Toimintatutkimus voimaantumisprosesseja tukevan pedagogisen mallin käytöstä liikuntakasvatuksessa Nekalan normaalikoulussa 6. luokan oppilailla
HONKAVUORI, ELINA (2013)
HONKAVUORI, ELINA
2013
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23738
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23738
Tiivistelmä
Tässä Pro – gradu tutkielmassa tutkittiin oppilaiden kokemuksia voimaantumisprosesseja tukevasta liikuntakasvatuksesta. Voimaantumisprosesseja tukemalla oppilaiden hyvinvointia lisäävien kokemusten ajatellaan mahdollistuvan liikuntatuntikontekstissa. Tutkimusprosessissa luotiin opetusmalli, jota käytettiin apuna toteutetun liikuntakasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Kehitetyn mallin avulla on idealistisesti ajateltu saavutettavan mahdollisimman paljon tukea, ohjausta ja kasvatuksellisuutta suhteessa oppilaiden potentiaaliin. Mallin ajatellaan pohjaavan yhteiskunnallisesti määriteltyihin kestäviin ihmisyyttä tukeviin arvoihin, Suomalaiseen liikuntakulttuuriin ja perusopetuksen opetussuunnitelman sisältöihin sekä tavoitteisiin.
Tutkimus korostaa tiedon ihmisperäisyyttä ja kontekstualisuutta. Tutkimusprojekti on toteutettu toimintatutkimuksena. Tutkimukseen osallistui Nekalan normaalikoulun 6.-luokka, jossa tutkija toimi harjoittelijana syyslukukauden 2012. Kaikki luokan 25 oppilasta osallistuivat toteutettuun opetukseen ja sitä käsittelevien erilaisten aineistojen tuottamiseen. Tutkimusta varten kerätyt aineistot katsottiin tutkimusta palveleviksi ja riittäviksi kvalitatiivisen aineiston ja päiväkirjamerkintöjen osalta.
Analyysissa aineistoon tutustuttiin huolellisesti. Määrällistä tarkastelua tehtiin päiväkirjoille sekä kyselylomakkeille. Päiväkirjoista saatiin viitteitä oppilaiden tuntemuksista. Tutkimuksessa saadut tulokset ja tutkimuksen johtopäätökset perustuvat pitkälti kvalitatiivisiin kyselyvastauksiin sekä teemahaasteluiden analyysin tuloksiin. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti klusterointiin perustuvan sisällönanalyysin keinoin pelkistämällä aineiston ilmaisut ja muodostamalla kategorioita ja luokitteluja ilmaisujen yhteenkuuluvuuden perusteella.
Analyysissa saadut tutkimustulokset tukevat kehitetyn pedagogisen mallin toimivuutta. Oppilaiden yksilöllisiä kokemuksia kuvaavia kategorioita löytyi yhteistyöhön, asenteeseen, oppituntien sisältöihin ja opetukseen liittyen. Löydetyt kategoriat luokiteltiin opettajaan ja oppilaisiin liittyviksi. Näistä muodostettiin pääluokka, joka kuvaa vuorovaikutusprosesseja liikuntatuntikontekstissa. Tutkitut kokivat voimaantumisopetuksen positiivisena sekä hyvinvointia ja sitoutuneisuutta lisäävänä asiana. Mallilla onnistuttiin vaikuttamaan oppilaiden ja opettajan väliseen vuorovaikutukseen.
Saadut tulokset osoittavat mallin toimivan kokoavana väylänä liikuntakasvatuksen moninaisille tavoitteille mahdollistaen liikuntaan ja liikunnan avulla kasvattamisen. Malli huomioi oppilaiden sosioemotionaaliset tarpeet ja vuorovaikutussuhteiden muodostumisen liikuntatuntikontekstissa. Mallin avulla oppilaita onnistuttiin voimistamaan tietoisesti, jotta oppilaiden edellytyksiä ja asemaa muuttuvassa yhteiskunnassa voidaan tukea paremmin ja heidän hyvinvointinsa mahdollistuisi jokaisen omien voimavarojen ja edellytysten mukaisesti.
Asiasanat:toimintatutkimus, pedagoginen malli, voimaantuminen, liikuntakasvatus, voimaantumisprosessit, hyvinvointi
Tutkimus korostaa tiedon ihmisperäisyyttä ja kontekstualisuutta. Tutkimusprojekti on toteutettu toimintatutkimuksena. Tutkimukseen osallistui Nekalan normaalikoulun 6.-luokka, jossa tutkija toimi harjoittelijana syyslukukauden 2012. Kaikki luokan 25 oppilasta osallistuivat toteutettuun opetukseen ja sitä käsittelevien erilaisten aineistojen tuottamiseen. Tutkimusta varten kerätyt aineistot katsottiin tutkimusta palveleviksi ja riittäviksi kvalitatiivisen aineiston ja päiväkirjamerkintöjen osalta.
Analyysissa aineistoon tutustuttiin huolellisesti. Määrällistä tarkastelua tehtiin päiväkirjoille sekä kyselylomakkeille. Päiväkirjoista saatiin viitteitä oppilaiden tuntemuksista. Tutkimuksessa saadut tulokset ja tutkimuksen johtopäätökset perustuvat pitkälti kvalitatiivisiin kyselyvastauksiin sekä teemahaasteluiden analyysin tuloksiin. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti klusterointiin perustuvan sisällönanalyysin keinoin pelkistämällä aineiston ilmaisut ja muodostamalla kategorioita ja luokitteluja ilmaisujen yhteenkuuluvuuden perusteella.
Analyysissa saadut tutkimustulokset tukevat kehitetyn pedagogisen mallin toimivuutta. Oppilaiden yksilöllisiä kokemuksia kuvaavia kategorioita löytyi yhteistyöhön, asenteeseen, oppituntien sisältöihin ja opetukseen liittyen. Löydetyt kategoriat luokiteltiin opettajaan ja oppilaisiin liittyviksi. Näistä muodostettiin pääluokka, joka kuvaa vuorovaikutusprosesseja liikuntatuntikontekstissa. Tutkitut kokivat voimaantumisopetuksen positiivisena sekä hyvinvointia ja sitoutuneisuutta lisäävänä asiana. Mallilla onnistuttiin vaikuttamaan oppilaiden ja opettajan väliseen vuorovaikutukseen.
Saadut tulokset osoittavat mallin toimivan kokoavana väylänä liikuntakasvatuksen moninaisille tavoitteille mahdollistaen liikuntaan ja liikunnan avulla kasvattamisen. Malli huomioi oppilaiden sosioemotionaaliset tarpeet ja vuorovaikutussuhteiden muodostumisen liikuntatuntikontekstissa. Mallin avulla oppilaita onnistuttiin voimistamaan tietoisesti, jotta oppilaiden edellytyksiä ja asemaa muuttuvassa yhteiskunnassa voidaan tukea paremmin ja heidän hyvinvointinsa mahdollistuisi jokaisen omien voimavarojen ja edellytysten mukaisesti.
Asiasanat:toimintatutkimus, pedagoginen malli, voimaantuminen, liikuntakasvatus, voimaantumisprosessit, hyvinvointi