Math.fi verkko-oppimisympäristöä käyttävien oppilaiden matematiikkakuva
ANJALA, TOPI (2013)
ANJALA, TOPI
2013
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus - Education, Subject Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23727
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23727
Tiivistelmä
Suomalaisoppilaat menestyvät kansainvälistä matemaattista osaamista mittaavissa tutkimuksissa erinomaisesti, mutta heidän matematiikkaan liittyvät asenteensa ovat kuitenkin kansainvälisesti vertaillen heikot. Lääkkeeksi heikkoihin asenteisiin on tarjottu muun muassa teknologian aiempaa laajamittaisempaa hyödyntämistä osana opetusta. Suomessa tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään opetuksessa kansainvälisesti vertaillen vähän.
Math.fi on Oriveden yhteiskoulussa käytettävä verkko-oppimisympäristö, joka on tarkoitettu peruskoulun ylempien luokkien päätoimiseen matematiikan opiskeluun. Oppimisympäristön tekijöiden johtavana ajatuksena on ollut kehittää matematiikan opetusta aiempaa oppijajohtoisemmaksi hyödyntämällä tieto- ja viestintätekniikan tarjoamia mahdollisuuksia. Järjestelmän perustana ovat Opetushallituksen hyväksymät perusopetuksen perusteet ja sen oppisisällöt ovat vapaasti hyödynnettävissä.
Tutkimuksessa tarkastellaan Math.fi verkko-oppimisympäristöä käyttävien oppilaiden matematiikkakuvaa. Matematiikkakuvalla tarkoitetaan oppilaiden uskomuksia matematiikasta. Matematiikkakuvaa tutkimalla on mahdollista selvittää, minkälaisena oppilaat kokevat matematiikan opiskelun Math.fi verkko-oppimisympäristössä. Matematiikkakuvaan liittyvät uskomukset voidaan jakaa uskomuksiin itsestä matematiikan oppijina, uskomuksiin matematiikasta ja sen oppimisesta ja opettamisesta sekä siihen liittyvästä sosiaalisesta kontekstista. Uskomukset ovat yhteydessä oppilaiden motivaatioon, ja ne heijastavat heidän todellista osaamistaan.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja oppilaiden uskomuksia mitattiin väittämien avulla. Tutkimusjoukkona toimivat 145 Oriveden yhteiskoulun oppilasta. Väittämien rakennetta tarkasteltiin ensin faktorianalyysin avulla, jonka jälkeen niistä muodostettiin summamuuttujia. Tämän jälkeen vastaajat pisteytettiin uskomuksien myönteisyyden tai kielteisyyden selvittämiseksi. Verkko-opetuksessa olevien oppilaiden antamia vastauksia myös verrattiin tavallisessa opetuksessa olevien oppilaiden vastauksiin ja verkko-opiskelijoiden sukupuolten väliset erot mitattiin.
Math.fi:n avulla opiskelevien oppilaiden matematiikkakuva oli keskimäärin varsin myönteinen. Keskeisimpien tutkimustulosten mukaan verkko-opiskelijat kokivat etenkin matematiikan oppimiseen ja opettamiseen liittyvän sosiaalisen kontekstin myönteisenä. Myös verkko-opetuksessa olevien tyttöjen ja poikien uskomukset itsestään matematiikan oppijoina erosivat poikien eduksi.
Verkko-opiskelijoiden myönteisiä uskomuksia sosiaalisesta kontekstista voivat selittää järjestelmän opettajalle tarjoamat raportointi- ja seurantaprosessit ja oppilasjohtoisen työtavan korostaminen. Onnistumisen tunteet verkko-opinnoissa ovat voineet edesauttaa myönteisen matematiikkakuvan muodostumista. Poikien tyttöjä vahvempi matemaattinen minäkäsitys on yleisesti havaittu ilmiö. Uskomuksiin liittyvät sukupuolten väliset erot johtuvat todennäköisimmin tyttöjen ja poikien erilaisista kohtelutavoista.
Asiasanat: Asenteet, kvantitatiivinen tutkimus, matematiikkakuva, motivaatio, tunteet, uskomukset, verkko-oppiminen, verkko-oppimisympäristö
Math.fi on Oriveden yhteiskoulussa käytettävä verkko-oppimisympäristö, joka on tarkoitettu peruskoulun ylempien luokkien päätoimiseen matematiikan opiskeluun. Oppimisympäristön tekijöiden johtavana ajatuksena on ollut kehittää matematiikan opetusta aiempaa oppijajohtoisemmaksi hyödyntämällä tieto- ja viestintätekniikan tarjoamia mahdollisuuksia. Järjestelmän perustana ovat Opetushallituksen hyväksymät perusopetuksen perusteet ja sen oppisisällöt ovat vapaasti hyödynnettävissä.
Tutkimuksessa tarkastellaan Math.fi verkko-oppimisympäristöä käyttävien oppilaiden matematiikkakuvaa. Matematiikkakuvalla tarkoitetaan oppilaiden uskomuksia matematiikasta. Matematiikkakuvaa tutkimalla on mahdollista selvittää, minkälaisena oppilaat kokevat matematiikan opiskelun Math.fi verkko-oppimisympäristössä. Matematiikkakuvaan liittyvät uskomukset voidaan jakaa uskomuksiin itsestä matematiikan oppijina, uskomuksiin matematiikasta ja sen oppimisesta ja opettamisesta sekä siihen liittyvästä sosiaalisesta kontekstista. Uskomukset ovat yhteydessä oppilaiden motivaatioon, ja ne heijastavat heidän todellista osaamistaan.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja oppilaiden uskomuksia mitattiin väittämien avulla. Tutkimusjoukkona toimivat 145 Oriveden yhteiskoulun oppilasta. Väittämien rakennetta tarkasteltiin ensin faktorianalyysin avulla, jonka jälkeen niistä muodostettiin summamuuttujia. Tämän jälkeen vastaajat pisteytettiin uskomuksien myönteisyyden tai kielteisyyden selvittämiseksi. Verkko-opetuksessa olevien oppilaiden antamia vastauksia myös verrattiin tavallisessa opetuksessa olevien oppilaiden vastauksiin ja verkko-opiskelijoiden sukupuolten väliset erot mitattiin.
Math.fi:n avulla opiskelevien oppilaiden matematiikkakuva oli keskimäärin varsin myönteinen. Keskeisimpien tutkimustulosten mukaan verkko-opiskelijat kokivat etenkin matematiikan oppimiseen ja opettamiseen liittyvän sosiaalisen kontekstin myönteisenä. Myös verkko-opetuksessa olevien tyttöjen ja poikien uskomukset itsestään matematiikan oppijoina erosivat poikien eduksi.
Verkko-opiskelijoiden myönteisiä uskomuksia sosiaalisesta kontekstista voivat selittää järjestelmän opettajalle tarjoamat raportointi- ja seurantaprosessit ja oppilasjohtoisen työtavan korostaminen. Onnistumisen tunteet verkko-opinnoissa ovat voineet edesauttaa myönteisen matematiikkakuvan muodostumista. Poikien tyttöjä vahvempi matemaattinen minäkäsitys on yleisesti havaittu ilmiö. Uskomuksiin liittyvät sukupuolten väliset erot johtuvat todennäköisimmin tyttöjen ja poikien erilaisista kohtelutavoista.
Asiasanat: Asenteet, kvantitatiivinen tutkimus, matematiikkakuva, motivaatio, tunteet, uskomukset, verkko-oppiminen, verkko-oppimisympäristö