimatta itse kertomusta, eli se on läsnä implisiittisesti. Kertoja saattaa myös kommentoida kertomuksen kirjoittamisprosessia tai sen rakentumista. Lisäksi tekijä voi sijoittaa itsensä kertomukseen yhdeksi henkilöhahmoksi joka osallistuu tarinan dialogiin. Metafiktiivisyys voi siis ilmetä niin tietoisella kuin tiedostamattomallakin tekstin tasolla Borgesin kertomuksissa. Olen käyttänyt erityisesti mise en abyme-tutkimusta Borgesin kertomusten metafiktiivisyyden selvittämisessä. Tällöin kertomuksessa on useita sisäkkäisiä kertomuksia. Sisäkkäiset kertomukset heijastavat niin metafiktiivisyyttä, kuin intertekstuaalisuuttakin Borgesin kertomuksissa.
Aluksi luvussa 2 esittelen Borgesin kirjailijanuraa sekä metafiktion teoriaa. Analysoin kertomusten metafiktiivisiä kohtia ja käytän apunani mise en abyme-tutkimusta. Näin ollen esittelen myös tyypillisiä mise en abyme-rakenteita Borgesin teksteissä. Metafiktiivinen teksti on aina keinotekoinen ja rikkoo perinteisen romaanin konventioita. Pohdin tähän liittyen myös lukijan ja tekijän välistä vuorovaikutusta kohdeteoksissani.
Luvussa 3 tuon esille Borgesin tuotannossa tyypillisimpiä aiheita: ajan ja äärettömyyden paradokseja sekä maailmankaikkeuden pohdintaa. Toistuvat teemat ovat osa Borgesin teoksissa piilevää viittaussuhteiden verkostoa, sillä ne nivouttavat jokaisen Borgesin kertomuksen yhteen suureen loputtoman teokseen. Luvun lopussa valotan vielä hieman Borgesin paikkaa Argentiinassa, jonka presidenttiä Borges vastusti äänekkäästi. Borgesin teoksia sensuroitiin ja hänet alennettiin kirjastonhoitajan virasta siipikarjan tarkastajaksi.
Luvussa neljä tuon esille intertekstuaalisia viittaussuhteita Borgesin teoksissa. Lisäksi osoitan, kuinka intertekstuaalinen kertomus on myös aina metafiktiivinen. Käytän myös subtekstianalyysiä intertekstuaalisten viittausten purkamiseen. Osoitan, kuinka suuri merkitys vaikkapa epigrafilla voi kertomuksen tulkinnalle olla.
Lopulta luvussa viisi nostan esille muutamia tulkintaan liittyviä ongelmia. Borgesin tapauksessa lukija voi muodostaa kertomuksista lukuisia päällekkäisiä tulkintoja, jolloin tulkintaprosessi ironisoituu.
Asiasanat:Jorge Luis Borges, metafiktio, intertekstuaalisuus, mise en abyme, subtekstianalyysi, Ficciones, El libro de arena, Hiekkakirja
Borgesin metafiktiivisessä kertomuksessa tekijän ääni asettuu usein fiktiiviseen maailmaan kuitenkaan kommentoimatta itse kertomusta, eli se on läsnä implisiittisesti. Kertoja saattaa myös kommentoida kertomuksen kirjoittamisprosessia tai sen rakentumista. Lisäksi tekijä voi sijoittaa itsensä kertomukseen yhdeksi henkilöhahmoksi joka osallistuu tarinan dialogiin. Metafiktiivisyys voi siis ilmetä niin tietoisella kuin tiedostamattomallakin tekstin tasolla Borgesin kertomuksissa. Olen käyttänyt erityisesti mise en abyme-tutkimusta Borgesin kertomusten metafiktiivisyyden selvittämisessä. Tällöin kertomuksessa on useita sisäkkäisiä kertomuksia. Sisäkkäiset kertomukset heijastavat niin metafiktiivisyyttä, kuin intertekstuaalisuuttakin Borgesin kertomuksissa.
Aluksi luvussa 2 esittelen Borgesin kirjailijanuraa sekä metafiktion teoriaa. Analysoin kertomusten metafiktiivisiä kohtia ja käytän apunani mise en abyme-tutkimusta. Näin ollen esittelen myös tyypillisiä mise en abyme-rakenteita Borgesin teksteissä. Metafiktiivinen teksti on aina keinotekoinen ja rikkoo perinteisen romaanin konventioita. Pohdin tähän liittyen myös lukijan ja tekijän välistä vuorovaikutusta kohdeteoksissani.
Luvussa 3 tuon esille Borgesin tuotannossa tyypillisimpiä aiheita: ajan ja äärettömyyden paradokseja sekä maailmankaikkeuden pohdintaa. Toistuvat teemat ovat osa Borgesin teoksissa piilevää viittaussuhteiden verkostoa, sillä ne nivouttavat jokaisen Borgesin kertomuksen yhteen suureen loputtoman teokseen. Luvun lopussa valotan vielä hieman Borgesin paikkaa Argentiinassa, jonka presidenttiä Borges vastusti äänekkäästi. Borgesin teoksia sensuroitiin ja hänet alennettiin kirjastonhoitajan virasta siipikarjan tarkastajaksi.
Luvussa neljä tuon esille intertekstuaalisia viittaussuhteita Borgesin teoksissa. Lisäksi osoitan, kuinka intertekstuaalinen kertomus on myös aina metafiktiivinen. Käytän myös subtekstianalyysiä intertekstuaalisten viittausten purkamiseen. Osoitan, kuinka suuri merkitys vaikkapa epigrafilla voi kertomuksen tulkinnalle olla.
Lopulta luvussa viisi nostan esille muutamia tulkintaan liittyviä ongelmia. Borgesin tapauksessa lukija voi muodostaa kertomuksista lukuisia päällekkäisiä tulkintoja, jolloin tulkintaprosessi ironisoituu.
Asiasanat:Jorge Luis Borges, metafiktio, intertekstuaalisuus, mise en abyme, subtekstianalyysi, Ficciones, El libro de arena, Hiekkakirja