Pienen suomalaisen design-alan yrityksen kansainvälistyminen - Case Double Issue Oy
ANTTONEN, ANNI (2013)
ANTTONEN, ANNI
2013
Yrityksen johtaminen - Management and Organization
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23708
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23708
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee pienen suomalaisen design-alan yrityksen kansainvälistymistä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja analysoida, miten pieni suomalainen design-alan yritys kansainvälistyy.
Tutkimuksen tavoitteen saavuttamiseksi luotiin teoreettinen viitekehys, joka käsittelee design-alaa, sen haasteita ja mahdollisuuksia suomalaisessa ja pohjoismaisessa kontekstissa. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään born global -ilmiötä kansainvälistymisen tapana. Born global -yrityksellä tarkoitetaan yritystä, joka jo heti sen liiketoiminnan alkaessa toimii kansainvälisessä kontekstissa. Viitekehyksen teemat valittiin kohdeyritys Double Issue Oy:ssä suoritetun haastattelun perusteella.
Tutkimuksen empiirinen osio suoritettiin kohdeyritys Double Issue Oy:ssä haastattelemalla yrityksen osakkaita sekä heillä työskentelevää myyntiharjoittelijaa. Haastattelujen tarkoituksena oli luoda kokonaisvaltainen näkemys pienen suomalaisen design-alan yrityksen born global -toimintaan. Tarkemmin empiirisessä osiossa tarkasteltiin yrityksen tuotemerkkiä KAKSITVÅ, jonka myyminen kansainvälisesti on yrityksen ainoaa kansainvälistä toimintaa.
Haastatteluissa nousi selkeästi esiin erilaisia tarinoita ja narratiiveja koskien yrityksen kansainvälistymistä. Haastattelujen pohjalta tutkija nosti litteroidusta aineistosta esiin toistuvia teemoja, joista muodostettiin tarinoita. Näitä tarinoita analysoitiin sisällönanalyysillä peilaten haastatteluissa esiin tulleita seikkoja teoreettisen viikehyksen teemoihin. Siten tutkimuksen aineisto on analysoitu sekä narratiivisena että narratiivien analyysinä.
Haastattelujen pohjalta tärkeimmiksi tuloksiksi nousivat kahdenlaiset narratiivit. Näitä olivat KAKSITVÅn kansainvälistymiseen liittyvät erilaiset haasteet ja vahvuudet. Nämä haasteet ja vahvuudet vastasivat hyvin design-alan born global -yritysten tyypillisä haasteita. Näitä haasteita olivat: maailmantalouden yleinen tilanne, liiketoimintaosaamisen puuttuminen, rahoitus ja muut resurssit, tarvittavan informaation saaminen sekä oikeiden kontaktien löytäminen. Toisaalta KAKSITVÅ oli onnistunut hyvin design-alalla tärkeän immateriaalisen osaamisen hyödyntämisessä. Myös tuotemerkin brandays oli yrityksen vahvuus, vaikka brandaysoaamisen puute on perinteisesti nähty suomalaisen design-yritysten helmasyntinä. KAKSITVÅ on myös onnistunut hyödyntämään born global -yrityksille tyypillisesti teknologian kehittymistä yritystoimintansa kehittämisessä.
Asiasanat: Design-ala, born global, narratiivi, KAKSITVÅ
Tutkimuksen tavoitteen saavuttamiseksi luotiin teoreettinen viitekehys, joka käsittelee design-alaa, sen haasteita ja mahdollisuuksia suomalaisessa ja pohjoismaisessa kontekstissa. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään born global -ilmiötä kansainvälistymisen tapana. Born global -yrityksellä tarkoitetaan yritystä, joka jo heti sen liiketoiminnan alkaessa toimii kansainvälisessä kontekstissa. Viitekehyksen teemat valittiin kohdeyritys Double Issue Oy:ssä suoritetun haastattelun perusteella.
Tutkimuksen empiirinen osio suoritettiin kohdeyritys Double Issue Oy:ssä haastattelemalla yrityksen osakkaita sekä heillä työskentelevää myyntiharjoittelijaa. Haastattelujen tarkoituksena oli luoda kokonaisvaltainen näkemys pienen suomalaisen design-alan yrityksen born global -toimintaan. Tarkemmin empiirisessä osiossa tarkasteltiin yrityksen tuotemerkkiä KAKSITVÅ, jonka myyminen kansainvälisesti on yrityksen ainoaa kansainvälistä toimintaa.
Haastatteluissa nousi selkeästi esiin erilaisia tarinoita ja narratiiveja koskien yrityksen kansainvälistymistä. Haastattelujen pohjalta tutkija nosti litteroidusta aineistosta esiin toistuvia teemoja, joista muodostettiin tarinoita. Näitä tarinoita analysoitiin sisällönanalyysillä peilaten haastatteluissa esiin tulleita seikkoja teoreettisen viikehyksen teemoihin. Siten tutkimuksen aineisto on analysoitu sekä narratiivisena että narratiivien analyysinä.
Haastattelujen pohjalta tärkeimmiksi tuloksiksi nousivat kahdenlaiset narratiivit. Näitä olivat KAKSITVÅn kansainvälistymiseen liittyvät erilaiset haasteet ja vahvuudet. Nämä haasteet ja vahvuudet vastasivat hyvin design-alan born global -yritysten tyypillisä haasteita. Näitä haasteita olivat: maailmantalouden yleinen tilanne, liiketoimintaosaamisen puuttuminen, rahoitus ja muut resurssit, tarvittavan informaation saaminen sekä oikeiden kontaktien löytäminen. Toisaalta KAKSITVÅ oli onnistunut hyvin design-alalla tärkeän immateriaalisen osaamisen hyödyntämisessä. Myös tuotemerkin brandays oli yrityksen vahvuus, vaikka brandaysoaamisen puute on perinteisesti nähty suomalaisen design-yritysten helmasyntinä. KAKSITVÅ on myös onnistunut hyödyntämään born global -yrityksille tyypillisesti teknologian kehittymistä yritystoimintansa kehittämisessä.
Asiasanat: Design-ala, born global, narratiivi, KAKSITVÅ