Sammanhang i elevtext - En studie av textbindning i finskspråkiga gymnasisters B-svenskuppsatser
MERTANEN, TANJA (2013)
MERTANEN, TANJA
2013
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23730
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23730
Tiivistelmä
Oleellinen osatekstinmääritelmää on yhtenevyys. Siihen vaikuttavat merkittävästi erilaiset tekstin sidoksisuusmekanismit, kuten viittaussuhteet ja tematiikka. Tekstisidoksisuutta on tutkittu laajasti eri kielillä. Tutkimus on pääasiassa keskittynyt äidinkielisiin teksteihin, sekä julkaisua varten kirjoitettuihin että oppilaiden kirjoittamiin. Lisäksi myös englanniksi kirjoitetut vieraskieliset tekstit ovat saaneet huomiota. Melko olematonta on kuitenkin ollut tekstisidoksisuuden tutkiminen suomen-kielisten oppilaiden ruotsinkielisissä teksteissä. Opetussuunnitelman perusteet B-tason ruotsissa eivät myöskään ota huomioon tekstiä yhtenevänä kokonaisuutena. Tämä herätti kysymyksen, osaavatko suomenkieliset lukiolaiset kirjoittaa yhtenäistä tekstiä toisella kotimaisella kielellään.
Tutkimusaineistona tässä tutkimuksessa ovat B-ruotsin kirjoitelmat kahden suomenkielisen lukion kolmelta eri ryhmältä. Tutkimusaineisto käsittää yhteensä 30 kirjoitelmaa, jotka on kirjoitettu keväällä 2012.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miltä tekstisidoksisuus näyttää lukiolaisten B-ruotsin kirjoitelmissa. Tavoitteena oli saada selville, mitä sidostyyppejä kirjoitelmissa esiintyy, sekä selvittää, kuinka sidokset toimivat ja millaisia ongelmia niissä mahdollisesti esiintyy.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että kirjoitelmia hallitsevat viittaussuhdesidokset sekä leksikaaliset sidokset. Lukiolaiset hallitsevat sidoksisuuden pääasiassa hyvin, mutta myös ongelmia esiintyy. Tällaisia ovat muun muassa virkkeiden merkitysyhteydet sekä ”du” ja ”man” pronominien viittaussuhteet.
Asiasanat:textbindning, elevtext
Tutkimusaineistona tässä tutkimuksessa ovat B-ruotsin kirjoitelmat kahden suomenkielisen lukion kolmelta eri ryhmältä. Tutkimusaineisto käsittää yhteensä 30 kirjoitelmaa, jotka on kirjoitettu keväällä 2012.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miltä tekstisidoksisuus näyttää lukiolaisten B-ruotsin kirjoitelmissa. Tavoitteena oli saada selville, mitä sidostyyppejä kirjoitelmissa esiintyy, sekä selvittää, kuinka sidokset toimivat ja millaisia ongelmia niissä mahdollisesti esiintyy.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että kirjoitelmia hallitsevat viittaussuhdesidokset sekä leksikaaliset sidokset. Lukiolaiset hallitsevat sidoksisuuden pääasiassa hyvin, mutta myös ongelmia esiintyy. Tällaisia ovat muun muassa virkkeiden merkitysyhteydet sekä ”du” ja ”man” pronominien viittaussuhteet.
Asiasanat:textbindning, elevtext