Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kirvesmies - kirvesnainen, eli, Peruskoulun yläasteella teknisen työn valinneet tytöt ja heidän käsityksiään sukupuolten tasa-arvosta

HOVI, MARJA (1996)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



HOVI, MARJA
1996

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää peruskoulun 9. luokkalaisten tyttöjen käsityksiä tasa-arvosta. Haastatellut tytöt olivat valinneet teknisen työn yläasteella yhdeksi valinnaiseksi aineeksi. Valintaa tekniseen työhön on pidetty tekijänä, joka vaikuttaa tasa-arvoon suhtautumiseen myönteisesti. Tutkimuksessa on selvitetty käsityksiä mm. teknisen työn valinnan, sukupuolistereotypioiden ja ihannemies -kuvan avulla. Kahden teknisen työn opettajan haastattelut on tehty lisäämään tutkimuksen luotettavuutta.Tämä on fenomenografinen tutkimus, jossa on käytetty kvalitatiivista analyysiä. Aineiston keruu on suoritettu teemahaastattelulla toukokuussa 1995. Mukana oli erään Hämeen läänin kunnan kaksi yläastetta, joiden teknisen työn opettajia ja yhteensä kahdeksaa tyttöä haastateltiin.Vastaavaa tutkimusta ei ole Suomessa aikaisemmin tehty. Tutkimuksessa on näinollen keskitytty useita tasa-arvoa, sukupuolistereotypioita, teknistä työtä ja käsityksiä koskeviin tutkimuksiin.Analyysin tuloksena oli, että tasa-arvon käsite oli vieras, vaikka se terminä oli tuttu. Kaikkien tyttöjen mielestä molempien sukupuolten tulisi saada tehdä kaikkia töitä ja molempia sukupuolia pitäisi arvostaa samalla lailla. Epäkohtana tasa-arvon suhteen pidettiin naisten ja miesten palkkauseroja. Teknisen työn tunneilla olivat muutamat tytöt kokeneet epäreilua kohtelua opettajan taholta. Tyttöjen stereotypiat naisesta ja miehestä vastasivat yleisiä stereotypioita. Eroja tyttöjen käsityksissä tai stereotypioissa ei juurikaan esiintynyt. Kaikki ajattelivat osallistua oman, tulevaisuuden kotinsa kaikkiin töihin.Jatkotutkimuksen näkökulmasta kiinnostavia aiheita tai teemoja tasa-arvon tiimoilta olisi esimerkiksi seurantatutkimus, jossa selvitettäisiin tasa-arvoon suhtautumista nuoruusiässä, perheenperustamisvaiheessa ja työelämässä.Asiasanat: tasa-arvo - käsitykset - tytöt, sukupuoli - tasa-arvo, stereotypiat, tekninen työ - tytöt
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36421]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste