Kirvesmies - kirvesnainen, eli, Peruskoulun yläasteella teknisen työn valinneet tytöt ja heidän käsityksiään sukupuolten tasa-arvosta
HOVI, MARJA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HOVI, MARJA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää peruskoulun 9. luokkalaisten tyttöjen käsityksiä tasa-arvosta. Haastatellut tytöt olivat valinneet teknisen työn yläasteella yhdeksi valinnaiseksi aineeksi. Valintaa tekniseen työhön on pidetty tekijänä, joka vaikuttaa tasa-arvoon suhtautumiseen myönteisesti. Tutkimuksessa on selvitetty käsityksiä mm. teknisen työn valinnan, sukupuolistereotypioiden ja ihannemies -kuvan avulla. Kahden teknisen työn opettajan haastattelut on tehty lisäämään tutkimuksen luotettavuutta.Tämä on fenomenografinen tutkimus, jossa on käytetty kvalitatiivista analyysiä. Aineiston keruu on suoritettu teemahaastattelulla toukokuussa 1995. Mukana oli erään Hämeen läänin kunnan kaksi yläastetta, joiden teknisen työn opettajia ja yhteensä kahdeksaa tyttöä haastateltiin.Vastaavaa tutkimusta ei ole Suomessa aikaisemmin tehty. Tutkimuksessa on näinollen keskitytty useita tasa-arvoa, sukupuolistereotypioita, teknistä työtä ja käsityksiä koskeviin tutkimuksiin.Analyysin tuloksena oli, että tasa-arvon käsite oli vieras, vaikka se terminä oli tuttu. Kaikkien tyttöjen mielestä molempien sukupuolten tulisi saada tehdä kaikkia töitä ja molempia sukupuolia pitäisi arvostaa samalla lailla. Epäkohtana tasa-arvon suhteen pidettiin naisten ja miesten palkkauseroja. Teknisen työn tunneilla olivat muutamat tytöt kokeneet epäreilua kohtelua opettajan taholta. Tyttöjen stereotypiat naisesta ja miehestä vastasivat yleisiä stereotypioita. Eroja tyttöjen käsityksissä tai stereotypioissa ei juurikaan esiintynyt. Kaikki ajattelivat osallistua oman, tulevaisuuden kotinsa kaikkiin töihin.Jatkotutkimuksen näkökulmasta kiinnostavia aiheita tai teemoja tasa-arvon tiimoilta olisi esimerkiksi seurantatutkimus, jossa selvitettäisiin tasa-arvoon suhtautumista nuoruusiässä, perheenperustamisvaiheessa ja työelämässä.Asiasanat: tasa-arvo - käsitykset - tytöt, sukupuoli - tasa-arvo, stereotypiat, tekninen työ - tytöt