Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att skaffa nya medlemmar eller hålla fast vid de gamla? Hur Socialdemokratiska partiet och De Gröna påverkar på nätet - en jämförande retorisk analys av partiernas svenskspråkiga webbplatser

TERVONEN, TANJA (2013)

 
Avaa tiedosto
gradu06838.pdf (552.0Kt)
Lataukset: 



TERVONEN, TANJA
2013

Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23733
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on Sosiaalidemokraattisen puolueen (SDP) ja Vihreiden ruotsinkielisten internetsivustojen analysointi retorisesta näkökulmasta. Tutkimus yhdistää retoriikan, uudella aihealueella, poliittisten puolueiden internet-sivuilla. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, mitä retorisia keinoja SDP ja Vihreät käyttävät internetsivustollaan.

Metodina käytetään materiaalilähtöistä analyysia, jossa sovelletaan klassisen retoriikan luomaa mallia. Mallin eri vaiheita sovelletaan analyysini eri osissa. Tutkimus voidaan käsittää myös tapaustutkimukseksi, sillä saamani tulokset kertovat kahden puolueen retoristen keinojen käytöstä eikä tuloksia voi näin ollen yleistää koskemaan muita puolueita ja heidän internet-sivujaan.

Tutkimuksesta ilmenee, että molemmat puolueet käyttävät eniten faktaa ja puolueen puheenjohtajien persoonaa, eli logosta ja ethosta vakuuttaakseen internet-sivujen kävijöitä. Kokonaisuutena tarkasteltuna internet-sivuilla käytetään eniten hyödyksi faktaa ja järkisyitä. Etusivut pyrkivät vaikuttamaan kävijöihin ethoksen, eli puolueen persoonallisuuden avulla. Ethos vaikuttaa erityisesti etusivuilla olevien kuvien kautta. Logos on mukana sivustojen jokaisessa osiossa. Myös molempien sivustojen tavoite voidaan yhdistää logokseen. Ethos ja logos ovat selvästi eniten esillä sekä SDP:n että Vihreiden nettisivuilla.

Asiasanat:retoriikka, retorinen analyysi, materiaalilähtöinen analyysi, internetsivusto
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40596]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste