Luovuus, lahjakkuus, rock! : tutkimus luovien ja lahjakkaiden rockmuusikoiden taustoista ja heidän käsityksistään niiden vaikutuksesta lahjakkuuden kehittymiseen
HONKONEN, TEPPO; RINNE, SAMU (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HONKONEN, TEPPO
RINNE, SAMU
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on kvalitatiivisella tutkimusotteella pyritty selvittämään lahjakkaiden ja luovien rockmuusikoiden taustatekjöitä ja niiden vaikutusta heidän lahjakkuutensa kehittymiseen. Tutkimukseen osallistui 14 mielestämme erityistä lahjakkuutta osoittanutta suomalaista rockmuusikkoa. Tiedonhankintamenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastattelut on tehty vuosien 1992-1994 aikana.Tutkimuksen pohjana on käytetty Gagnén (1993) lahjakkuusmallia, joka erottaa lahjakkuuden osa-alueiksi lahjakkuuskyvyt ja erityiskyvyt. Jotta lahjakkuuskyky muotoutuisi erityiskyvyksi tarvitaan sekä sisäisiä että ulkoisia katalyyttejä. Toisin sanoen sisäinen motivaatio ja lähiympäristön kannustava ilmapiiri yhdessä opiskelun, tiukan harjoittelun ja ehkäpä myös sattuman kanssa mahdollistaa lahjakkuuskyvyn kehittymisen erityiskyvyksi. Me kiinnitimme erityisesti huomiota näihin katalyytteihin, jotka omalta osaltaan ovat siis hyvinkin voimakkaassa asemassa lahjakkuusprosessissa.Lahjakkaat rockmuusikot osoittautuivat taustoiltaan perin tavallisiksi ihmisiksi. Heidän kotiolonsa olivat positiiviset ja lahjakkuutta sekä luovuutta tukevat. Perheenjäsenten väliset suhteet olivat voimakkaat. Isä oli usein se, joka kannusti musiikkiuralla kun taas äiti osoittautui kodin turvaksi ja läheiseksi ihmiseksi. Huomattavaa oli myös se, että kaikki haastattelemamme olivat melko suurista perheistä. Perinteisesti lahjakkaat ovat perheen esikoisia tai ainoita lapsia, jotka saavat paljon huomiota ja tukea. Sen sijaan isoissa perheissä sosiaalisen kanssakäymisen ja toisten huomioon ottamisen merkitys kasvaa, aina ei voi ajatella vain itseään. Esiintyvä taiteilija tarvitsee juuri tällaista sosiaalista kykyä toimiessaan yleisön, yhtyeen jäsenten ja monien muiden ihmisten kanssa.Luonteenpiirteistä selvimmin nousivat esille määrätietoisuus ja kiltteys. Muusikot olivat yleisimmin joko määrätietoisia eteenpäin pyrkijöitä tai kilttejä ja sosiaalisia hyväksyjiä, mutta joukkoon mahtui myös molempia ominaisuuksia omaavia henkilöitä.Haastattelemamme rockmuusikot totesivat koulun olevan lahjakkuutensa kehittymisen kannalta melko merkityksetön paikka. Vain yksi neljästätoista haastatellusta piti koulua mukavana paikkana ja loput suhtautuivat joko neutraalisti tai negatiivisesti koulunkäyntiin.Asiasanat: luovuus - muusikot, musikaalisuus, lahjakkuus, rock - muusikot